برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس مایکروسافت Phi-3-mini را معرفی کرد | یک مدل کوچک هوش مصنوعی که کارهای بزرگی می‌کند گوشی Galaxy Z Flip 6 هفت رنگ خواهد داشت سری iPhone 16 احتمالا دکمه فیزیکی نخواهد داشت استرالیا: X باید فیلم حمله سیدنی را حذف کند |‌ ماسک: به آن‌ها ربطی ندارد تصویر واقعی Google Pixel 8a را ببینید کیف پول تلگرام برای کاربران ایرانی مسدود شد | آیا امکان برداشت پول وجود دارد؟ محققان توانسته‌اند برای اولین‌بار یک اتم را با اشعه ایکس بررسی کنند استقبال از Fallout 76 بیشتر شده است | وقتی سریال به کمک بازی می‌آید نسخه هواداری پرچمدار سامسونگ کی عرضه می‌شود؟ | علاقه‌مندان Galaxy S24 FE، همچنان منتظر هلند هم فیسبوک را کنار می‌گذارد؟
سرخط خبرها

مقایسه پلی‌استیشن ۵ و ایکس ‌باکس سری ایکس، غول‌های تازه‌وارد نسل نهم

  • کد خبر: ۵۰۶۲۴
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
  • ۱
مقایسه پلی‌استیشن ۵ و ایکس ‌باکس سری ایکس، غول‌های تازه‌وارد نسل نهم
بالأخره انتظار گیمر‌ها به پایان رسید و رقابت سونی و مایکروسافت در نسل نهم کنسول‌های بازی آغاز شد. ۲۰ آبان کنسول ایکس باکس سری ایکس در دنیا عرضه شد. در این مطلب ابتدا نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه رقابت سونی و مایکروسافت در دنیای بازی‌های ویدئویی. سپس مشخصات ۲ کنسول تازه را با هم مقایسه می‌کنیم. قیمت این کنسول‌ها در ایران هم آخرین بخشی است که به آن می‌پردازیم.
علیرضا وفایی نیا  | شهرآرانیوز -  بالأخره انتظار گیمر‌ها به پایان رسید و رقابت سونی و مایکروسافت در نسل نهم کنسول‌های بازی آغاز شد. ۲۰ آبان کنسول ایکس باکس سری ایکس در دنیا عرضه شد. پلی استیشن ۵ هم پنجشنبه هفته گذشته در فروشگاه‌های سونی جهان به دست مشتری‌ها رسید. حالا باید ببینیم پس از ماه‌ها صحبت و کنفرانس‌های مختلف برای معرفی این ۲ رقیب، و جدال‌های طرف داران هرکدام بر سر برتری هریک، بالأخره کدام کنسول می‌تواند دل گیمر‌های بیشتری را به دست آورد و برنده این رقابت لقب بگیرد. در این مطلب ابتدا نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه رقابت سونی و مایکروسافت در دنیای بازی‌های ویدئویی. سپس مشخصات ۲ کنسول تازه را با هم مقایسه می‌کنیم. قیمت این کنسول‌ها در ایران هم آخرین بخشی است که به آن می‌پردازیم.

 

مشخصات پلی استیشن ۵

 

مقایسه پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس، غول‌های تازه‌وارد نسل نهم کنسول‌های بازی

 
به قول سونی، پلی استیشن ۵  کنسول قدرتمندی است که قرار است تعریف شما از ویدئوگیم را تغییر دهد. کنسول از یک پردازنده هفت نانومتری با معماری Zen۲ شرکت AMD استفاده می‌کند. این پردازنده هشت هسته‌ای که سرعت هر هسته آن تا ۵/۳ گیگاهرتز بالا می‌رود، در اصل عضوی از خانواده Radeon’s Navi به حساب می‌آید که AMD آن را به صورت اختصاصی برای پلی استیشن ۵  طراحی کرده است. در سوی دیگر، اما پردازشگر گرافیکی ۲۸/۱۰ ترافلاپسی کنسول را داریم که با معماری RDNA۲ طراحی شده است و قدرت ۳۶ واحد محاسباتی آن به ۲۳/۲ گیگاهرتز می‌رسد. این یعنی با پردازشگر گرافیکی قدرتمندی طرف خواهید بود که عملا نباید زیر بار فشار گرافیک بازی‌های نسل هشتمی کم بیاورد. خود سونی اعلام کرده که پلی استیشن ۵ از رزلوشن ۸K و فناوری رهگیری پرتو نیز پشتیبانی می‌کند که خود این موضوع گواهی است بر قدرت پردازشی پنجمین کنسول خانگی سونی. البته تمرکز اصلی این کنسول هنوز اجرای بازی روی رزولوشن ۴K است. اما ری تریسینگ (فناوری تولید صحنه‌های فوق العاده طبیعی از نظر نورپردازی) هر ۲ کنسول کاملا واقعی است و می‌توانید با روشن کردن این ویژگی روی بازی ها، تفاوت را در نورپردازی و بازتاب نور از سطوح براق به خوبی حس کنید. در کنار ۱۶ گیگابایت حافظه رمی که ژاپنی‌ها در سخت افزار کنسول تازه شان تعبیه کرده اند، SSD شخصی سازی شده ۸۲۶ گیگابایتی را داریم که براساس ادعای سونی، یکی از سریع‌ترین SSD‌های حال حاضر دنیاست و می‌تواند به راحتی از زمان لودینگ بازی‌ها کم کند و به طور کلی مشکل دیر لود شدن بافت‌ها را از بین ببرد. البته ۲۰۰ گیگابایت از حجم این فضا توسط خود کنسول اشغال می‌شود و عملا ۶۲۶ گیگابایت برای نصب بازی‌ها فضا دارید. متأسفانه سونی هنوز راهکار مناسبی برای افزایش ظرفیت حافظه پلی استیشن ۵ ارائه نکرده است و فعلا اگر بخواهید برای این کار اقدام کنید، باید یک SSD با ظرفیتی بالاتر بخرید و به هزینه گزاف آن تن دهید. با این حال، خود پلی استیشن ۵ یک ویژگی جالب دارد که به واسطه آن می‌توان بخش خاصی از یک بازی را روی SSD کنسول نصب کرد.

 

مشخصات ایکس باکس سری ایکس

 

مقایسه پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس، غول‌های تازه‌وارد نسل نهم کنسول‌های بازی

 

ردموندی‌ها به گفته خودشان می‌خواهند در نسل تازه کنسول‌های بازی، تجربه‌ای تازه را برای گیمر‌ها به ارمغان بیاورند. مایکروسافت می‌خواهد قدرتمندترین کنسول موجود در بازار را داشته باشد و مطمئن شود که دستگاهش همه نیاز‌های بازی ساز‌ها و گیمر‌ها را برآورده می‌کند. کنسول ایکس باکس سری ایکس با بهره گیری از پردازنده‌های Zen۲ کمپانی AMD عملکردی بی نظیر در اجرای بازی‌ها خواهد داشت. پردازنده گرافیکی این کنسول هم یک مدل شخصی سازی شده از AMD RDNA ۲ است، اما این همه ماجرا نیست. می‌دانیم که هم مایکروسافت و هم سونی روی یک ویژگی کنسول‌های بعدی شان خیلی تأکید می‌کنند: امکان تجربه بی وقفه بازی ها. این ویژگی شاید در ظاهر چیز ساده‌ای باشد، اما نیازمند سخت افزاری قدرتمند است. کنسول‌ها باید حافظه ذخیره سازی و رم بسیار قدرتمندی داشته باشند تا بتوانند بدون توقف به اجرای بازی‌ها بپردازند. برای همین منظور، کنسول سری X از یک حافظه NVMe SSD یک ترابایتی شخصی سازی شده و هم چنین رم فوق سریع GDDR۶ استفاده می‌کند. چنین سخت افزاری نه تنها باعث می‌شود که زمان‌های لودینگ در بازی‌ها از بین بروند، بلکه کمک می‌کند بازی‌های خود را بلافاصله از همان جایی که از آن خارج شده بودید دوباره دنبال کنید. در حالی که ایکس باکس سری ایکس مثل رقیب خود از رزلوشن ۸K هم پشتیبانی می‌کند، تمرکز اصلی کنسول روی اجرای بازی‌ها در رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۶۰ تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه خواهد بود. البته کیفیت نهایی اجرای بازی‌ها به بهینه سازی آن از طرف سازندگان و موارد این چنینی مربوط خواهد بود.
 

کنترلر پلی استیشن ۵ چه تغییری کرده است؟

 

مقایسه پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس، غول‌های تازه‌وارد نسل نهم کنسول‌های بازی

 

سونی در طراحی کنترلر برای پلی استیشن ۵، یک انقلاب اساسی به پا کرده است. برای اولین بار، این کنترلر نام دوال شاک را یدک نمی‌کشد و سونی تصمیم گرفته به دلیل تغییرات عمده‌ای که روی آن اعمال کرده است، نام دوال سنس را روی آن بگذارد. سونی این بار تصمیم گرفته است به جای طراحی کنترلری جمع و جور، ظاهر توپرتری به دوال سنس بدهد و ارگونومی آن را به کنترلر ایکس باکس نزدیک‌تر کند. دوال سنس در عمل، یکی از مدرن‌ترین کنترلر‌هایی است که در ابتدای نسل نهم می‌توانید دستتان بگیرید. حالا به لطف ویژگی هپتیک فیدبک می‌توانید اتفاقاتی را که در جریان گیم پلی بازی هایتان رخ می‌دهند از طریق کنترلر بهتر حس کنید. در کنار این، دوال سنس تریگر‌های تطبیق پذیری دارد که به لطفشان می‌توان حس کشیدن ماشه یا استفاده از کمان در بازی‌ها را بهتر لمس کرد. کلید Create هم در دوال سنس جایگزین کلید Share شده است و طبق گفته‌های سونی، به کمک آن می‌توان به ویژگی‌های بیشتری برای تصویربرداری یا فیلم گرفتن از بازی‌ها دست یافت. سونی هم چنین کنترلر تازه اش را به یک میکروفون مجهز کرده است تا دیگر برای مکالمه با دوستان، لازم نباشد هدست به کنترلر وصل کنید.

 

کنترلر کنسول ایکس باکس سری ایکس

 

مقایسه پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس، غول‌های تازه‌وارد نسل نهم کنسول‌های بازی

 

بر خلاف کنترلر پلی استیشن، کنترلر یا همان دسته ایکس باکس سری ایکس تغییرات بسیار کمی در مقایسه با مدل قبلی خود دارد. در نگاه اول، فقط متوجه اضافه شدن یک دکمه در قسمت مرکزی دسته می‌شوید که برای اشتراک گذاری عکس‌ها و ویدئو‌هایی که از بازی کردن خود تهیه می‌کنید استفاده خواهد شد. اندازه دسته سری ایکس کمی کوچک‌تر از دسته کنسول ایکس باکس وان است. به همین دلیل برای افرادی که دست‌های کوچک تری دارند نیز مناسب خواهد بود. دسته کنسول ایکس باکس سری ایکس قرار است با کنسول قبلی مایکروسافت، یعنی ایکس باکس وان، و هم چنین رایانه‌های شخصی سازگاری داشته باشد. در ضمن، دسته ایکس باکس وان نیز روی سری ایکس قابل استفاده است. یکی دیگر از قابلیت‌های جدید دسته سری ایکس که مایکروسافت خیلی روی آن تأکید می‌کند، سرعت بالاتر این کنترلر در اعمال دستورهاست به این معنی که فاصله بین زدن دکمه توسط بازیکن تا اجرای یک عمل در داخل بازی، در مقایسه با قبل کاهش یافته است و این موضوع باعث می‌شود بازیکن‌ها بیشتر در اتمسفر بازی غرق شوند.
 

تاریخچه یک رقابت

 

نسل ششم

مقایسه پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس، غول‌های تازه‌وارد نسل نهم کنسول‌های بازی
 

بعد از موفقیت افسانه‌ای پلی استیشن یک هم در فروش و هم در ارتقای سطح گیمینگ، سونی با قدرت وارد نسل ششم شد و سال ۲۰۰۰ با معرفی پلی استیشن ۲، یک قدم جلوتر گذاشت. در آن نسل، سونی تقریبا رقیبی نداشت. سگا دریم کست که از قافله عقب بود و نینتندو هم با گیم کیوب علی رغم عناوین ریشه دار و قدیمی، برای مخاطب تکراری شده بود به ویژه به این دلیل که سونی با ارائه امکان بازی آنلاین، عرصه را به همه تنگ کرده بود.
 
مقایسه پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس، غول‌های تازه‌وارد نسل نهم کنسول‌های بازی
 
اما مایکروسافت وارد شد تا کار را برای سونی سخت کند. با ایکس باکس و سرویس آنلاین ایکس باکس لایو که به پشتوانه زیرساخت غنی مایکروسافت به وضوح پایدارتر از سرویس سونی بود، و هم چنین عنوان هیلو۲، حسابی خودش را در دل گیمر‌ها جا کرد و به عنوان یک بازیگر جدید و قدرتمند مطرح شد، هرچند در نهایت یک ششم پلی استیشن۲ کنسول فروخت و خیلی‌ها تصور کردند این پایان ماجراجویی مایکروسافت در دنیای ویدئوگیم هاست.



نسل هفتم

مقایسه پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس، غول‌های تازه‌وارد نسل نهم کنسول‌های بازی
 

مایکروسافت جاه طلب به این زودی پا پس نمی‌کشید. ایکس باکس ۳۶۰ در سال ۲۰۰۵ و یک سال قبل از پلی استیشن ۳ معرفی و عرضه شد. قیمت سیصددلاری و سرویس ایکس باکس لایو که هم چنان بهتر و مطمئن‌تر از سرویس آنلاین سونی بود باعث شد استقبال از ۳۶۰ فراتر از حد انتظار باشد.
 
مقایسه پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس، غول‌های تازه‌وارد نسل نهم کنسول‌های بازی
 
 
از سوی دیگر، سونی با توجه به موفقیت تاریخی پلی استیشن۲، بدون اینکه مایکروسافت را جدی بگیرد، پلی استیشن۳ را یک سال بعد با قیمت عجیب و غریب ۵۰۰ و ۶۰۰ دلار معرفی کرد.۳۶۰ هم قیمت مناسب تری داشت، هم طراحی زیباتر، هم سرویس آنلاین پایدارتر. علاوه بر این‌ها با کینکت بازی‌های حرکتی را هم به این نسل آورد که بسیار مورد استقبال گیمر‌ها قرار گرفت. هرچند سونی با بهبود قیمت، طراحی و حتی اضافه کردن دوربین برای بازی‌های حرکتی و هم چنین عناوین انحصاری قوی توانست در سال‌های آخر نسل، اوضاع را بهتر کند و حتی در فروش کمی از ایکس باکس پیش بیفتد، نسل هفتم نسل فرمانروایی مایکروسافت بود.



نسل هشتم

 

مقایسه پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس، غول‌های تازه‌وارد نسل نهم کنسول‌های بازی


این بار مایکروسافت بود که مطمئن از پیش بینی‌های متخصصان بازاریابی اش با اعتماد به نفس کامل آمد و در E۳ تاریخی ۲۰۱۳ ایکس باکس وان را با کینکت اجباری ۵۰۰ دلار قیمت گذاری کرد با این خیال که سونی هم پلی استیشن ۴ را با همین قیمت ارائه می‌کند. اما درست ۲۴ ساعت بعد، پلی استیشن ۴ با قیمت ۴۰۰ دلار معرفی شد و رسانه‌ها را دربست در اختیار گرفت.
 
مقایسه پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس، غول‌های تازه‌وارد نسل نهم کنسول‌های بازی
 
 
در حالی که سونی با همکاری ناوتی داگ، سانتا مانیکا و دیگر استودیو‌های انحصاری اش برای گیمر‌ها شاهکار خلق می‌کرد، مایکروسافت خیلی سریع متوجه شد که این نسل را از دست داده است و برنامه ریزی و حرکت برای جبران در نسل بعد را شروع کرد. مهم‌ترین حرکتشان هم معرفی سرویس گیم پس بود که افق‌های جدیدی در صنعت ویدئوگیم ایجاد کرد. با اینکه گیم پس مانع از پیروزی سونی نشد، وجهه مایکروسافت را تا حد زیادی ترمیم کرد و آن‌ها را با دست پر راهی نسل نهم کرد.

 

بحث غم انگیز قیمت

 

مقایسه پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس، غول‌های تازه‌وارد نسل نهم کنسول‌های بازی

 

هرکدام از کنسول‌های این نسل در ۲ نسخه عادی و دیجیتال به بازار آمده اند. سونی برای پلی استیشن ۵ عادی قیمت ۴۹۹ دلار را تعیین کرده و نسخه دیجیتالی کنسول خود را هم با قیمت ۳۹۹ دلار به بازار عرضه کرده است. این ۲ مدل از نظر توانایی‌های سخت افزاری هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها فرق اینجاست که نسخه دیجیتال فاقد دیسک خوان خواهد بود. یعنی تنها می‌توانید بازی‌هایی را که دانلود کرده اید روی آن بازی کنید و این دستگاه از دیسک بازی‌ها پشتیبانی نمی‌کند. اما در ایکس باکس داستان کمی متفاوت است. مایکروسافت هم مثل سونی برای کنسول اصلی خود، یعنی ایکس باکس سری ایکس، قیمت ۴۹۹ دلار را تعیین کرده است، اما نسخه دیجیتالی کنسول این شرکت، یعنی ایکس باکس سری اس، ۲۹۹ دلار قیمت دارد. نکته اینجاست که نسخه دیجیتالی کنسول مایکروسافت علاوه بر اینکه از دیسک بازی‌ها پشتیبانی نمی‌کند، از نظر سخت افزاری هم از نمونه اصلی ضعیف‌تر است و توان گرافیکی و پردازشی پایین تری دارد. حالا برویم سراغ قیمت این کنسول‌ها در کشورمان. متأسفانه قیمت دلار در ماه‌های گذشته آن قدر نوسان داشته است که نمی‌توان خیلی مطمئن درباره آن نوشت، اما در لحظه نوشتن این مطلب، قیمت دلار حدود ۲۶ هزار تومان است.
 
بر اساس این قیمت، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس باید قیمتی حدود ۱۳ میلیون تومان در بازار کشورمان داشته باشند. اما هنوز روز‌های اولیه عرضه این کنسول هاست و هیچ حساب و کتابی در قیمت گذاری آن‌ها وجود ندارد. در بعضی سایت‌های داخلی می‌توانید ایکس باکس سری ایکس را از قیمت ۲۰ میلیون تومان تا حدود ۲۶ میلیون تومان پیدا کنید. اوضاع برای پلی استیشن ۵ از این هم عجیب‌تر است و در جست وجو‌هایی که انجام دادیم، قیمت آن از ۱۹ تا ۴۳ میلیون تومان متغیر بود. اگر از آن دسته خیلی خیلی محدودی هستید که این رقم‌ها برایتان چندان چشمگیر نیست خوش به حالتان! هم به خاطر اینکه می‌توانید همین اول کار این کنسول‌ها را بخرید و هم کلا در همه زمینه‌های دیگر! ولی اگر مثل خیلی از گیمر‌های دیگر، هم علاقه‌مند به خرید کنسول‌های نسل نهم هستید و هم توان پرداخت هزینه هنگفت آن را ندارید، منطقی‌تر این است که بگذارید چند ماهی بگذرد و تب و تاب اولیه این دستگاه‌ها کمتر شود. آن وقت می‌توانید با قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومان، پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس را خریداری کنید.
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
1
0
چی می گی پی اس5 10 ترافلابسه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->