سرخط خبرها

شهرداری منطقه ۳ مشهد میزبانِ بی‌خانمان‌ها و کارتن خواب ها

  • کد خبر: ۵۱۰۵۰
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
شهرداری منطقه ۳ مشهد میزبانِ بی‌خانمان‌ها و کارتن خواب ها
این گزارش روایت کوتاهی از زندگی یک کارتن‌خواب است و تدابیری که شهرداری منطقه ۳ برای این افراد در این فصل سال در نظر گرفته است.
فیضی | شهرآرانیوز؛ جمعی از مدیران شهری و مسئولان هفته گذشته در پی بارش برف و باران و برودت هوا راهی اقصی نقاط شهر شدند و از کارتن‌خواب‌ها یا همان افراد بی‌خانمان دعوت کردند تا شب را در گرمخانه‌های تدارک دیده از سوی شهرداری سپری کنند. بعضی از آن‌ها که سرپناهی نداشتند با خوشحالی پذیرفتند و راهی خانه سبز شدند و بعضی هم از آمدن به گرمخانه خودداری کردند. این گزارش روایت کوتاهی از زندگی یک کارتن‌خواب است و تدابیری که شهرداری منطقه ۳ برای این افراد در این فصل سال در نظر گرفته است.
 
ساعت حوالی ۲۰ راهی خیابان شهید نظام‌دوست می‌شویم. به انتهای این خیابان که می‌رسیم یکی از شهروندان ما را به‌طرف کارتن‌خواب‌ها راهنمایی می‌کند. از حاشیه خیابان تا محل اقامت این کارتن‌خواب حدود یک کیلومتر را پیاده می‌رویم تا به سوژه می‌رسیم. محل سکونتش هم‌سطح با زمین است! زمین را حفر کرده و روی سقفش را ایرانیت انداخته و دم در هم پتوی کهنه‌ای نصب‌کرده است. پتو را کنار می‌زنیم. گوشه‌ای از این آلونک شعله‌های آتش نمایان است. مرد میان‌سالی را می‌بینیم.
 
پاهایش را دراز کرده و در یک دستش هم پایپ (وسیله‌ای برای مصرف شیشه) است تا ما را می‌بیند سریع قایمش می‌کند! و با حالت نگرانی سخن از گذشته‌اش به میان می‌آورد. او سال‌های قبل در یکی از شرکت‌های تولیدی مشغول به کار بوده که کارخانه ورشکست و او بیکار می‌شود. برای جست‌وجوی کار جا‌های مختلفی می‌رود، اما نتیجه‌ای برایش ندارد تا اینکه به زباله‌گردی روی می‌آورد. اوایل زباله‌گردی درآمد خوبی برایش داشته است حداقل هر شب بالای ۱۰۰ هزار تومان درآمدش بوده است! اما رفته‌رفته به مواد مخدر روی می‌آورد و الان هم فقط از پس تأمین موادش برمی‌آید که آن هم از روی ناچاری است! لباس‌های تنش را هم نشانمان می‌دهد که از میان همان زباله‌ها پیدا و به تن کرده است. یکی از بچه‌ها از او دعوت می‌کنند تا راهی گرمخانه شود، اما او هیچ تمایلی برای حضور در گرمخانه ندارد. تصورش این است که گرمخانه مثل زندان است و همکاری نمی‌کند! غذای گرم از سوی خیریه حضرت زهرا (س) محله دروی به او می‌دهیم و می‌رویم به سراغ
بقیه افراد.
 
کمی آن‌طرف‌تر می‌رویم. پشت دیوار کاه‌گلی و قدیمی سه نفر دورهم نشسته‌اند و رویشان پتوی پاره‌ای را کشیده‌اند و در حال مصرف مواد هستند. صدایشان که می‌زنیم یکی از آن‌ها سرش را از پتو بیرون می‌آورد. باصداقت کامل می‌گوید در حال مصرف شیشه هستند.
از چهره‌اش مشخص است به‌تازگی مصرف این ماده مخدر را آغاز کرده است. از او هم دعوت می‌کنند تا راهی گرمخانه شود. کمی مکث می‌کند سرش را زیر پتو می‌برد و با دو نفر دیگر هم مشورت می‌کند! بلافاصله پتو را کنار می‌زنند و موافقت می‌کنند تا امشب را در گرمخانه صبح کنند. بچه‌ها آن‌ها را راهی گرمخانه
می‌کنند.
 
شهرداری منطقه ۳ این روز‌های سرد تمام تلاش خود را به کار بسته تا سرپناه گرمی برای بی‌خانمان‌ها تدارک ببیند. امیدرضا رحمانیان، سرپرست شهرداری منطقه، می‌گوید: دو گرمخانه در منطقه ۳ در نظر گرفته‌ایم. گرمخانه فجر که به بهره‌برداری رسیده که ویژه بانوان است و گرمخانه دیگری هم در خیابان فتاح ۲۱ در حال تجهیز است که تا هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی ادامه می‌دهد: سیاست کلی ما در رویارویی با افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب این است که از آن‌ها برای حضور در گرمخانه دعوت کنیم. آمدن یا نیامدن به گرمخانه اختیاری و با تمایل خودشان انجام می‌شود.
رحمانیان ساعت خدمات‌دهی گرمخانه‌های منطقه ۳ را از ساعت ۲۰ تا ۸ صبح روز بعد بیان کرده و می‌افزاید: خدمت‌رسانی گرم‌خانه‌ها ۱۲ ساعت برای کارتن‌خواب‌ها در نظر گرفته‌شده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته برودت هوا از ساعت ۲۰ تا ۸ صبح است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و انتقال سایر بیماری‌ها، پروتکل‌های بهداشتی با دقت بیشتری رعایت می‌شود و به‌طور مداوم تب‌سنجی و کنترل اکسیژن خون این افراد انجام می‌شود و امکانات بهداشتی و یک وعده‌غذای گرم برای این افراد ارائه می‌شود.
 
سرپرست شهرداری منطقه ۳ با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی و استمرار روند کاهشی دمای هوای مشهد، خاطرنشان کرد: از تمامی شهروندان مشهد تقاضا داریم در صورت مشاهده افراد کارتن‌خواب، مراتب را با شماره ۱۳۷ در میان بگذارند تا گروه‌های پیش‌بینی‌شده برای انتقال آن‌ها به گرمخانه و خانه سبز
اقدام کنند.
در همین حال رئیس اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ۳ هم خبر از آغاز پویش «گرمای همدلی» را در شهر مشهد از سوی معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد و با همکاری اداره‌های فرهنگی اجتماعی شهرداری مناطق می‌دهد.
 
مصطفی عباسی درباره جزئیات این پویش می‌گوید: طی بازدید‌های مختلفی که از محل حضور کارتن‌خواب‌ها انجام‌شده بسیاری از آن‌ها لباس مناسبی برای محافظت از سرما به تن ندارند و متأسفانه بعضی هم که دارند از بین زباله‌ها پیداکرده و استفاده می‌کنند در این پویش از شهروندان درخواست داریم درصورت تمایل به تهیه لباس گرم مناسب (دستکش، کلاه، کاپشن و...) برای افراد بی‌خانمان با مرکز ارتباط مردمی ۱۳۷ یا شماره تماس ۲۷- ۳۱۲۹۳۷۱۷، ۳۱۲۹۳۷۹۹ تماس بگیرند تا برای دریافت لباس اقدام شود و در اسرع وقت به دست
نیازمندان برسانیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->