آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان در هفته نامه شهربانو

  • کد خبر: ۵۱۱۸۱
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان در هفته نامه شهربانو
با اینکه در بخش حقوقی در ویژه‌نامه هفتگی شهربانو می‌کوشیم به طور جامع و کامل به مسائل حقوقی زنان پرداخته شود، سؤالاتی برای برخی مخاطبان ایجاد شده است؛ بنابراین تلاش می‌کنیم به بخشی از این سؤالات پاسخ دهیم.
فرناز محمدیان | شهرآرانیوز؛ مخاطبان گرامی می‌توانند برای دریافت پاسخ‌های حقوقی خود با شماره ۳۷۲۸۸۸۸۱ تماس بگیرند یا به سامانه پیامکی روزنامه (۳۰۰۰۷۲۸۹) پیام دهند.

 

پیامک‌هایم را از گوشی تلفن همراه پاک کرده‌ام. اکنون به برخی از آنان برای استناد در دادگاه نیاز دارم. آیا متن پیامک تلفن همراه در مخابرات ثبت می‌شود؟

پیامک‌ها از طریق نامه دادگاه تا ۲ سال و تماس‌ها تا ۵ سال قابل دسترسی هستند. اگر پیامک‌هایی که نیاز دارید در ۳ ماه اخیر باشد، با درخواست خودتان نیز قابل ارائه در مرکز مخابراتی است.

 

آیا اگر فرزندی از پدرش کلاهبرداری کرده باشد و در دادگاه محکوم شود از پدرش ارث می‌برد؟

بله، ارث می‌برد، زیرا کلاهبرداری مانع ارث بردن نمی‌شود. موانعی که طبق قانون مدنی باعث می‌شوند شخص نتواند ارث ببرد عبارت‌اند از قتل متوفی، کفر، لعان، ولادت ناشی از زنا، برده بودن، غایب مفقودالاثر و فوت پیش از متوفی.

 

آیا زن یا شوهر درباره همسر خود از اولیای دم محسوب می‌شوند و از حق قصاص برخوردارند؟

زن و شوهر جزو اولیای دم محسوب نمی‌شوند، اما از دیه ارث می‌برند. به عبارت دیگر، این ۲ شخص دخالتی در قصاص ندارند، اما اگر کار به دیه برسد، جزو ورثه محسوب می‌شوند.
 
 

میزان مهریه قابل وصول چقدر است؟ بیش از ۱۱۰ سکه قابل دریافت است؟

تا ۱۱۰ سکه قابل وصول است و در صورت اعسار زوج، قانون او را مجاب به پرداخت بیش از ۱۱۰ سکه نمی‌کند. مهریه زنان هر میزان که باشد، مرد مکلف به پرداخت ۱۱۰ سکه است و الباقی مهریه تنها در صورتی قابل وصول است که زن بتواند ملائت مالی همسرش را ثابت کند. اما اگر مالی از شوهر شناسایی نشد، طبق ماده ۲ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اقدام می‌شود و اگر مرد اثبات کند که توان پرداخت ندارد، مهریه همان ۱۱۰ سکه خواهد بود.

 

آیا اگر شوهرم به دلیل نشوز من از دادگاه حکم ازدواج دوباره بگیرد، این موضوع به من اجازه می‌دهد که به استناد بند‌های سند ازدواج مثل عسر و حرج یا بند ۱۲ عقدنامه از او طلاق بگیرم؟

خیر، از آنجا که ازدواج با اجازه دادگاه انجام شده است، شما به این دلیل حق طلاق ندارید.

 

همسرم در دادگاه علیه من شکایت طرح کرده است و خواهان فسخ نکاح به دلیل بیماری صرع من است درحالی‌که من اصلا صرع ندارم. تنها یک مرتبه بعد از گذشت ۶ ماه از ازدواج، به دلیل افت قند خون تشنج کردم. به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کردم. دکتر گفت بر اساس آزمایش‌ها سالم هستم و تنهاصرع خفیف دارم. پس از طرح شکایت از جانب همسرم، به ۲ متخصص دیگر مراجعه کردم و تشخیص دادند که صرع ندارم و تنها کاهش میزان قند خون باعث تشنج من شده بود. قبل از عقد به همسرم گفته بودم که افت قند خون دارم و با این مسئله مشکلی نداشت، اما حالا می‌گوید صرع داشته‌ام و به او نگفته‌ام. آیا دادگاه رأی به فسخ نکاح می‌دهد؟

خیر، همسر شما نمی‌تواند براساس این دلیل برای فسخ نکاح اقدام کند. ضمن اینکه از وضعیت شما به دلیل کاهش قند خون مطلع بوده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->