آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌ آموزگاری از امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سومین رستوران متخلف در طرقبه‌شاندیز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری متهم به ۲۰۰ فقره موبایل قاپی در مشهد مجازات افشای اسرار بیماران از طرف پزشک چیست؟ مرگ دلخراش خاله ۱۴ ساله به دست خواهرزاده ۵ ساله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) شتر، عامل مصدومیت ۸ نفر در تصادف ۴ تریلی در جاده طبس - اصفهان سربازان امریه می توانند در آتش نشانی خدمت کنند وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود رئیس سازمان بهزیستی: هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست عجیب و غریب‌ترین سفارش‌ها برای عمل‌های زیبایی پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید مرگ یک جوان در پی شلیک پلیس +اطلاعیه پلیس واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری + جزئیات (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد کشف شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

زنان در منشور حقوق شهروندی

  • کد خبر: ۴۸۵۸۶
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
زنان در منشور حقوق شهروندی
یکی از مؤلفه‌های کلان عرصه توسعه، تحکیم و ترویج شهروندی و حقوق ناظر بر آن تمهید بستر‌های حقوقی و حقیقی لازم برای بهره‌مندی عادلانه اعضای جامعه از منافع، مزایا و حقوق شهروندی است.
فرناز محمدیان | شهرآرانیوز؛ یکی از مؤلفه‌های کلان عرصه توسعه، تحکیم و ترویج شهروندی و حقوق ناظر بر آن تمهید بستر‌های حقوقی و حقیقی لازم برای بهره‌مندی عادلانه اعضای جامعه از منافع، مزایا و حقوق شهروندی است. حقوق شهروندی از مفاهیمی است که به برابری و عدالت همه افراد انسانی یک جامعه توجه می‌کند و سهم چشمگیری در عدالت اجتماعی و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد. توجه به حقوق زنان در جامعه امروزی امری مهم است، زیرا زنان امروز در جامعه فعالیت‌های اجتماعی زیادی دارند.
 
تسهیلات بهداشتی و درمانی و آموزش و مشاوره‌های مناسب برای تأمین سلامت جسمی و روانی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی در مراحل مختلف زندگی به‌ویژه دوران بارداری، زایمان، پس از زایمان و درشرایط بیمار، فقر یا معلولیت زنان ازجمله نکات پیش‌بینی‌شده در این منشور است که باید از سوی شوهر و دولت رعایت شود. از موارد دیگری که دراین منشور به آن اشاره شده است موضوع تغذیه سالم در دوران بارداری، زایمان سالم، مراقبت‌های بهداشتی پس از زایمان، مرخصی زایمان و درمان بیماری‌های شایع زنان است.
 
 

مواد منشور که تأکیدی خاص بر حقوق زنان داشته‌اند:

زنان حق دارند از برنامه‌ها و تسهیلات بهداشتی و درمانی مناسب براساس ماده ۳ آموزش و مشاوره‌های مناسب برای تأمین سلامت جسمی و روانی در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی در مراحل مختلف زندگی برخوردار باشند به‌ویژه دوران بارداری، زایمان، پس از زایمان و در شرایط بیماری، فقر یا معلولیت.

بر اساس ماده ۱۱، زنان حق دارند در سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، مدیریت، اجرا و نظارت، مشارکت فعال و تأثیرگذار داشته باشند و براساس موازین اسلامی، از فرصت‌های اجتماعی برابر برخوردار شوند.

براساس ماده ۵۴، حق همه شهروندان به‌ویژه زنان و کودکان است که از تعرض و خشونت گفتاری و رفتاری دیگران در محیط‌های خانوادگی و اجتماعی مصون باشند و در صورت بروز هر نوع خشونت، امکان دسترسی آسان به مکان‌های امن و نهاد‌های امدادی، درمانی و قضایی را برای احقاق حق خود داشته باشند.

براساس ماده ۸۳ حق زنان است که از فرصت‌های شغلی مناسب و حقوق و مزایای برابر با مردان در قبال کار برابر برخوردار شوند.
 
براساس ماده ۸۹ حق همه شهروندان به‌ویژه زنان است که به امکانات ورزشی و آموزشی و تفریحات سالم دسترسی داشته باشند و بتوانند با حفظ فرهنگ اسلامی‌ایرانی در عرصه‌های ورزشی ملی و جهانی حضور یابند.

براساس ماده ۹۰ حق زنان است که از تغذیه سالم در دوران بارداری، زایمان سالم، مراقبت‌های بهداشتی بعد از زایمان، مرخصی زایمان و درمان بیماری‌های شایع زنان بهره‌مند شوند.

بر اساس ماده ۱۰۳ حق همه شهروندان به‌ویژه زنان است که ضمن برخورداری از مشارکت و حضور در فضا‌ها و مراکز عمومی، تشکل‌ها و سازمان‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری مخصوص خود را تشکیل دهند. منشور حقوق شهروندی با آگاهی‌دادن به کل افراد جامعه می‌تواند آن‌ها را وادار به مطالبه‌گری و جامعه را وادار به این تحرک کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->