سرخط خبرها

راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی؛ زیرساختی برای بازار کتاب

  • کد خبر: ۵۱۲۴۷
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی؛ زیرساختی برای بازار کتاب
راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی به‌وسیله کتاب‌فروشی‌ها و ناشران، همان زیرساختی است که هرگز وجود نداشته است. از این رو فضایی ایجاد می‌شود تا هم مخاطبان در صورت دسترسی‌نداشتن به فروشگاه‌های کتاب بتوانند کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند و هم کتاب‌فروشی‌ها و انتشاراتی‌ها خودشان را در شرایط سخت زنده نگه دارند.
امیری|شهرآرانیوز، کتاب‌خریدن‌های ما معمولا طوری بوده است که می‌رفتیم کتابخانه‌ای، کتابی را که می‌خواستیم می‌خریدیم، می‌نشستیم و آن را می‌خواندیم یا قدم‌زنان از پیاده‌رو خیابانی می‌گذشتیم، چشممان به ویترین‌ کتاب‌فروشی می‌افتاد، ناگهان دچار نوعی جوگیری مفید می‌شدیم، یک عنوان جذاب جذبمان می‌کرد، می‌رفتیم داخل، درمیان قفسه‌ها بوی چوب و نوبودن کتاب‌ها را تنفس می‌کردیم و بعد یک یا چند کتاب می‌خریدیم.
گاهی هم به توصیه کسی یا تبلیغاتی که تحت‌تأثیرش قرار گرفته بودیم، به نزدیک‌ترین کتاب‌فروشی به خودمان یا یک کتاب‌فروشی معروف می‌رفتیم، با حس خوبی که در آن لحظه به ما غالب می‌شد، کتاب را از دست فروشنده می‌گرفتیم و به خانه بازمی‌گشتیم.
شاید شیوه‌های دیگری هم برای تهیه کتاب داشته‌ایم، اما هرچه بوده بیشتر با رفتن ما و حضورمان در یک کتاب‌فروشی خاص، عمل کتاب‌خریدن شکل می‌گرفته است. شاید به همین دلیل هم باشد که با آمدن کرونا و تعطیل‌شدن کتاب‌فروشی‌ها، فروش کتاب افت بسیار زیادی کرده است. البته این یک نکته آموزشی مفید هم برای کتاب‌فروشان در بر داشت که همه انرژی خود را صرف مکان فیزیکی کتاب نکنند و فضای مجازی و روش‌های الکترونیکی را هم دریابند.
الان این خبر خوبی است که کتاب‌فروشی‌های شهر ما فروشگاه اینترنتی خود را راه انداخته‌اند یا درحال راه‌اندازی آن هستند. این اتفاق اگرچه هنوز به‌طور کامل عملی نشده و مثل آدمی است در ابتدای جاده‌ای خاکی که باید مسیری طولانی را طی کند، اما به‌گفته برخی کتاب‌فروشی‌های مطرح شهر توانسته است فروش کتاب را در روزهای تعطیل و قرنطینه از صفرشدن دور نگه دارد.
جالب اینکه این اتفاق، یعنی راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی به‌وسیله کتاب‌فروشی‌ها و ناشران، همان زیرساختی است که هرگز وجود نداشته است. در حقیقت این فروشگاه‌های اینترنتی باعث اتفاقی در درون بازار کتاب ما می‌شوند. از این رو فضایی ایجاد می‌شود تا هم مخاطبان در صورت دسترسی‌نداشتن به فروشگاه‌های کتاب بتوانند کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند و هم کتاب‌فروشی‌ها و انتشاراتی‌ها خودشان را در شرایط سخت زنده نگه دارند.
 

فروشگاه‌های اینترنتی پس از کرونا هم به کار بازار کتاب می‌آیند

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان خراسان رضوی دراین‌زمینه می‌گوید: کرونا با همه مشکلاتی که در فروش کتاب و افت بازار کتاب ایجاد کرده، سبب شده است برای فروش مجازی و فعال‌شدن فروشگاه‌های اینترنتی راهی باز شود که تا پیش از این به آن توجه چندانی نمی‌شد.
به‌گفته مهدی نصیرزاده، در کشور ما برعکس کشورهای اروپایی چنین زیرساختی وجود نداشت، اما الان اتفاقی درحال رخ‌دادن است که حتی بعد سپری‌شدن دوران کرونا هم می‌توانیم پشتوانه‌ای برای بازار کتاب داشته باشیم.
او دراین‌باره توضیح می‌دهد: از آنجا که ناشران و کتاب‌فروشان، فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد کرده‌اند، می‌توانیم امیدوار باشیم زیرساخت مناسبی برای بازار کتاب ایجاد شود. این زیرساخت حتی پس از کرونا هم مفید است و کتاب‌فروشان می‌توانند هم در کتاب‌فروشی و هم در فضای مجازی فروش داشته باشند.
به‌گفته نصیرزاده حتی با وجود فعال‌بودن کتاب‌فروشی‌ها، باز هم عده‌ای که به اصطلاح کتاب‌باز یا کتاب‌خوان حرفه‌ای هستند، بیشتر در فروشگاه‌های کتاب حضور می‌یابند و مشتریان کتاب‌فروش‌ها را تشکیل می‌دهند، اما در صورتی که فروش اینترنتی برای مردم جا بیفتد، می‌توان امید داشت این کالا جزو کالاهای مصرفی قرار بگیرد.
رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان خراسان رضوی در بخشی دیگر از سخنانش اعلام می‌کند: الان مشکل اصلی ناشران فروش است و مسئله کاغذ تا حد زیادی مهار شده است.
به‌گفته او قیمت کاغذ نسبت به برخی کالاها که تغییر قیمت ناگهانی و چندبرابری داشته‌اند، تقریبا ثابت بوده و نوسانی نداشته و بخش زیادی از نیاز ناشران حرفه‌ای نیز از طریق سامانه کاغذ وزارت ارشاد پیگیری و برطرف شده است.
او اظهار امیدواری کرد برپایی نمایشگاه‌های کتاب مجازی در تهران و مشهد که وعده آن پیش از این داده شده است، عملی شود تا در شرایط کنونی اندکی به بازار کتاب کمک کند.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->