کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود سامسونگ از حافظ رم جدید خود رونمایی کرد | LPDDR5X، راهی برای ورود هوش مصنوعی به گوشی‌های همراه پاول دورف: کاربران تلگرام به‌زودی میلیاردی می‌شوند ژاپن هم از اپل شکایت می‌کند؟ مدل‌های لوکس iPhone 15 Pro معرفی شدند | مافیای اپل جزئیات جدید از تنظیمات اجرای بازی‌ها در پلی استیشن ۵ پرو جزئیات جدید از حمله هکری به سازمان‌های اسرائیلی | مرکز پژوهش‌های هسته‌ای «دیمونا» هدف قرار گرفته است موتورولا از دو گوشی جدید رونمایی کرد
سرخط خبرها

گفت‌وگو با بنیان‌گذاران مشهدی «فیتب»، جامع‌‌ترین اپلیکیشن ورزشی کشور

  • کد خبر: ۵۱۳۰۵
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
گفت‌وگو با بنیان‌گذاران مشهدی «فیتب»، جامع‌‌ترین اپلیکیشن ورزشی کشور
از بهمن سال گذشته، شیوع کرونا باعث بسته‌شدن باشگاه‌های ورزشی شد و مواردی مانند رعایت فاصله گذاری اجتماعی، انجام فعالیت‌های ورزشی را برای خیلی از ما به کاری سخت‌تر از گذشته تبدیل کرده است. اپلیکیشن «فیتب» پلی ارتباطی میان ورزشکاران و مربیان ورزشی مطرح ایرانی است و یک شبکه اجتماعی تخصصی در این حوزه به حساب می‌آید. در این مطلب بیشتر با این برنامه کاربردی در روزگار کرونا آشنا می‌شویم.
علیرضا وفایی نیا | شهرآرانیوز - از بهمن سال گذشته، شیوع کرونا باعث بسته شدن باشگاه‌های ورزشی شد و مواردی مانند رعایت فاصله گذاری اجتماعی، انجام فعالیت‌های ورزشی را برای خیلی از ما به کاری سخت‌تر از گذشته تبدیل کرده است. با وجود این، ورزش در دوران کرونا از هر زمان دیگری مهم‌تر است. در واقع، انجام حرکات ورزشی در خانه، بیش از اینکه یک خواسته باشد، به یک ضرورت در این دوران تبدیل شده است که می‌تواند علاوه بر بالا بردن سطح سلامت ما و پایین آوردن احتمال ابتلا به کرونا، به میزان چشمگیری از مشکلات روحی ناشی از خانه نشینی و کاهش فعالیت‌های اجتماعی در این دوران جلوگیری کند. با کمی جست وجو در اینترنت، می‌توانید برای این کار اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلفی را پیدا کنید، اما متأسفانه بخش زیادی از این برنامه‌ها به زبان انگلیسی هستند و خیلی از ما امکان استفاده از آن‌ها را نداریم. یک استارت آپ مشهدی با ساخت اپلیکیشنی جامع برای انجام ورزش در خانه، می‌تواند در این روز‌های کرونایی، خانه شما را به باشگاهی اختصاصی تبدیل کند. اپلیکیشن «فیتب» پلی ارتباطی میان ورزشکاران و مربیان ورزشی مطرح ایرانی است و یک شبکه اجتماعی تخصصی در این حوزه به حساب می‌آید. در این مطلب بیشتر با این برنامه کاربردی در روزگار کرونا آشنا می‌شویم.

همکاری با بهترین‌های کشور

اپلیکیشن فیتب از دل شرکت دانش بنیان منشور فناوری فردا بیرون آمده است. حمیدرضا جمشیدی مقدم و محمدرضا محمدزاده هم بنیان گذاران این شرکت هستند که از سال ۹۱ در حوزه طراحی و تولید نرم افزار‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف در حال فعالیت بوده اند و یکی از مجموعه‌های فعال حاضر در پارک علم و فناوری خراسان به شمار می‌روند. فیتب از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت به شمار می‌رود که به گفته جمشیدی، با همکاری قهرمانان و مربیان مطرح رشته پرورش اندام کشور تولید شده است: «از آنجایی که می‌دانستیم محتوای به کاررفته در این برنامه باید از اعتبار لازم برای مخاطبان برخوردار باشد، تصمیم گرفتیم در این زمینه با قهرمانان و افراد مطرح همکاری داشته باشیم. در واقع، بحث نرم افزاری فیتب به عهده تیم ما بود و در زمینه محتوایی به سراغ برترین‌های رشته تناسب اندام رفتیم تا مخاطبان بتوانند به محتوا‌های تولیدشده اعتماد لازم را پیدا کنند. شروع اولیه کار روی اپلیکیشن فیتب از سال ۹۵ آغاز شد. در واقع، این برنامه از مهم‌ترین طرح‌هایی بود که از همان آغاز کار، قصد اجرای آن را داشتیم.»

 

بانک اطلاعات ورزشی

 

گفتگو با بنیان گذاران مشهدی جامع‌ترین اپلیکیشن ورزشی کشور

 

ایده ساختن اپلیکیشنی فارسی در حوزه ورزش زمانی به ذهن بنیان گذاران این شرکت افتاد که هنوز نه خبری از کرونا بود و نه تعطیلی باشگاه‌های ورزشی. جمشیدی پرسش‌های مختلفی را که هنگام رفتن به باشگاه‌های ورزشی درباره نحوه انجام حرکات مختلف برای خودش پیش می‌آمده است مهم‌ترین دلیل ساخت این برنامه می‌داند: «زمانی که به باشگاه می‌رفتم، متوجه شدم افراد بسیاری مثل من شناخت کاملی از حرکات ورزشی ندارند و اشتباه انجام دادن حرکات ورزشی ممکن است به سلامت آن‌ها نیز آسیب بزند. البته می‌توانستید با صرف هزینه و گرفتن مشاوره از مربی‌هایی که در باشگاه بودند، حرکات مختلف را آموزش ببینید، اما ما تصمیم گرفتیم همه این آموزش‌ها را در قالب اپلیکیشنی فارسی به کاربران عرضه کنیم تا افراد بتوانند با دسترسی آسان به یک بانک اطلاعاتی جامع، انجام درست حرکات مختلف ورزشی را در قالب ویدئو‌ها و محتوا‌های مختلف آموزش ببینند. تا قبل از این، بانک اطلاعاتی جامعی در این زمینه وجود نداشت و محتوای درستی برای آن تولید نشده بود. تا سال گذشته بیش از ۲۰۰ ویدئوی آموزشی اختصاصی تولید کرده بودیم، اما با شیوع کرونا و تعطیلی باشگاه ها، مدل کار را کمی تغییر دادیم. در ماه‌های پایانی سال پیش، این امکان را برای مربیان کشور فراهم آوردیم که هرکدام بتوانند به برنامه وارد شوند و ویدئو‌های آموزشی خود را در آن قرار دهند.»

 

شبکه اجتماعی مخصوص ورزشکاران

در نسخه اولیه فیتب که مهرماه ۹۶ منتشر شد، کاربران ۳ سرویس اصلی دریافت می‌کردند. اولین بخش، آموزش ویدئویی حرکات تناسب اندام در باشگاه بود که در قالب آن بیش از ۲۰۰ حرکت ورزشی مختلف توسط مربی‌های ورزشی انجام می‌شد و به صورت تصویری در اختیار کاربران قرار می‌گرفت.

بخش بعدی امکان دریافت برنامه تمرینی و تغذیه‌ای اختصاصی از مربیانی بود که در اپلیکیشن حضور دارند.
سومین بخش فیتب هم به حوزه کالری شماری اختصاص داشت. در این قسمت کاربران می‌توانند با وارد کردن میزان و نوع تغذیه روزانه خود، به طور دقیق متوجه شوند در هر روز چقدر کالری مصرف می‌کنند و با توجه به این میزان، بتوانند رژیم غذایی خود را مدیریت و اصلاح کنند.
 
به گفته محمدزاده، نظر‌های مختلفی که از کاربران برنامه گرفتند باعث اضافه شدن بخش‌های دیگری به فیتب شد: «حدود ۹ ماه بعد از عرضه نسخه اولیه، با توجه به درخواست‌ها و نظر‌های کاربران خانم که از نبود محتوای اختصاصی برای ورزش بانوان گله داشتند، تصمیم گرفتیم با کمک یکی از مربیان خانم مشهدی، ۶۰ حرکت ورزشی برای انجام حرکات ورزشی در منزل را به برنامه اضافه کنیم. در ادامه، برای اینکه بتوانیم محتوای همیشگی و تازه را به برنامه اضافه کنیم، تصمیم گرفتیم برنامه را به سمت تبدیل شدن به شبکه اجتماعی ورزشکاران ببریم. در نسخه تازه فیتب که مرداد امسال عرضه شد، این امکان در اختیار ورزشکاران و مربیان قرار داده شده است که صفحه‌ای شخصی در برنامه داشته باشند و ویدئو‌های خود را در آنجا منتشر کنند. کاربران هم می‌توانند مثل سایر شبکه‌های اجتماعی، صفحه افرادی را که می‌خواهند دنبال کنند. تا امروز بیش از ۶۰۰ ویدئوی آموزشی در فیتب منتشر شده است که بخش عمده‌ای از آن‌ها را مربیان و کاربران ما تولید کرده و در بستر فیتب منتشر کرده اند.»

 

ورزش در روزگار کرونا

 

گفتگو با بنیان گذاران مشهدی جامع‌ترین اپلیکیشن ورزشی کشور

 

از اواخر بهمن سال پیش، کرونا بیشتر بخش‌های زندگی روزانه ما را تحت تأثیر قرار داد و تا حدود زیادی، مدل زندگی ما را تغییر داد. یکی از آثار این ویروس، تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و دسترسی نداشتن مردم به تجهیزات ورزشی موجود در آن‌ها و مربیان بود. محمدزاده این وضعیت را فرصت خوبی برای فیتب می‌داند که در قالب آن، بخشی از نیاز‌های مردم را در زمینه ورزش برطرف کند: «در حدود یک سال گذشته با تعداد بیشتری از مربیان ورزشی شروع به همکاری کردیم تا حرکات مختف ورزشی در منزل را به کاربران آموزش دهند، حرکاتی که برای انجام آن‌ها وسیله تخصصی خاصی نیاز نیست و می‌توان از ابزار‌های ساده مانند کش یا بطری‌های آب معدنی برای انجامشان استفاده کرد. این بخش خوشبختانه مورد استقبال کاربران قرار گرفت. ما بخش جداگانه‌ای در اپلیکیشن خود ایجاد کردیم تا در روز‌های کرونایی مردم بتوانند با تجهیزات خیلی ابتدایی و زیر نظر مربیان متخصص، همه حرکات ورزشی را در خانه انجام دهند. هم چنین تا یک سال قبل، کاربران تنها با خرید اشتراک می‌توانستند ویدئو‌های برنامه را ببینند، اما با شیوع کرونا و نیاز مردم به آموزش ورزش در خانه، تصمیم گرفتیم امکان دسترسی رایگان به ویدئو‌ها و محتوا‌های آموزشی را برای همه کاربران فعال کنیم تا بتوانیم نقشی در کمک به مردم برای گذراندن این روز‌ها داشته باشیم.»

مجوز‌های پردردسر

پای صحبت هر استارت آپی که بنشینید و از مشکلاتشان جویا شوید، بدون شک بیشترشان به روز نبود خیلی از قوانین برای کسب وکار‌های نوآور و خلاقانه را یکی از چالش‌های اصلی خود می‌دانند. فیتب هم از این قاعده مستثنا نیست. جمشیدی به نامشخص بودن برخی قوانین و تعداد زیاد مجوز‌هایی که باید از نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف بگیرند به عنوان یکی از چالش‌های اصلی کار این اپلیکیشن اشاره می‌کند: «بزرگ‌ترین مشکل ما تعدد مجوزهاست و به دلیل نامشخص بودن و به روز نبودن بخشی از قوانین، هر نهادی به راحتی می‌تواند ادعا کند فلان استارت آپ برای فعالیت باید از آن‌ها هم مجوز بگیرد. از آنجایی که بیشتر استارت آپ‌ها کسب و کار‌هایی جدید هستند، خلأ قانونی موجود باعث می‌شود در موارد زیادی به مشکل بخورند. یکی از مصداق‌های این موضوع در کار ما به تولید محتوای ورزشی مناسب برای بانوان مربوط می‌شود. متأسفانه در این زمینه به شدت با فقر محتوا در کشور روبه رو هستیم. به دلیل نامشخص بودن قوانین در این زمینه، می‌ترسیم به این سمت حرکت کنیم و با وجود رعایت همه نکات و ملاحظات این حوزه، چون مشخص نیست مجوز این کار را باید از کجا بگیریم و چهارچوب دقیق آن را چه نهادی مشخص می‌کند، نمی‌توانیم چندان که باید تولید محتوای کافی برای ورزش بانوان داشته باشیم.»

 

بیم و امید‌های کسب وکار‌های استارت آپی

جمشیدی با توجه به تجربه‌ای که در حدود ۵ سال گذشته در حوزه کسب و کار‌های استارت آپی داشته است، توصیه‌هایی هم برای علاقه‌مندان ورود به این زمینه دارد: «خیلی از افراد با ایده‌های خوبی که دارند می‌خواهند استارت آپ خود را راه بیندازند، اما قبل از راه اندازی کسب و کار، باید روی آن مطالعه کافی انجام دهند و ببینند ایده شان چقدر قابلیت اجرا شدن در کشور را دارد و چه مشکلات احتمالی‌ای ممکن است در مسیر خود داشته باشند. خیلی وقت‌ها ایده خوبی به ذهن افراد می‌رسد که حتی ممکن است در خارج از کشور هم کسب وکار‌های موفقی بر مبنای آن شکل گرفته باشد، اما ممکن است با فرهنگ یا قوانین کشور ما هم خوانی نداشته باشد. در چنین مواردی، اگر قبل از توجه به این نکات کار را شروع، و سرمایه گذاری و تیم سازی کنید، زیان خواهید کرد. تیم سازی گام دومی است که کسب وکار‌های استارت آپی باید اهمیتی ویژه برای آن قائل باشند. تیم سازی کمک می‌کند استارت آپ با روند بهتری جلو برود و احتمال موفقیت آن خیلی بیشتر شود. خوشبختانه در حوزه قوانین هم اتفاقات خوبی در کشور در حال رقم خوردن است و کم کم استارت آپ‌ها در حال پذیرفته شدن در بستر‌های مختلف کشور هستند. این موضوع می‌تواند برای افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند امیدوارکننده باشد. مخصوصا حضور در مجموعه‌هایی مثل پارک علم و فناوری خراسان می‌تواند در شروع کاری کمک خوبی به آن‌ها بکند.»
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->