برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس مایکروسافت Phi-3-mini را معرفی کرد | یک مدل کوچک هوش مصنوعی که کارهای بزرگی می‌کند گوشی Galaxy Z Flip 6 هفت رنگ خواهد داشت سری iPhone 16 احتمالا دکمه فیزیکی نخواهد داشت استرالیا: X باید فیلم حمله سیدنی را حذف کند |‌ ماسک: به آن‌ها ربطی ندارد تصویر واقعی Google Pixel 8a را ببینید کیف پول تلگرام برای کاربران ایرانی مسدود شد | آیا امکان برداشت پول وجود دارد؟ محققان توانسته‌اند برای اولین‌بار یک اتم را با اشعه ایکس بررسی کنند استقبال از Fallout 76 بیشتر شده است | وقتی سریال به کمک بازی می‌آید نسخه هواداری پرچمدار سامسونگ کی عرضه می‌شود؟ | علاقه‌مندان Galaxy S24 FE، همچنان منتظر هلند هم فیسبوک را کنار می‌گذارد؟
سرخط خبرها

وقتی کاوشگر چینی روی ماه فرود آمد + فیلم

  • کد خبر: ۵۱۴۸۳
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
وقتی کاوشگر چینی روی ماه فرود آمد + فیلم
شب گذشته کاوشگر چینی‌ها موسوم به «چانگ ای ۵» (Chang'e ۵) که چندی پیش زمین را به مقصد ماه ترک کرده بود، روی ماه فرود آمد.

به گزارش شهرآرانیوز - کاوشگر چینی روی ماه فرود آمده است و این کشور قصد دارد سوغاتی‌هایی را از آنجا به زمین بیاورد.

 

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) در بیانیه‌ای گفت: چانگ ای ۵، اولین ماموریت چین برای آوردن نمونه از ماه، اول دسامبر با موفقیت در منطقه «اقیانوس توفان‌ها» (Ocean of Storms) ماه فرود آمد.

 

اقیانوس توفان‌ها نام دشت بازالتی بسیار بزرگی است بر روی سطح کره ماه است. اقیانوس توفان‌ها بزرگ‌ترین آب‌گیروار سطح ماه است. مساحت این اقیانوس‌وار حدود چهار میلیون کیلومتر مربع است.

 

مقامات سازمان ملی فضایی چین گفتند که این کاوشگر ساعت ۱۰:۱۱ به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۸:۴۱ به وقت تهران) در نزدیکی ناحیه‌ای به نام «Mons Rümker» که کوهی در اقیانوس توفان‌ها است، ماه را لمس کرد. این کاوشگر بلافاصله بعد از آن آرایه و آنتن خورشیدی خود را مستقر کرد تا کار خود را روی ماه آغاز کند.

 

دو قطعه از چهار ماژول کاوشگر مذکور که شامل یک سطح نشین ثابت(stationary lander) و یک وسیله صعودگر(ascent vehicle) بود به خاکستر ماه برخورد کرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، کاوشگر چند روز آینده را صرف جمع آوری حدود ۴.۴ پوند نمونه(۲ کیلوگرم) خواهد کرد. این کاوشگر هشت هزار و ۲۰۰ کیلوگرمی پس از ۱۱۲ ساعت سفر ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد. این کاوشگر قرار است ۷ فوت(۲.۱ متر) در ماه حفاری کند تا نمونه‌هایی را برای جمع‌آوری جمع کند. انتظار می‌رود کل ماموریت ۲۳ روز طول بکشد.

 

سپس نمونه به وسیله صعودگر منتقل شده و به مدار ماه خواهند رفت تا در آنجا با دو ابزار دیگر این کاوشگر یعنی مدارگرد و سفینه بازگشت به زمین منتقل شود. این وسیله نقلیه بازگشت، سنگ‌های ماه را به زمین منتقل خواهد کرد. بنابر گزارش‌ها، این وسیله در اواسط ماه دسامبر در ناحیه در مغولستان داخلی فرود خواهد آمد. اگر کاوشگر چینی بتواند با موفقیت و همراه با نمونه به زمین بازگردد چین تبدیل به سومین کشوری خواهد شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین می‌آورد.

 

اینجا ببینید

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->