پلمب یک رستوران و ۲ فست فود در محدوده هاشمیه مشهد (۱۰فروردین۱۴۰۳) انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سهم ناچیز طبقه فرودست جامعه از برنجی که ۲۵۰ درصد افزایش قیمت داشت

  • کد خبر: ۵۱۴۸۷
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
سهم ناچیز  طبقه فرودست جامعه از برنجی که ۲۵۰ درصد افزایش قیمت داشت
افزایش ۲۵۰ درصدی قیمت کالای اساسی مثل برنج خارجی، قشر ضعیف و فرودست جامعه را هم به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و مشخص نیست که این قشر بازهم قادر است این کالا را تهیه کند یا مجبور به حذف آن از سفره خود می‌شود.
طنین همتی|شهرآرانیوز، اگر به بازار برنج در مشهد سر بزنیم، شاهد افزایش قیمت چشمگیر چه در برنج ایرانی و چه در برنج خارجی یا همان هندی و پاکستانی هستیم؛ اما این افزایش قیمت برای برنج‌های پاکستانی و هندی چندبرابر بوده است.

به‌طوری‌که برنج هندی‌ای که سال گذشته کیسه ده‌کیلویی آن بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بوده، الان به کیسه‌ای حدود ۲۲۰ هزار تومان رسیده است. برنج پاکستانی هم از کیسه‌ای ۸۰ هزار تومان به ۲۵۰ هزار تومان رسیده است. دلیل عمده این افزایش قیمت هم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌وسیله دولت و عرضه برنج با ارز نیمایی ۲۴ هزار تومان است که افزایش چندبرابری را در این بازار ایجاد کرده است.

طبق آمار هر کیلو برنج خارجی در آبان‌ماه امسال به‌طور متوسط ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شده و تا ۲۷ هزار تومان هم رسیده است. این برنج در آبان‌ماه سال گذشته هر کیلو ۹۳۰۰ تومان بوده و در مهرماه امسال به ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است.

این افزایش قیمت‌ها بازار برنج ایرانی را هم تحت‌تأثیر قرار داده، به‌طوری‌که طبق اعلام مرکز آمار ایران هم قیمت هر کیلو برنج ایرانی به‌طور متوسط در آبان‌ماه امسال ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان بوده و تا ۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان هم قیمت خورده است؛ بنابراین افزایش قیمت برنج ایرانی در آبان‌ماه امسال نسبت به آبان‌ماه پارسال بیش از ۳۷ درصد است.
 

این افزایش قیمت‌ها شاید در حد اعداد گفته شود، اما به‌عنوان یک کالای اساسی بر روی همه اقشار جامعه تأثیر می‌گذارد. در جامعه‌ای که حقوق و دستمزد، نامتناسب با هزینه‌های زندگی افزایش ناچیز می‌یابد، این افزایش قیمت ۲۵۰ درصدی کالای اساسی‌ای مثل برنج، قشر ضعیف و فرودست جامعه را هم به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و مشخص نیست که بازهم قادر است این کالا را تهیه کند یا مجبور است آن را از سفره خود حذف کند.

به‌گفته یک عمده‌فروش برنج خارجی در مشهد، شاهد کاهش تقاضا برای برنج پاکستانی و هندی در جامعه هستیم، حتی باتوجه‌به برابری با بعضی از انواع برنج ایرانی، تقاضا برای برنج ایرانی بیشتر شده است؛ چون برنج غذایی ضروری برای خانواده‌های ایرانی است و بعضی‌ها با هر نرخی هم که اعلام شود، مجبورند آن را تهیه کنند. اما قشری ضعیف در جامعه هستند که از این بازار ریزش کردند و حتی دیگر قادر به خرید همان برنج پاکستانی بی‌کیفیت هم نیستند و شاید به‌سمت کالایی مثل نان سوق پیدا کنند. مسلما این افزایش قیمت‌ها به‌ویژه در برنج‌های خارجی، در تقاضای بازار اثر منفی گذاشته است.

به‌گفته برخی برنج‌فروشان مشهد، فروش ما براساس نرخ مصوب به‌ویژه در برنج ایرانی که کارخانه‌ها در شمال تعیین می‌کنند و با احتساب سود تعیین‌شده عرضه می‌شود، اما برنج هندی و پاکستانی براساس نرخ ارزی که کالا با آن وارد می‌شود، در بازار به فروش می‌رسد.

نظارت در بازار برنج مشهدچگونه است؟

به‌گفته مدیر نظارت و بازرسی اصناف مشهد: در بازار برنج بیشتر شاهد گرانی این کالا هستیم تا گران‌فروشی. باتوجه‌به اینکه بازرسی و نظارت در سطح توزیع است، بر تعیین قیمت‌ها از مبدأ نیز باید نظارت شود و مرحله توزیع و فروش آخرین مرحله از چرخه کالاست.
به‌گفته دلداری در همین یک ماه گذشته ۶۵۰ بازرسی انجام دادیم که بر همین اساس ۱۵ پرونده تخلف به قیمت ریالی ۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال تشکیل شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->