ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ حتما چیدمان کالاهای تخفیفدار در وسط فروشگاههای زنجیرهای با برچسبهای بزرگی که میزان تخفیف روی آن درج شده، به چشمتان خورده است. حتی گاهی فروشندههایی ویژه پای این کوههای تخفیف ایستادهاند تا به شما از قیمتهای باورنکردنی این محصولات بگویند.
از رب و ماکارونی بگیرید تا حبوبات، کافیمیکس، ژله و.... ممکن است روی این میزها و داخل قفسههای جادویی «ارزانکننده» یا همان تخفیفهای ویژه وجود داشته باشد. حالا کافی است یکبار چه با تخفیف و چه بدون تخفیف از این فروشگاهها خرید کنید و هنگام پرداخت، تن به خواسته متصدی بدهید و شماره تماستان را برای ثبت در سیستم اعلام کنید. از آن موقع به بعد دیگر لازم نیست برای دیدن این تخفیفهای جادویی به فروشگاه بروید؛ چون وقتوبیوقت آنها را بر روی گوشی تلفن همراه خود خواهید دید.
گویا فروشگاهها شور این تخفیفهای بهظاهر شیرین را آنقدر درآوردهاند که محمدعلی اسفنانی، معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، چند روز قبل در گفتوگو با یک برنامه رادیویی، از مردم خواست که فریب تخفیفهای «فروشگاههای زنجیرهای» را نخورند، زیرا طبق بررسیهای صورتگرفته، بسیاری از این تخفیفها غیرواقعی و دراصل «گرانفروشی و کمفروشی» هستند.
به احتمال زیاد اولین اقدامی که برای اطمینان از صداقت فروشندهها انجام میدهید، نگاه کردن به قیمت درجشده بر روی بستهبندی است. مشکل کار همینجاست؛ چون یا قیمتی بر روی آن درج نشده است یا قیمتهایی که شما میبینید، قیمت واقعی محصول نیست. اگر اینها هم نباشد، معلوم نیست کالایی که داخل بستهبندی قرار دارد، همانی باشد که شما فکر میکنید. چنین چیزی چطور امکان دارد؟ این موضوع به تبانی برخی فروشگاههای زنجیرهای بزرگ با برخی شرکتهای تولیدی و بستهبندی بازمیگردد؛ البته شاید تعدادی تخفیف واقعی هم در این بین ببینید. اما معمولا تخفیفهای چشمگیری نخواهند بود.
تخفیفات آبکی محصولات خوراکی
جلب توجه مردم به کالاهای تخفیفدار برای تهیه مایحتاج زندگیشان در این وضعیت اقتصادی، دور از ذهن نیست. برای بررسی میدانی سری به چند نمونه از این فروشگاهها میزنیم. در بیشتر مواقع عدد این تخفیفها رند هستند و شما حتی میتوانید ذهنی سود خود را از این خرید محاسبه کنید. اما در برخی مواقع این عدد رند نیست، شاید برای اینکه شما احساس کنید در آن صداقت بیشتری نهفته است و فروشنده تا جایی که توانسته، به شما تخفیف داده است.
در یکی از این فروشگاهها روی نزدیکترین میز به در ورودی، قوطیهای رب ۸۰۰ گرمی از یک برند آشنا، هرموار روی هم چیده شده است و روی یک کاغذ بزرگ عدد ۲۰ درصد درج شده و درکنار آن، روی عدد ۱۶ هزارو ۵۰۰ تومان ضربدری کشیده شده و در پایین آن قیمت ۱۳ هزارو ۲۰۰ تومان نوشته شده است. تخفیف خوبیاست؛ البته اگر واقعی باشد که نیست. کافی است سری به سامانه ۱۲۴ بزنید، آن وقت متوجه میشوید که بیشترین قیمت برای رب درجهیک، ۱۴ هزارو ۳۰۰ تومان است؛ یعنی ۲ هزارو ۲۰۰ تومان کمتر از قیمت درجشده بر روی محصول و درنهایت با تخفیف دادهشده، شما قیمت کالا را ۱۰۰ تومان بیشتر از حداقل قیمت مصوب آن میخرید.
میز بعدی؛ قیمت درجشده روی کنسرو ۱۸۰ گرمی تن ماهی، ۲۴ هزار تومان است که با تخفیف، ۱۹ هزارو ۵۰۰ تومان به فروش میرسد، این درحالی است که حداکثر قیمت مصوب برای فروش این محصول، ۲۳ هزارو ۲۰۰ تومان است.
وارد فروشگاه بعدی میشویم. اینبار تخفیف ۴۰ درصدی آبمعدنی ۵/۱ لیتری توجهمان را جلب میکند. نام برند حداقل برای ما آشنا نیست، با این حال قیمت درجشده روی آن ۳ هزار تومان است که یعنی ۴۰۰ تومان بیشتر از نرخ مصوب. اما با این تخفیف ۴۰ درصدی شما میتوانید به قیمتی کمتر از حداقل قیمت درجشده در سامانه ۱۲۴ یک بطری از آن را بخرید؛ البته اگر از محتویات آن اطمینان داشته باشید.
فروشگاههای دیگر و کالاهای دیگر هم به همین شکل است. از شویندهها، نوشیدنیها و روغنهای گیاهی بگیرید تا برنج، چای و محصولات لبنی مثل شیر، کشک، ماست، خامه و...، اما تقریبا در همه کالاها، قیمتهای درجشده بیشتر از نرخ مصوب است، فقط در یکی از فروشگاهها قیمت درجشده روی ماکارونی ۷۰۰ گرمی مربوط به قبل از گرانیهاست و با این همه شامل تخفیف ۱۵ درصدی هم میشود. همین موضوع نیز باعث استقبال مردم از خرید این کالا شده است که امیدواریم آنطور که معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور گفته بود، محصول کمکیفیت داخل بستهها نباشد.
تخفیفات تقلبی با حاشیه سود غیرقانونی
رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسانرضوی نیز با تایید درج قیمتهای غیرواقعی بر روی کالاها ازسوی تولیدکنندگان، در اینباره به شهرآرا میگوید: گاهی کارخانهها میزان حاشیه سود قانونی درنظر گرفتهشده را رعایت نمیکنند و قیمت درجشده روی محصول با قیمت تمامشده، فاصله زیادی دارد.
بخشعلی بیاتی میافزاید: بر اساس قانون، حداکثر حاشیه سود بین قیمت تمامشده و نرخ درجشده بر روی محصول باید ۱۸ درصد باشد، درصورتیکه گاهی این فاصله بسیار بیشتر است؛ چون فروشگاههای زنجیرهای تمایل بیشتری برای خرید تولیدات کارخانههایی دارند که حاشیه سود بیشتری دارند تا علاوهبر سود بیشتر، بتوانند تخفیف زیادی را نیز برای جذب مشتری درنظر بگیرند.
او با تاکید بر اینکه این موضوع فقط مربوط به خراسانرضوی نیست، ادامه میدهد: ما فقط میتوانیم بر روی کالاهای تولیدشده در استان نظارت کنیم و حال آنکه اگر فقط ما در خراسان به تولیدکنندههای خود برای درج قیمت با حاشیه سود قانونی فشار وارد کنیم، بنکداران، صاحبان فروشگاههای زنجیرهای و حتی خردهفروشان که حاشیه سود برایشان اهمیت دارد، کالاهای خود را از خارج استان تامین خواهند کرد و بهجز کاهش فروش کارخانههای داخل استان، این روند در سطح فروشگاهها تغییری نخواهد کرد، بنابراین برای حل این مشکل، نیاز است که مسئولان در همه کشور برای جلوگیری از این نوع تخلفات کارخانهها و فروشگاههای زنجیرهای تلاش کنند.