سرخط خبرها

تا هفته آینده ۲ گرم‌خانه در منطقه ۲ مشهد راه اندازی می شود

  • کد خبر: ۵۱۶۴۴
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
تا هفته آینده ۲ گرم‌خانه در منطقه ۲ مشهد راه اندازی می شود
شهردار منطقه ۲ گفت: ما در منطقه تنها یک گرم‌خانه داریم که نیاز کارتن‌خواب‌ها را مرتفع نمی‌کند. در این‌باره ایجاد ۲ گرم‌خانه در دستورکار شهرداری منطقه ۲ مشهد قرار گرفت.
محبوبه فرامرزی | شهرآرانیوز؛ منطقه ۲ یکی از معدود مناطقی است که یک ناحیه آن به صورت کامل در حاشیه شهر قرار دارد. حضور متکدیان و کارتن‌خواب‌ها هم به همان میزان در این منطقه پررنگ است. هوا سرد شده و کارتن‌خواب‌های منطقه ما در زمین‌های بایر انتهای مشهدقلی، نوده، توس و... شب‌ها را به صبح می‌رسانند. مرگ یک کارتن‌خواب در شهرمان موجب شد توجه مسئولان بیشتر به این قشر آسیب‌پذیر جلب شود چنانچه ایجاد گرم‌خانه‌های بیشتری در دستور کار قرار گرفت. برهمین اساس به سراغ حجت فرقانی، شهردار منطقه ۲، رفتیم تا این مقام مسئول ما را در جریان اقداماتی گذارد که در منطقه در این‌باره انجام شده و در دست انجام است.
 
شهردار منطقه ۲ گفت: ما در منطقه تنها یک گرم‌خانه داریم که نیاز کارتن‌خواب‌ها را مرتفع نمی‌کند. در این‌باره ایجاد ۲ گرم‌خانه در دستورکار شهرداری منطقه ۲ مشهد قرار گرفت.
وی افزود: محلات قدس، اسماعیل‌آباد، خین عرب، نوید، نوده، توس، شهرک حجت (عج) و شهید بصیر جزو محلات حاشیه‌ای منطقه ما هستند. تعداد زیادی کارتن‌خواب و بی‌خانمان نیز در بیابان‌های این محلات زندگی می‌کنند.
 
این مقام مسئول در ادامه گفت: طبق دستور شورای شهر، بناست ۱۰ گرم‌خانه در شهر ایجاد شود که طبق نیاز ۲ گر‌م‌خانه در منطقه ما ایجاد خواهد شد.
وی به وجود خانه سبز در خیابان شهید طرحچی منطقه خین عرب اشاره کرد و گفت: این خانه سبز، جزو گرم‌خانه‌های قدیمی شهر است و در شهید طرحچی ۱۹ قرار دارد، اما جواب‌گوی نیاز تعداد زیاد بی‌خانمان در منطقه ما نیست.
 
شهردار منطقه ۲ مشهد به ایجاد ۲ گرم‌خانه فصلی دیگر اشاره کرد و افزود: این ۲ گرم‌خانه در ابتدای توس ۸۵ و انتهای توس ۶۵ قرار دارد و از هفته آینده کارش را آغاز می‌کند و تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ به کارتن‌خواب‌ها خدمت‌رسانی خواهد کرد. بازه زمانی این ۲ گرم‌خانه زمستان و هدفش نجات جان کارتن‌خواب‌ها از مرگ بر اثر سرماست.
 
فرقانی افزود: امکان دارد ملک یکی از این گرم‌خانه‌ها را خریداری کنیم تا به صورت دائمی در اختیار این قشر آسیب‌پذیر قرار گیرد.
وی ظرفیت هر گرم‌خانه را ۸۰ نفر ذکر کرد و گفت: ظرفیت ۲ گرم‌خانه ۱۶۰ نفر است، اما قابلیت افزایش دارد. با توجه به شرایط موجود و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تعداد تخت‌های کمتری در این گرم‌خانه‌ها در نظر گرفتیم تا افراد با فاصله اجتماعی مناسب بتوانند کنار هم شب را سر کنند.
شهردار منطقه ۲ مشهد درباره امکانات در نظر گرفته شده در این گرم‌خانه‌ها گفت: تب‌سنج، اکسیژن سنج، جعبه کمک‌های اولیه، سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، وسایل گرمایشی، پتو و... بخشی از امکانات این گرم‌خانه‌هاست.
وی ساعت کار گرم‌خانه‌ها را ۸ شب تا ۸ صبح با پذیرایی مختصر شام و صبحانه ذکر کرد و گفت: اعتبار لازم تخصیص یافته و تا هفته دیگر این گرم‌خانه‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.
شهردار منطقه ۲ یادآور شد: مردم ساکن در منطقه هر جا کارتن‌خوابی دیدند با ۱۳۷ تماس بگیرند تا این افراد آسیب‌پذیر به گرم‌خانه‌ها هدایت شوند یا به این افراد بی‌خانمان نشانی گرم‌خانه‌ها را بدهند تا جان این افراد در این سرمای هوا به خطر نیفتد.
وی در ادامه به بازدید از کارتن‌خواب‌های محله نوده اشاره کرد و گفت: با حضور معاون اجتماعی سازمان اجتماعی فرهنگی و برخی از اعضای شورای اجتماعی، از کارتن‌خواب‌های محله نوده بازدید شد.
این مقام مسئول ادامه داد: در این بازدید یک ون گروه بازدیدکنندگان را همراهی می‌کرد تا در صورت تمایل این کارتن‌خواب‌ها از سرمای هوا نجات یابند و به خانه سبز هدایت شوند. در این بازدید ۱۰۰ پرس غذا هم بین این افراد بی‌خانمان توزیع شد. طی این روند از وضعیت کارتن‌خواب‌های حاضر در انتهای خیابان توس ۶۵ و جاده پرکندآباد و بیابان‌های اطراف بازدید شد.

 

سامان‌دهی ۳۴ کارتن‌خواب در منطقه

فرقانی در ادامه به کارتن‌خواب‌هایی اشاره کرد که در زیرپل میدان امام حسین (ع) جاخوش کرده‌اند و در انظار عمومی مواد مصرف و زیرپل آتش روشن می‌کنند.
 
شهردار منطقه در ادامه گفت: برابر دستور معاون دادستان عمومی و انقلاب ناحیه ۹، سامان‌دهی معتادان و کارتن‌خواب‌های منطقه در دستورکار قرار گرفت. در این اقدام که با همکاری مقام قضایی، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری، کلانتری محله، خانه سبز، اجراییات شهرداری منطقه انجام شد ۳۴ نفر از این کارتن‌خواب‌ها به خانه سبز منتقل شدند.
فرقانی افزود: معتادان در زیرگذر خیابان چراغچی ۵ و زیرپل میدان امام حسین (ع) آتش روشن و مواد مصرف می‌کردند. به همین دلیل محل حضور این افراد پر از زباله شده بود. پس از سامان‌دهی معتادان پاکبانان محل تجمع این افراد را نظافت کردند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بیشتر کارتن‌خواب‎‌هایی که سامان‌دهی شدند از شهر‌های مختلف مانند زابل و زاهدان، چناران و ... بودند و مقداری مواد مخدر برای مصرف به همراه داشتند که با حضور ضابط کلانتری ضبظ و صورت جلسه شد.
شهردار منطقه ۲ مشهد هدف از این اقدام را رفع نازیبایی و خطر بر اثر روشن کردن آتش ذکر کرد و گفت: معاون دادستان در این سامان‌دهی حضور داشت و بر اهمیت رسیدگی به این قشر آسیب‌پذیر تأکید کرد. در این‌باره تجهیز ۲ گرم‌خانه در دستورکار است که به زودی به بهره برداری می‌رسد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->