سرخط خبرها

انتشار خبر‌های ضدونقیض درباره برگزاری مهم‌ترین رویداد سینمایی همچنان ادامه دارد

  • کد خبر: ۵۱۶۷۷
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
انتشار خبر‌های ضدونقیض درباره برگزاری مهم‌ترین رویداد سینمایی همچنان ادامه دارد
برگزار شدن یا نشدن جشنواره فیلم فجر امسال یکی از موضوعاتی بوده که از ابتدای شیوع کرونا بار‌ها در محافل مختلف هنری مطرح شده و هربار نیز مسئولان حرف‌های ضدونقیضی درباره آن بیان کرده‌اند. گویا این بحث‌ها حتی بعد از اینکه اعلام شد جشنواره فجر قطعا در بهمن برگزار می‌شود همچنان ادامه دارد.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - برگزار شدن یا نشدن جشنواره فیلم فجر امسال یکی از موضوعاتی بوده که از ابتدای شیوع کرونا بار‌ها در محافل مختلف هنری مطرح شده و هربار نیز مسئولان حرف‌های ضدونقیضی درباره آن بیان کرده‌اند. سرانجام روز چهارشنبه ۱۲ آذر دبیرخانه جشنواره ملی فیلم فجر فراخوان دوره سی‌ونهم را بعد از تأخیر چند هفته‌ای نسبت به سال‌های گذشته منتشر و اعلام کرد که این رویداد حتما در بهمن ۹۹ برگزار می‌شود تا حسن ختامی بر تمام این حرف و حدیث‌ها باشد. اما تنها به فاصله کمتر از یک روز زمانی که همه از برگزاری مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور مطمئن شده بودند سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر بحث احتمال به تعویق افتادن جشنواره فیلم فجر امسال را پیش کشید.
 
 
انتشار خبر‌های ضدونقیض درباره برگزاری مهم‌ترین رویداد سینمایی همچنان ادامه دارد
 
 
به گزارش خبرگزاری صبا، او درگفت‌وگویش در جمع خبرنگاران دو احتمال درباره برگزاری سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر را مطرح کرد که یکی برگزاری آن به شکل مجازی و دیگری به تعویق انداختن آن تا زمان دیگری است. صالحی با تأکید بر اینکه احتمال برگزاری جشنواره به صورت قبل در فضای حقیقی امکان‌پذیر نخواهد بود گفت: جشنواره فیلم فجر در فضای مجازی برگزار خواهد شد. چنانچه موضوع برگزاری مجازی این رویداد در بهمن محقق نشود به احتمال قوی جشنواره فیلم فجر با تعویق چند ماهه، اوایل سال آینده (۱۴۰۰) برگزار خواهد شد.

سیدغلامرضا موسوی رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان سینمای ایران نیز دیشب در واکنش به این اخبار مخالفت خود را با برگزار نشدن جشنواره فیلم فجر اعلام کرد و به ایرنا گفت: برپایی جشنواره فجر در بهمن واجب است. به نظر این سینماگر مشهدی باید جشنواره برای همه سینماگرانی که در این یک‌سال زحمت کشیدند، برگزار شود: در جامعه ما همه اتفاقات رخ می‌دهد و حتی فوتبال هم بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود.
 
نمی‌دانم چرا برخی مخالف برگزاری جشنواره فجر هستند. اما امروز در ساعت ۱۵:۱۵ قرار است سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره، در نشستی مجازی که همزمان در سایت جشنواره و شبکه خبر پخش می‎شود، درباره نحوه برپایی و جزئیات سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر توضیحات بیشتری را ارائه دهد. اما با توجه به صحبت‌های وزیر به نظر می‌رسد همچنان نمی‌توان به صورت قطعی درباره نحوه اجرای سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر صحبت کرد.

وضعیت برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد

اما هیچ کدام از مسئولان امر صحبتی از برگزاری جشنواره در شهرستان‌ها انجام نداده‌اند. درحالی که این رویداد هرسال در شهرستان‌ها نیز با استقبال زیادی همراه می‌شود. مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور هم از این قضیه مستثنی نیست و هرسال جشنواره فیلم فجر پررونق‌تر از سال قبل در این شهر برگزار می‌شد. به طوری که سال گذشته با همکاری شهرداری، مشهد توانست تمام آثار حاضر در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر را اکران کند و اگر همه چیز روال عادی داشت امسال باید هجدهمین دوره جشنواره در مشهد برگزار می‌شد که این اتفاق با توجه به شرایط موجود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به سراغ محمدرضا محمدی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر جشنواره فیلم فجر در مشهد رفتیم تا توضیحات بیشتری دراین‌باره به ما دهد.

به گفته او در هفته قبل صحبت‌هایی که بیان می‌شد مبنی بر به تعویق افتادن جشنواره تا ۱۴۰۰ بود، اما در جلسه اخیری که مسئولان وزارتخانه در تهران داشتند به این نتیجه رسیدند که رویداد فیلم فجر در بهمن همین امسال برگزار شود. ولی بحث مطرح شده درباره تهران است و هنوز هیچ ابلاغیه‌ای به ما درباره برگزاری جشنواره در استان اعلام نشده است.

محمدی برگزاری جشنواره فیلم فجر را در شرایط فعلی در مشهد بعید دانست و خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد در این هفته دبیر جشنواره جلساتی را درباره نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر برگزار و به استان‌ها هم نتایج آن را ابلاغ می‌کند. به محض اینکه ابلاغیه به دست ما رسید ما هم اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام خواهیم داد.
او ابراز امیدواری کرد که زودتر وضعیت فعلی تمام شود و جشنواره فیلم فجر همچون سال‌های گذشته در مشهد هم برگزار شود.

چه خبر از جشنواره تئاتر استان؟

معاون هنری سینمایی اداره‌کل ارشاد استان همچنین درباره دیگر رویداد مهم استان یعنی جشنواره تئاتر که هر سال برگزیدگانش به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا می‌کنند نیز توضیحاتی ارائه کرد: آثاری که به دبیرخانه رسیده نهایتا تا پایان این هفته سر جمع خواهد شد تا بازبینی‌های اولیه براساس فیلم تئاتر‌های ارسال شده انجام شود. به گفته او از ۲۷ آذر تا ۳۰ آذر نیز داوری بخش اصلی برعهده سه داور که اسامی آن‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود خواهد بود. محمدی یادآور شد: در فضای مجازی آثار برگزیده را اعلام می‌کنیم، شاید یک یا دو نمایش را هم بتوانیم با استفاده از این بستر پخش کنیم. همچنین تا اول یا دوم دی دو اثر برگزیده را برای حضور در جشنواره تئاتر فجر به تهران معرفی خواهیم کرد.

او درباره تعداد آثار رسیده به این جشنواره نیز توضیح داد: نزدیک به ۳۵ اثر به دستمان رسیده که این تعداد مسلما خیلی کمتر از سال‌های قبل بوده است. چون کار چندانی در شهرستان‌ها انجام نشده است، حال یا فضای تمرین مهیا نبوده یا خود گروه‌ها با توجه به شرایط تمایلی به اجرا نداشته‌اند. البته در تمام شهر‌های کشور این وضعیت وجود دارد و می‌توان گفت بازهم مشهد وضعیت مناسبی نسبت به سایر شهر‌ها دارد. سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه امسال برگزار خواهد شد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->