محدثه شوشتری | شهرآرانیوز؛ «به مردم میگویند از خانه بیرون نیایید و غیرحضوری خرید کنید، اما بعد از کلی تأخیر و دریافتنکردن خریدمان، نه تنها مجبوریم از خانه بیرون بیاییم، بلکه در صفهای طولانی پست هم باید معطل بمانیم. تازه این همه ماجرا نیست؛ بعد از نوبت، میگویند بسته پستی شما اینجا نیست و بروید پست مرکزی. دو ساعت در صف ناحیه پست منطقهمان ماندیم و دو ساعت در پست مرکزی تا بعد از نصف روز دوندگی، یک بسته خرید اینترنتی را دریافت کردیم، آن هم بعد از یک هفته!
اگر برای خرید حضوری به نزدیکترین فروشگاه خانهمان میرفتیم، کمتر از این زمان میبرد و از همه بدتر در صفی که بدون فاصله اجتماعی، مردم شانهبهشانه هم ایستادهاند، مجبور نمیشدیم معطل بمانیم. حالا باز هم به ما بگویند از خانه بیرون نیایید و غیرحضوری خرید کنید تا کرونا نگیرید! مردم در همین صفها و معطلیها چطور کرونا نگیرند؟»
گلایه زیاد است. این چند جمله، یکی از دهها پیامی است که مردم در گلایه از پست به دستمان رساندهاند. حرفها همه یکی است: سردرگمی، معطلی و نارضایتی از تأخیرها در دریافت سفارشها و خریدهای پستی.
تأخیرهای یکهفتهای
در این میان، حرف از تأخیر یکیدو روزه نیست؛ زیرا قبل از کرونا و در شرایط عادی هم مردم تأخیرهای اینچنینی را دیده بودند و برایشان خیلی عجیب نیست. وقتی برای بستهای، یکهفته و حتی بیشتر معطل میمانند، اما به دستشان نمیرسد، دیگر جای خانهنشستن برایشان نمیماند. بهجای نشستن در خانه بهانتظار اینکه پستچی در بزند، خودشان راهی نواحی پست میشوند.
یکی از مراجعان به ناحیه پست ۴ مشهد که حتی بعد از ایستادن چندساعته در صف و مراجعه حضوری باز هم موفق به دریافت بسته پستیاش نشده است، میگوید: در این سرما و بدون وسیله با اتوبوس تا پست ناحیه ۴ مشهد رفتم. آنجا هم سفارشم را تحویل ندادند و گفتند باید به پست مرکزی بروم، چون هنوز به دست آنها نرسیده است.
وقتی به پست مرکزی رفتم، قیامت بود. هرکسی برای تحویل بسته سفارشیاش از یک نقطه شهر، خودش را به آنجا رسانده بود. دوباره در صف ماندم و بعد از یک نصف روز توانستم بستهام را تحویل بگیرم. هدفم از سفارش اینترنتی فقط این بود که به بازار نروم، اما دنبال کالاگشتن در این ناحیه پست و آن ناحیه پست، بیشتر با خطر سرایت کرونا همراه بود. بههمریختن اعصاب و سروکلهزدن با کارمندهای پست هم سر جای خودش.
شهروند دیگری که یک قطعه الکترونیکی برای کامپیوترش سفارش داده بود، مسیر سردرگمیاش مثل دیگر مراجعهکنندگانی بود که پیام گلایهشان را به ما رساندند. این شهروند شاغل در یک شرکت خصوصی میگوید: با التماس کارفرما را راضی کرده بودیم که دورکاری به ما بدهد و از خانه و پای سیستم کارهایمان را انجام دهیم. اما سیستم کامپیوترم مشکلی داشت که قطعه موردنیاز آن را اینترنتی سفارش دادم. گفتند تحویل سهروزه است، اما بعد از یک هفته هنوز به دستم نرسیده است؛ برای همین مجبور شدم دوباره حضوری به سر کار بروم.
افزایش ۹۵ درصدی خریدهای اینترنتی
حرفهای مردم و گلایهشان از تأخیر دریافت بستههای پستی را با مدیرکل پست خراسان رضوی در میان میگذاریم. سیداحمد موسوی در گفتگو با خبرنگار ما تأکید میکند: این حق مردم است که بستههای پست را بهموقع دریافت کنند، اما در وضعیت فعلی، شرایط ما را هم درنظر بگیرند.
سیداحمد موسوی ادامه میدهد: میزان مرسولات پستی در این روزها بیسابقه بوده و تعداد مرسولات پستی آنقدر افزایش یافته است که حتی نیروها و پرسنل اداری پست در انبارها، باجهها و سایر بخشها برای تحویل سفارش مردم اقدام کردهاند. ازطرف دیگر مأموران پست هم درگیر بیماری کرونا شدهاند و باید دوران قرنطینه را بگذرانند که این مسئله از تعداد نیروها کم میکند. همه بخشهای پست، این روزها شبانهروزی مشغول کارند و فشار زیادی بر دوش مأموران پست است؛ باوجود این تلاشها تأخیرهایی ایجاد میشود.
وی تعداد پرسنل پست را که به کرونا مبتلا شدهاند، ۸۰ نفر اعلام میکند و میافزاید: باوجود رعایت پروتکلهای بهداشتی، بهدلیل حساسیت کار پست که مأموران روزانه با تعداد زیادی از مردم سروکار دارند و ازطرفی در تماس با مرسولات پستی هستند، خطر ابتلای آنها به کرونا وجود دارد. موسوی به این نکته هم اشاره میکند که گاهی ابتلای همزمان نیروها در ناحیه، انبار یا بخشی از پست به کرونا، روال کار را با مشکل مواجه میکند. او میگوید: شاید مراجعان به پست از این مشکلات و فشار مضاعفی که این روزها در پست وجود دارد، بیخبر باشند. باوجوداین تلاش میکنیم مردم همچنان با خریدهای اینترنتی، بیشتر در خانه بمانند. هماکنون با بیشاز ۲۰۰شرکت خرید اینترنتی قرارداد داریم و سفارشهایشان را به دست مردم میرسانیم. در همین روزهای کرونا، ۹۵درصد خریدهای اینترنتی مردم افزایش یافته است.
موسوی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که چرا در این شرایط ازطریق شرکتهای تأمین نیرو یا بخش خصوصی، به تعداد نیروهایشان نمیافزایند تا بهموقع مرسولات پستی به دست مردم برسد، میگوید: مجوز استخدام نداریم، اما برای جذب نیرو از بخش خصوصی اقداماتی را آغاز کردهایم. فراخوان هم دادهایم. امیدواریم که بهزودی مشکلات موجود رفع شود.
بستههای پستی را هم باید قرنطینه کنیم
قرنطینه بیستوچهارساعته بستههای پستی و ضدعفونی و سمپاشیکردن این بستهها، دلیل دیگری است که مدیرکل پست استان از آن بهعنوان زمانبرشدن دریافت سفارشهای پستی یاد میکند. به گفته موسوی، این پروتکلها برای حفظ سلامتی مردم رعایت میشود. او میگوید: مردم باید بدانند که هر بسته پستی بهطور میانگین ۱۷بار دستبهدست میشود و ممکن است در این جابهجاییها به ویروس کرونا آلوده شود؛ بنابراین برای حفظ سلامتی آنها ضدعفونی و سمپاشیکردن بستهها صورت میگیرد که همین مسئله نیز به تعداد روزهای انتظار برای دریافت مرسوله میافزاید.
از طرف دیگر بیشتر مرسولات پستی در حال حاضر بهصورت پاکت نیستند که جابهجاییشان آسانتر باشد؛ در حال حاضر بستههای سفارشی شامل انواع کالا میشود که جابهجایی بستههای سنگین آن نسبت به پاکتهای نامه زمانبرتر است.
وی در پایان سخنانش از مردم تقاضا میکند که برای دریافت مرسولات پستی شرایط این اداره را در نظر بگیرند؛ همچنین هنگام مراجعه مأموران به در خانهها، مردم با ماسک برای تحویل بسته اقدام کنند.