بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک است عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

توقف ۲۰روزه مذاکرات صلح در قطر و ابهامات تازه

  • کد خبر: ۵۲۴۵۰
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
توقف ۲۰روزه مذاکرات صلح در قطر و ابهامات تازه
مذاکرات صلح افغانستان در دوحه پس از ۳ ماه از آغاز گفت‌وگوها برای ۲۰ روز تعطیل شد که علی رغم اعلام تعطیلی برای دیدار با خانواده‌ها، گمانه زنی‌هایی به همراه داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز - براساس خبرهای اعلام شده گفت‌وگوهای صلح دوحه که اخیرا طبق اطلاعات رسیده از سوی هر دو هیات به توافقاتی بر سر دستورکار دست یافته بود، بار دیگر برای ۲۰ روز تعطیل شد که گفته می‌شود به منظور سفر هیات‌ها به افغانستان و دیدار با خانواده‌ها صورت گرفته است.

 

این در حالی است که طی چند روز گذشته خبر توقف دو روزه گفت‌وگوهای صلح دوحه برای افغانستان در رسانه‌ها منتشر شده بود و به نظر می‌رسد تعطیلی تازه عامل دیگری به جز دیدار هیأت‌های دو طرف با خانواده‌های خود نیز دارد.

 

«احمدسعیدی» کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در این رابطه می‌گوید که پس از سه ماه گفت‌وگو در دوحه، هیأت‌های دو طرف بدون هیچ دستاوردی در راستای صلح به مدت ۲۰ روز به تعطیلات رفتند.

 

سعیدی افزوده است که این تعطیلات که همزمان با فرا رسیدن ایام کریسمس و سال نو مسیحی صورت می‌گیرد؛ بدون شک نمایانگر وابستگی مستقیم و نبود استقلال و اختیار هردو طرف (دولت و طالبان) در روند مذاکرات صلح بوده و به علت تعطیلی کشورهای دیگر در ایام کریسمس و رفاه حال آنها صورت گرفته است.

ادامه مذاکرات باید در داخل افغانستان باشد

در همین حال؛ «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان هم در تازه‌ترین توئیت‌های خود بدون اشاره به تعطیلی ۲۰ روزه مذاکرات قطر نوشته است که مراحل بعدی مذاکرات باید در داخل افغانستان به پیش برده شود.

 

محب افزوده است که دولت افغانستان بدون در نظر داشتن مکان مشخصی برای گفت‌وگوها، آمادگی دارد، هرجایی از افغانستان را که گروه طالبان انتخاب کند، برای ادامه مذاکرات تجهیز کند.

 

وی گفته است که دولت افغانستان قصد دارد، محلی خاص را در داخل کشور از لحاظ امنیتی و نظارت بر روند صلح آماده کند که موجب جلوگیری از صرف هزینه اضافی نیز خواهد شد.

 

محب همچنین گفت که مذاکره کنندگان در خارج از کشور تحت تأثیر خارجی ها قرار می‌گیرند و تجربه نشان می دهد که چنین صلحی به نفع افغانستان نیست.

حالا توپ در میدان طالبان است

مشاور فرهنگی ریاست جمهوری افغانستان هم پس از توئیت های محب نوشت که پس از اظهارات مشاور امنیت ملی افغانستان اکنون توپ در میدان بازی طالبان است.

 

برخی دیگر از فعالان فضای مجازی هم نوشته‌اند که دولت افغانستان با ادامه مذاکرات صلح در خارج از کشور مخالف است و امکان دارد این مخالفت باعث تعطیلی ۲۰ روزه در مذاکرات قطر شده باشد.

 

«خالدپشتون» نماینده سابق استان قندهار در مجلس نمایندگان هم بر این باور است که مذاکرات صلح قطر در شرایطی که جنگ و خشونت در این کشور به اوج خود رسیده است، مفید نخواهد بود.

 

به باور وی، زمانی که مذاکرات صلح هیچ تاثیر مثبتی در سنگرهای جنگ نداشته باشد و اعتماد مردم در رابطه با این مذاکرات بشدت آسیب دیده است و به آن با دیده شک و تردید می نگرند، مشکل است به نتیجه مطلوب برسد.

بهانه جدید طالبان چیست؟

این در حالی است که ملاعبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در تازه ترین اظهارات خود که در رسانه های افغانستان منتشر شد، عدم آزادی هفت هزار زندانی گروه طالبان را یکی از چالش‌های پیش روی مذاکرات صلح دوحه خوانده است.

 

ملابرادر در عین حال گفته است که آنها از آمریکا می خواهند که هفت هزار زندانی این گروه را آزاد کند و این خواسته آنها مربوط به دولت افغانستان نیست.

 

اما در جناح مقابل دولت افغانستان در باره آزادی هفت هزار زندانی گروه طالبان معتقد است که عملی کردن این خواسته طالبان هیچ سودی برای پیشرفت روند صلح ندارد.

 

دولت افغانستان بارها تأکید کرده است که آنها برای رسیدن به صلح قربانی های زیادی داده اند اما این بار طالبان باید به تعهدات خود عمل کرده و آتش بس را عملی کند.

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->