وثوقی | شهرآرانیوز؛ چند وقتی بود که قیمت خودرو روند صعودی داشت و روزبهروز قیمتها تغییر میکرد، بهگونهایکه این افزایش دیگر نه هفتهای بلکه ساعتی شده بود، اما اکنون این افزایش قیمت متوقف شده و کاهش قیمت بهسراغ بازار خودرو آمده است.
گویا این کاهش قیمت که هفتههاست گریبان بازار خودرو را گرفته است، فعلا دستبردار نیست و افزایش قیمتهای جزئی در بازار ارز نیز نتوانسته است جلوی این ریزش قیمتها را بگیرد. براساس گزارش میدانی شهرآرا، تقریبا طی ۱۰ روز گذشته خودروهای داخلی و وارداتی حدود ۱۵ تا ۳۰درصد از ارزش خود را از دست دادهاند. درحالی برخی، تغییر قیمت دلار از ۳۲ هزار تومان و رسیدن آن به بازه قیمتی ۲۴ هزار تا ۲۶ هزار تومان را دلیل کاهش قیمت خودرو بیان میکنند که برخی دیگر این مسئله را چندان بر قیمت بازار مؤثر نمیدانند. به گفته این افراد، خودروهای پرتیراژ ۴۵ درصد به واردات وابسته هستند و ازآنجاکه واردات قطعات با دلار ۲۰ هزار تومانی صورت گرفته است، در عمل دلار ۳۲ هزارتومانی تأثیری بر گرانی قیمت تمامشده خودرو نگذاشته است.
آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور، درباره تأثیر قیمت دلار بر قیمت تمامشده خودرو به اقتصادآنلاین گفته است که قیمتهای آنالیزشده قطعهسازان با خودروسازان با دلار ۱۱هزار تومانی و نرخ مواد اولیه باتوجهبه قیمتهای سهماهه سوم و سه ماهه چهارم سال گذشته در قراردادها درج شده است.
گفته این مسئول نشان میدهد که بخش تولید هیچگاه دلار بالاتر از سقف ۳۰ هزارتومان را لمس نکرده است، با اینحال جو روانی ایجادشده در بازار سبب شده بود در ماههای گذشته، برخی کالاها مانند سکه، مسکن و خودرو بیشتر از نرخ تورم عمومی گران شوند و اکنون این کالاها درحال تخلیه حباب ایجادشده هستند.
حباب ۳۰ درصدی قیمت خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان اتومبیل مشهد در تشریح وضعیت بازار خودرو به خبرنگار ما گفت: براساس اعداد و ارقام روی کاغذ، قیمت خودرو نسبتبه چند ماه اخیر، سیر نزولی داشته است، با این حال قیمت این کالا نسبتبه قیمت واقعی آن گرانتر برآورد میشود. حمیدرضا حیدری با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد قیمت خودرو حباب قیمتی بوده است، گفت: اکنون بین ۱۰ تا ۱۳ درصد از قیمت کاذب خودرو تخلیه شده است و انتظار میرود در هفتههای پیشرو، بقیه حباب قیمتی خودرو نیز تخلیه شود.
وی افزود: براساس شواهد با رکود احتمالی در بازار خودرو مواجه خواهیم بود؛ رکودی که در آینده بازار خودرو مستمر خواهد بود. حیدری با انتقاد از عملکرد خودروسازان در افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی گفت: این موضوع شاید موجب افزایش قیمت خودرو در کف بازار نشود، اما یکی از عوامل مهم در مقاومت قیمتی خودرو برای کاهش است. خودروسازان با افزایش سه ماه در عمل ترمز کاهش قیمت را میکشند. اکنون قرار است در اول زمستان، بار دیگر براساس تورم سهماهه، مسئله تعیین قیمت خودروها بررسی شود.
هماکنون در بازار آزاد، پراید با کاهش ۵ میلیونی نسبتبه هفته گذشته ۱۰۳ میلیون تومان، تیباصندوقدار با کاهش ۱۰ میلیونی ۱۱۵ میلیون تومان، تیبا هاچبک با ۵ میلیون کاهش ۱۳۰ میلیون تومان و ساینا با کاهش ۸ میلیونی، ۱۳۰ میلیون تومان عرضه میشوند. همچنین پژو ۴۰۵ با ۱۰ میلیون کاهش ۱۸۵ میلیون تومان، پژوپارس با کاهش ۱۰ میلیونی ۲۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که قیمتش به ۲۱۰ میلیون تومان رسیده بود، ۱۹۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، ۲۶۰ میلیون تومان، ۲۰۷ دندهای ۳۰۰ میلیون تومان و ۲۰۷ اتوماتیک ۴۳۰ میلیون تومان قیمتگذاری میشوند. خودروهای خارجی نیز با ۵ تا ۷ درصد کاهش قیمت مواجه شدهاند.