تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است
سرخط خبرها

قانون اداره مناطق آزاد تجاری در مجلس اصلاح می‌شود

  • کد خبر: ۵۲۹۱۲
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷
قانون اداره مناطق آزاد تجاری در مجلس اصلاح می‌شود
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که اصلاح قانون نحوه اداره مناطق آزاد تجاری و تصویب ایجاد نسل جدید این مناطق با رویکرد تجاری - صنعتی و تکیه بر تولید و صادرات در دستور کار مجلس قرار دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، سیداحسان خاندوزی عصر امروز در بازدید از گمرک اینچه‌برون اظهار داشت: طبق بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، هدف از ایجاد مناطق آزاد تجاری باید کمک به تولید، صادرات و ورود فناوری‌های پیشرفته در کشور باشد.

وی افزود: بر این اساس، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی آن، درصدد اصلاح نحوه اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی کشور باهدف کمک به تولید و صادرات در این مناطق و تبدیل آن‌ها به دروازه صادرات کشور است.

خاندوزی بابیان اینکه مجلس به دنبال ایجاد نسل جدید مناطق آزاد تجاری - صنعتی با نگاه کمک به تولید و صادرات در کشور است، اضافه کرد: گلستان ظرفیت خوبی برای تولید و صادرات کالا دارد که امیدواریم با تصویب منطقه آزاد اینچه‌برون، شاهد رونق و جهش تولید و صادرات در این استان باشیم.

 استاندار گلستان نیز در این بازدید گفت که ایجاد منطقه آزاد اینچه‌برون می‌تواند سکوی پرش صادرات این استان شمالی باشد.

هادی‌حق شناس افزود: گلستان سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصول کشاورزی تولید می‌کند که به دلیل نبود فرصت کافی برای فرآوری، بخش زیاد آن به صورت خام از استان خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه لایحه منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون به دلیل اختلاف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، تصریح کرد: تصویب نهایی این لایحه گام بزرگی برای رونق اقتصادی و جهش صادرات استان گلستان است.

ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان اعلام شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه پس از ۲ بار مخالفت نمایندگان، آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب مجلس رسید اما با تشخیص عدم تطبیق با قانون از سوی شورای نگهبان، برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

اکنون در مجمع تشخیص مصلحت ایجاد مناطق آزاد استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه - مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) رسیدگی و رای گیری می شود.

اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین‌المللی ایران - قزاقستان - ترکمنستان با گذر این خط آهن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات گلستان اضافه شد.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

منبع: ایرنا 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->