پلمب یک رستوران و ۲ فست فود در محدوده هاشمیه مشهد (۱۰فروردین۱۴۰۳) انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

قیمت پلاستیک هم لحظه‌ای شد

  • کد خبر: ۵۲۹۲۵
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
قیمت پلاستیک هم لحظه‌ای شد
انحصار مواد اولیه، سبب گرانی هرگونه پلاستیک در مشهد شده است
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ افزایش غیرمنطقی قیمت انواع پلاستیک در هفته‌های اخیر، داد بسیاری از فروشنده‌ها را درآورده است. این کالا که جزء جدانشدنی همه فروشگاه‌هاست، درحالی این روز‌ها جهش قیمتی چندین‌باره را تجربه می‌کند که بررسی خبرنگار ما نشان می‌دهد صادرات این محصول و پیش‌خرید حجم زیادی از ظرفیت تولید نایلکس کارخانه‌ها توسط تاجران خارجی، دلیل گرانی‌های اخیر بوده است. تماس‌های متعدد برخی فروشنده‌ها و شهروندان گلایه‌مند از گرانی اخیر پلاستیک باعث شد تا سری به بولوار دستغیب و چهارراه میدان‌بار که بورس فروش این کالاست، بزنیم و علاوه‌بر بررسی قیمت‌ها، علل اصلی جهش‌های قیمتی اخیر را بررسی کنیم. در مقصد اول به خیابان دستغیب می‌رویم.

یکی از فروشنده‌های پلاستیک در این خیابان، در واکنش به گرانی محصولات پلاستیکی می‌گوید: «گرانی پلاستیک وحشتناک است. از سال پیش قیمت‌ها چهاربرابر شده است. نایلون پلاستیکی‌ای که سال گذشته کیلویی ۷ هزار تومان بود، الان باید به قیمت بیشتر از ۳۲ هزارتومان بفروشیم». فروشنده لوازم بهداشتی و آرایشی که برای خرید نایلکس موردنیاز فروشگاهش به این مغازه عرضه پلاستیک مراجعه کرده است، نیز با گلایه از افزایش قیمت‌ها ادامه می‌دهد: «۲-۳ ماه پیش، نایلکس رکابی مات را کیلویی ۲۲ هزار تومان خریدم، اما الان باید کیلویی ۴۲ هزارتومان برای همین جنس پلاستیک پول بدهم».
 
در ادامه به چهارراه میدان‌بار می‌رویم. در گپ‌وگفت با برخی فروشنده‌های پلاستیک و کالای یک‌بارمصرف، نرخ‌های مختلف پلاستیک دسته‌دار رکابی را پرس‌وجو می‌کنیم. این کالا که خریدار اصلی آن فروشگاه‌های سطح شهر هستند، در ابعاد متوسط کیلویی ۲۸ هزار تومان تا ۳۹ هزارتومان قیمت‌گذاری می‌شود.
 
یکی از کاسبان قدیمی این کالا در خیابان قرنی در پاسخ به اینکه آیا صادرات محصولات پلاستیکی در افزایش قیمت آن تأثیرگذار بوده است، می‌گوید: «قیمت پلاستیک، روزانه تغییر می‌کند. پلاستیک از دیروز هزارتومان گران‌تر شده است. بعضی می‌گویند تاجران افغانستانی به کارخانه‌داران سفارش کرده‌اند که فقط برای آن‌ها تولید کنند». با مهر تایید برخی دیگر از فروشنده‌های مرتبط با فروش پلاستیک در این خیابان مبنی‌بر تأثیر صادرات بر گرانی‌های اخیر این محصول، ماجرا را از رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان پلاستیک مشهد پیگیری می‌کنیم.
 
قاسمعلی اسلامی در واکنش به جهش‌های قیمتی در بازار پلاستیک به خبرنگار ما می‌گوید: تامین مواد اولیه به‌دلیل رقابت در بورس و حذف مصرف کننده واقعی از چرخه عرضه مستقیم با مشکلات بی‌شماری مواجه است؛ مشکلاتی که ریشه در توزیع یا شناسایی تولیدکننده واقعی دارد. اسلامی می‌افزاید: مواد اولیه تولیدکنندگان پلاستیک به شکل انحصاری توزیع می‌شود و قیمت آن متناسب با خواسته عده‌ای تغییر می‌کند و قیمت‌گذاری می‌شود. وی ادامه می‌دهد: مسائل پشت‌پرده‌ای وجود دارد که براساس آن، عده‌ای از افزایش قیمت‌ها و فروش مواد اولیه در بازار آزاد، سود کلان می‌برند. در این فرایند حتی ممکن است متقاضی برای خریدوفروش وجود نداشته باشد، اما قیمت‌ها خود‌به‌خود افزایش می‌یابد.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان پلاستیک مشهد بیان می‌کند: هم‌اکنون ۵۰۰واحد تولیدی پلاستیک در مشهد داریم که مدت‌هاست حتی یک گرم مواد اولیه به‌صورت مستقیم از پتروشیمی‌ها دریافت نکرده‌اند و نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. اسلامی ادامه می‌دهد: حجم گسترده‌ای از تولیدات پلاستیکی به کشور‌های مجاور، صادر می‌شود، اما این مسئله نمی‌تواند تأثیر زیادی بر افزایش قیمت‌ها بگذارد. وی با بیان اینکه در تولید مشکلی نداریم، ادامه می‌دهد: انحصارگرایی مواد اولیه، دست تولیدکنندگان را در پوست گردو گذاشته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->