افزایش ۲۰ درصدی قیمت لاستیک خودرو هشدار درباره تورم‌زایی افزایش مدت اجرای نهضت ملی مسکن با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم!
سرخط خبرها

افزایش ۲ برابری هزینه‌های برگزاری شب یلدا برای یک خانوار ۴ نفری

  • کد خبر: ۵۳۰۷۶
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
افزایش ۲ برابری هزینه‌های برگزاری شب یلدا برای یک خانوار ۴ نفری
سبدی از کالا‌های ویژه شب یلدا شامل میوه، آجیل و شیرینی آماده کرده‌ایم تا با بررسی قیمت‌های به‌روز آن‌ها، متوجه شویم که یک شب یلدای متوسط برای یک خانواده چهارنفره چقدر آب می‌خورد.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ در شرایطی همه خود را برای برگزاری یلدایی متفاوت آماده می‌کنند که کرونا شاید جدی‌ترین تمایز این شب‌ها درمقایسه‌با سال‌های گذشته باشد، اما بی‌شک تنها وجه تمایز آن نیست. اگر این روز‌ها مسیرتان به بازار خورده باشد، این موضوع را بهتر لمس خواهید کرد.
 
قیمت‌هایی نجو‌می که در وهله اول و باتوجه‌به گرانی همه اجناس، شاید طبیعی جلوه کند، اما از منظری دیگر و با مقایسه آن با وضعیت بازار و سبد یلدایی خانوار در سال گذشته، بسیار تامل‌برانگیز خواهد بود. به این ترتیب، سبدی از کالا‌های ویژه شب یلدا شامل میوه، آجیل و شیرینی آماده کرده‌ایم تا با بررسی قیمت‌های به‌روز آن‌ها، متوجه شویم که یک شب یلدای متوسط برای یک خانواده چهارنفره چقدر آب می‌خورد.

براساس محاسبات شهرآرانیوز، برگزاری یک شب یلدای معقول برای یک خانواده چهارنفره با ۵۰۰ گرم آجیل درهم، یک کیلو سیب، یک کیلو پرتقال، یک کیلو نارنگی، دو کیلو هندوانه، یک کیلو انار و چغندر (لبو) و یک کیلو شیرینی‌تر حدود ۲۳۰ هزارتومان تا ۲۶۰ هزارتومان آب می‌خورد، درحالی‌که همین اقلام در سبد یلدایی خانوار در سال ۹۸ حدود ۹۵ هزار تومان تا ۱۱۵ هزار تومان می‌شد. به‌عبارتی محاسبات ما نشان می‌دهد که هزینه برگزاری شب یلدا نسبت‌به سال گذشته، بیش از دوبرابر افزایش یافته است.


صدرنشین گران‌ترین‌ها

میوه به‌عنوان جزء جدانشدنی سفره یلدایی خانوار، این روز‌ها قیمت‌های عجیبی را به خود می‌بیند و فقط در دو محصول انار و هندوانه که به بودنشان در شب یلدا عادت داریم، به‌طور متوسط شاهد رشد قیمتی بیش از دوبرابر نسبت‌به سال گذشته هستیم و بر این اساس درحالی‌که قیمت یک کیلو هندوانه در سال گذشته حدود ۳ هزارو ۵۰۰ تومان بود، امسال قیمت همین میوه به بیش از ۷ هزار تومان رسیده است. همچنین هرکیلو انار یلدایی در خرده‌فروشی‌ها میوه مشهد، چیزی بین ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود؛ اناری که یلدای گذشته در بدترین حالت، قیمت آن از ۷ هزار تومان به ازای هرکیلو تجاوز نمی‌کرد. قیمت هرکیلو موز نیز درحالی‌که شب یلدای سال گذشته ۱۳ هزار تومان بود، اکنون به ۳۷ هزار تومان رسیده است.


میوه یلدای ۹۸، فقط ۱۰ هزار تومان

یک کیلو سیب، یک کیلو پرتقال و یک کیلو نارنگی جمعا ۱۰ هزار تومان! درحالی یک خانوار چهارنفره سال گذشته با ۱۰ هزار تومان می‌توانستند سبد میوه شب یلدای خود را ببندند که امسال حتی به زبان آوردن این قیمت‌ها بیشتر یک شوخی گریه‌دار به‌حساب می‌آید. در بررسی میدانی از بازار میوه و تره‌بار مشهد، قیمت پرتقال با رشدی غیرمنطقی از ۳۷۰۰ تومان به ازای هرکیلو در سال گذشته به ۱۴ هزار تومان تا ۱۹ هزار تومان رسیده است.
 
همچنین قیمت هرکیلو نارنگی و سیب به ترتیب به حدود ۱۲ هزار تومان و ۱۰ هزار تومان رسیده است. بر این اساس، امسال قیمت یک سبد میوه شامل این سه میوه اصلی در بهترین حالت حدود ۳۶ هزار تومان خواهد شد که در مقایسه با سال گذشته، رشد بیش از سه‌برابری داشته است. البته اگر قصد اضافه کردن دیگر میوه‌ها را به سبد یلدای خود داشته باشید، برای یک کیلو گلابی، کیوی و خرمالو به ترتیب حدود ۱۸ هزارتومان، ۱۷ هزارتومان و ۱۸ هزارتومان باید به این مبلغ بیفزایید.


آجیل در صدر مجلس

بازار آجیل مشابه دیگر بازار‌ها با جهش‌های قیمتی روبه‌رو بوده است. جهش‌هایی که خرید آجیل به‌ویژه اقلا‌می مانند پسته، بادام‌هندی و فندق را در زمره خرید‌های اشرافی به حساب می‌آورد، با این حال قیمت یک کیلو آجیل درهم شامل پسته، بادام‌هندی، مغز بادام‌درختی، تخمه ژاپنی و تخمه کدو از ۱۲۰ هزار تومان در سال گذشته، اکنون بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تومان رسیده است؛ البته با افزودن نخود، مغز بادام‌زمینی و تخمه شمشیری با قیمت‌هایی به ترتیب حدود کیلویی ۳۵ هزار تومان، ۶۰ هزار تومان و ۳۶ هزار تومان به سبد آجیل خود، می‌توان قیمت آن را منطقی‌تر کرد. قیمت میوه خشک (چیپس میوه) نیز از این قاعده مستثنا نیست و با اینکه یک بسته یک‌کیلویی میوه خشک مخلوط در سال گذشته حدود ۱۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد، هم‌اکنون قیمت آن به ۲۲۰ هزار تومان تا ۲۶۰ هزار تومان رسیده است.


قیمت شیرینی نیز دوبرابر شده است

شیرینی‌فروشان با اینکه این روز‌ها با مشکلات متعددی در زمینه کمبود روغن و افزایش قیمت شکر مواجهند، قیمت کالاهایشان نسبت‌به هفته‌های اخیر، افزایش زیادی نداشته است، اما شیرینی‌های‌تر نسبت‌به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش قیمت داشته‌اند.

بر این اساس، قیمت هرکیلو شیرینی‌تر در بازار باتوجه‌به نوع آن، در بازه قیمتی ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان است. البته قیمت شیرینی‌تر ممتاز تا کیلویی ۴۵ هزار تومان نیز در برخی مناطق شهر می‌رسد که این نوع شیرینی‌ها، مشتریان خاص خودشان را دارند. شیرینی نخودی هم این روز‌ها کیلویی ۲۵ تا ۲۹ هزار تومان به فروش می‌رسد، این درحالی است که قیمت این نوع شیرینی سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بود. شیرینی‌تر نیز سال گذشته در مشهد، در بالاترین سقف قیمتی خود، تقریبا کیلویی ۲۱ هزارتومان فروخته می‌شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->