زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ارزش و اجر پرستاری در گفتار پیامبر(ص)

  • کد خبر: ۵۳۱۹۰
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
ارزش و اجر پرستاری در گفتار پیامبر(ص)
حجت‌الاسلام محمدرضا جواهری - عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی
پرستاری از بیمار یک ارزش دینی و دارای پاداش الهی است. پیامبر خدا، حضرت محمد (ص)، فرموده است: «هرکس یک شبانه‌روز از بیماری پرستاری کند، خداوند او را با ابراهیم خلیل‌الرحمان محشور کند و از صراط به‌سرعت برق جهنده بگذرد.» در این حدیث نبوی، مقام ارجمند پرستاری از بیمار نشان داده شده است.
 
این حدیث، اهمیت ایستادن در کنار بیمار یک شبانه‌روز و کمک به او و تلاش در رفع نیاز‌های او را آموزش می‌دهد. قیام به‌معنای ایستادن پای کار بیمار و تلاش مداوم و خستگی‌ناپذیر است. یک شبانه‌روز قیام برای همکاری با مریض، یک شیفت کامل پرستاری از بیمار است. پرستاری از بیمار سخت و سنگین است و دیدن درد بیمار و آه و ناله‌های او و اقدام در رفع نیاز‌های فراوان او در شب و روز، دارای ثواب شگفت‌انگیزی است که پیامبر خدا (ص) در این گفتار وعده آن را داده است.

تأکید بر «شبانه‌روز» در این حدیث نبوی، بر ویژگی کار شبانه‌روزی پرستار دلالت دارد. چون پرستاری از بیمار تعطیلی ندارد و بیمار در طول شبانه‌روز محتاج مراقبت و پرستاری است؛ بنابراین سزاوار است در همه دقیقه‌ها و ساعت‌های شب و روز در کنار بیمار و آماده پرستاری و خدمت بود.


پاداش قیام شبانه‌روزی در پرستاری از بیمار

پرستاری ۲۴ ساعت از بیمار، یک ارزش بزرگ در نظام پرستاری اسلامی است. چون پرستاری کامل و قیام و ایستادگی پای کار بیمار در همه لحظات شبانه‌روز، اجری بزرگ و سرنوشت‌ساز دارد.
در این حدیث ۲ پاداش بزرگ برای پرستاری ذکر شده است؛ محشورشدن با حضرت ابراهیم خلیل‌الرحمان، پیامبر بزرگ اولواالعزم الهی و ابوالانبیا (ع)، یک پاداش پرستاری شبانه‌روزی از بیمار است. شخصیت الهی حضرت ابراهیم (ع) را همه ادیان ابراهیمی یعنی یهودیت، مسیحیت و اسلام قبول دارند.
 
حشر با حضرت ابراهیم (ع) یک امتیاز و افتخار برای پرستار است. بالاتر و مهم‌تر از محشورشدن با ابراهیم خلیل‌الرحمان، گذشتن از پل صراط با سرعت برق و ورود به بهشت است. گذر از پل صراط که یکی از مواقف سخت قیامت است، برای پرستار صادق، مخلص و بی‌منت در شبانه‌روز جریان دارد. با قیام در کنار بیمار، در روز قیامت گذر از پل صراط برای پرستار آسان و راحت خواهد شد.

پرستاری شغل مقدس با اجر و پاداش‌های بزرگ، زیبا و سرنوشت‌ساز است. پرستاری درون خانواده و خاندان از پدر و مادر و همسر و فرزندان و بستگان و فامیل بیمار خویش، افزون بر اصل پاداش پرستاری، پاداش خدمت به رحم و صله‌رحم را نیز خواهد داشت. پرستاری از بیمار و قیام در کنار بیمار و صبر بر خدمت به بیمار و تلاش در راه کمک همه‌جانبه به بیمار، سفارش پیامبر اسلام به مسلمانان است. بی‌تردید پرستاری افتخاری از بیمار آثار مثبت و سازنده فراوانی برای پرستاران اندیشمند و اهل معرفت در زندگی فردی و اجتماعی نیز دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->