نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است
سرخط خبرها

آیا کرونای انگلیسی می‌تواند جهان را در شوک دیگری فرو ببرد؟

  • کد خبر: ۵۳۵۴۲
  • ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
  • ۱
آیا کرونای انگلیسی می‌تواند جهان را در شوک دیگری فرو ببرد؟
کشف یک نوع ویروس جهش‌یافته کرونا در انگلیس، این سؤال را در ذهن همه ایجاد کرده است که آیا قرار است آنچه در حدود این یک سال به مردم سراسر جهان گذشته است، باری دیگر، از نو و با شدت بیشتری تکرار شود؟
محبوبه عظیم‌زاده | شهرآرانیوز؛ تصاویر مرموزی که سال گذشته از ووهان چین در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد، حالا جای خودش را داده است به تصاویری از شهر خلوت‌شده لندن؛ فرودگاهی که مسافر اندکی در آن به‌چشم می‌خورد و تابلوی اعلان پرواز‌ها از لغو پرواز‌ها خبر می‌دهد. اتفاقاتی که به‌دنبال کشف یک نوع ویروس جهش‌یافته، رخ داده و این سوال را در ذهن همه ایجاد کرده است که آیا قرار است آنچه در حدود این یک سال به مردم سراسر جهان گذشته است، باری دیگر، از نو و با شدت بیشتری تکرار شود؟
 
سوالی که از یک طرف پاسخ‌های سازمان جهانی بهداشت را درپی دارد که تاکنون هیچ شواهدی به دست نیامده است که گونه جدید ویروس کرونا از نوع قبلی، شدیدتر یا کشنده‌تر باشد و ازطرف دیگر باتوجه‌به تجربه ناخوشایند کووید ۱۹ و حاشیه‌هایش، تردید‌هایی به جان مردم انداخته است. ظاهرا فعلا همه باید گوش‌به‌زنگ سازمان جهانی بهداشت باشند که گفته است: «ما به محض کسب اطلاعات بیشتر درمورد ویژگی‌های این نوع ویروس با نام «VUI۲۰۲۰/۱۲/۰۱» و پیامد‌های آن، دیگر کشور‌ها و مردم را مطلع خواهیم کرد.»


هنوز چیزی مشخص نیست

ابهام دیگری که در این داستان وجود دارد، این است که آیا واکسن‌های تأییدیه‌گرفته، حریف این ویروس جهش‌یافته می‌شوند یا نه، آن‌هم در این روز‌هایی که مقامات زیادی مثل رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و داوطلبان بسیاری با اطمینان مقابل دوربین می‌نشینند و به امید پیروزی علم بر همه‌گیری این قرن، سوزنی را به بازو فرومی‌کنند. آن‌گونه که محققان گفته‌اند، ظاهرا نوع جدید این ویروس تغییرات ژنتیکی زیادی را به خود دیده و این جهش ژنتیکی در یکی از پروتئین‌های آن رخ داده است؛ یعنی دقیقا همان قسمتی که هدف واکسن فایزر بیون‌تک بوده است برای ایجاد سپر ایمنی در بدن درمقابل آن؛ به همین دلیل نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی‌بر اینکه ممکن است این واکسن بر نوع جدید ویروس کرونا عمل نکند که البته فعلا این فرضیه هم به یقین نرسیده است.


کرونای انگلیسی؛ در صدر مهم‌ترین خبر‌ها

حالا این ویروس و وحشت دوباره‌ای که هم برای مردم بریتانیا و هم برای جهانیان ایجاد کرده است، چند روزی است که نقل محافل همگان است. از صحبت‌هایی که دها‌ن‌به‌دهان می‌چرخد، گرفته است تا فضا‌های مطبوعاتی و رسانه‌ها. روزنامه هفت صبح با تیتر «حصر و ترس در انگلیس» به این موضوع پرداخته و در این مجال، با ساکنان این کشور صحبت کرده بود. صحبت‌هایی که بوی خستگی و ترس از آن به مشام می‌رسید که تجربه زیست با کووید ۱۹ یک‌مرتبه برایشان رخ داده بود و حالا نوع جهش‌یافته آن دوباره همان آش و همان کاسه را به دستشان داده است.
 
روزنامه ایران هم درکنار یکی‌دو روزنامه دیگر، یکی از مطبوعاتی بود که به این داستان پرداخت و از لغو پرواز‌ها از انگلستان به کشورمان گفت. محدودیت‌هایی که حالا خیلی از کشور‌ها با آن درگیرند و هم‌زمان کشور‌هایی مثل فرانسه به فکر یافتن یک راه علاج برای آن هستند تا برای ازسرگیری رفت‌وآمد به بریتانیا، دستورالعمل‌های جدیدی اعمال کنند.


همون کروناست، فقط چراغاشو عوض کردن

کاربران شبکه‌های اجتماعی هم طبق روال مرسوم، بار‌ها و به زبان‌های مختلف از این موضوع حرف زدند. صحبت‌هایی که بار غالب آن‌ها، مزاح با این ماجرا بود. کاربری نوشته بود: «حالا این ویروس‌جدیده میاد بیرون، می‌بینیم تازه نیست. همون کروناست، چراغاشو عوض کردن.» و دیگری گفته بود: «نوع جدیدی از کرونا تو انگلیس شیوع پیدا کرده. کرونا زودتر از تلگرام، آپدیت می‌ده بیرون.» فرد دیگری هم نوشت: «چین که همه جنساش بنجله، این‌جوری کرد با جهان. شما ببین کرونای محصول انگلیس چیکار کنه.»
 
در این میان، کاربری از چین یاد کرد و تکرار همان واقعه، اما این‌مرتبه به نوعی دیگر: «ویروس کرونای انگلیسی از شهریور کشف شده بوده، ولی انگلستان اعلام نکرده. قشنگ تک‌تک کار‌هایی که بی‌بی‌سی درمورد عملکرد چین، بهش انتقاد کرده بود رو خودشون انجام دادن.» و دیگری، آینده‌نگری تلخی کرده بود از این داستان: «اردیبهشت سال دیگه درحالی‌که با موج هفتم کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، مسئولان میان می‌گن ما تذکرات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونای انگلیسی رو داده بودیم.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یسنا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
0
0
توکل بر خدا ،عجل فرج
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->