اندوهِ انسولین در داروخانه‌ها

  • کد خبر: ۵۳۶۴۸
  • ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
اندوهِ انسولین در داروخانه‌ها
انسولین قلمی فقط در ۲ داروخانه دولتی توزیع رسمی می‌شود و دست بسیاری از شهروندان دیابتی از آن کوتاه مانده است.
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ با وجود وعده مسئولان برای توزیع انسولین در ۶۰ داروخانه، فقط ۲ داروخانه هلال احمر و ۲۲ بهمن تعداد محدودی از این دارو را در اختیار بیماران قرار می‌دهند.

نیمه آذرماه امسال بود که بالاخره بعد از کلی کش وقوس درباره قصه پرغصه تأمین انسولین قلمی مورد نیاز بیماران دیابتی در مشهد، مدیر اداره دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از رفع کمبود انسولین قلمی در خراسان رضوی خبر داد و اعلام کرد که کمبود انسولین مورد نیاز بیماران در استان از هر ۳ نوع نوومیکس، لانتوس و بازالین رفع شده است. طبق همین اظهارات قرار بود انسولین مورد نیاز از طریق ۶۰ داروخانه منتخب شهر توزیع شود.

این خبر در آن تاریخ بارقه‌ای از امید در دل بیماران دیابتی ایجاد کرد؛ بیمارانی که با شیوع ویروس کووید ۱۹ بیشتر از دیگران در معرض بیماری کرونا هستند. حالا و در آغاز فصل زمستان خبر می‌رسد که وضعیت انسولین قلمی به مراتب بحرانی‌تر از نیمه ماه گذشته است، به گونه‌ای که خبر‌ها از توزیع این دارو تنها در ۲ داروخانه مشهد حکایت دارد؛ واقعیتی که در جست وجوی میدانی ما در چندداروخانه شهر نیز به اثبات می‌رسد.


فقط برای ۲ داروخانه

مسئول فنی یکی از داروخانه‌های شبانه روزی در خیابان مطهری شمالی مشهد در این رابطه می‌گوید: وضعیت تهیه انسولین از گذشته بدتر شده است. گویا فقط این دارو را در اختیار ۲ داروخانه هلال احمر و ۲۲ بهمن مشهد قرار داده اند. مسئول فروش دارو در یکی دیگر از داروخانه‌های شهر در بولوار وکیل آباد نیز با بیان اینکه به طور محدود و به صورت تصادفی انسولین نصیب ما می‌شود می‌افزاید: تعداد کمی انسولین به داروخانه ما رسید، اما خیلی زود تمام شد. مراجعات و تقاضا برای خرید زیاد است، اما متأسفانه دارو موجود نیست. مسئول فنی یکی دیگر از داروخانه‌های مشهد در خیابان طبرسی نیز می‌گوید: این دارو متأسفانه اصلا در داخل بازار موجود نیست.


انسولین نداشتم، کرونا گرفتم

یکی از شهروندان که توانسته است تنها ۵ عدد انسولین از داروخانه هلال احمر مشهد تهیه کند دراین باره می‌گوید: دوره بیماری کرونا برای بیماران دیابتی بسیار طولانی‌تر از سایر افراد است. من تقریبا یک ماه درگیر بیماری کرونا بودم. او بیان می‌کند: روز سه شنبه به هرداروخانه‌ای مراجعه کردم متأسفانه انسولین موجود نبود و فقط در داروخانه هلال احمر توانستم ۵ عدد انسولین، آن هم با نسخه پزشک دریافت کنم. در یکی از داروخانه‌هایی که همیشه یک تا ۲ عدد انسولین پیدا می‌کردم نیز اعلام کردند که این روز‌ها فقط توزیع انسولین در داروخانه‌های هلال احمر و ۲۲ بهمن انجام می‌شود، آن هم برای هر نفر فقط ۵ عدد.

او یادآور می‌شود: اگر بیماری به تعداد بیشتری دارو نیاز داشته باشد با مشکل مواجه می‌شود. غیر از این مسئله موضوع دوری مسیر و اینکه هرروز باید در حال رفت و آمد باشیم و به این ۲ داروخانه مراجعه کنیم تا انسولین تهیه کنیم هم مزید بر علت است. حضورمان در این داروخانه‌ها هم به معنای دریافت حتمی انسولین نیست و ممکن است دارو در آن روز موجود نباشد.


داروخانه‌ها در تهیه انسولین مشکل دارند

رئیس انجمن داروسازان استان نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: هنوز هم داروخانه داران در تهیه انسولین مورد نیاز خود برای ارائه به بیماران با مشکل مواجه اند.
علیرضا شهریاری با بیان اینکه به تعدادی از داروخانه‌ها شمار محدودی انسولین داده می‌شود می‌افزاید: این توزیع هم هرماه و به شکل متناوب نیست؛ به عنوان مثال ممکن است یک ماه در اختیار قرار گیرد و ماه دیگر باز با کمبود مواجه شویم.


سهم داروخانه‌های دولتی بیشتر شده است

او در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود داروخانه‌های دیگر سهمیه ندارند و توزیع فقط برای داروخانه هلال احمر و ۲۲ بهمن انجام می‌شود، می‌گوید: این داروخانه ها، چون دولتی هستند سهم بیشتری در اختیار دارند.
وی اضافه می‌کند: شاید دلیل اصلی این کار هم کنترل بهتر بیماران باشد. اما حتی اگر این اتفاق با این هدف هم باشد، درست نیست، زیرا ما باید سفر‌های درون‌های شهری را کاهش دهیم؛ بنابراین در هرمنطقه‌ای باید یک یا ۲ داروخانه به عنوان داروخانه منتخب برای توزیع معرفی و به بیماران اطلاع رسانی شود.


ضرورت افزایش سهم خراسان رضوی

شهریاری با بیان اینکه هنوز هم در حوزه انسولین‌های لانتوس و نوومیکس با مشکل زیادی مواجه هستیم ادامه می‌دهد: اینکه دارو را تنها با نسخه در اختیار بیمار قرار می‌دهند درست است. این دارو تحت کنترل است و قیمت دارو با نسخه بسیار متفاوت با قیمت بازار آزاد آن است. مشهد زائرپذیر است و ممکن است زائران بیمار نیز به مشهد سفر کنند و ضرورت دارد به خراسان رضوی و به ویژه مشهد نگاه متفاوتی برای توزیع انسولین وجود داشته باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->