٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۹۰ درصد موارد دیابت مربوط به تغذیه و فعالیت بدنی است

  • کد خبر: ۵۰۴۹۲
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
۹۰ درصد موارد دیابت مربوط به تغذیه و فعالیت بدنی است
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: ۹۰ درصد موارد مبتلا به دیابت نوع دو است که بیشتر با تغذیه و فعالیت بدنی مرتبط است.
به گزارش شهرآرانیوز، گلبن سهراب، درباره تغذیه دیابت نوع یک، اظهار داشت: شیر مادر در پیشگیری از بروز دیابت نوع یک نقش دارد و تغذیه در بروز این نوع دیابت تأثیر چندانی ندارد.

وی افزود: ۱۰ درصد موارد ابتلاء به دیابت، از نوع یک و ۹۰ درصد موارد مبتلا از نوع دو است که این نوع به شیوه زندگی و تغذیه ارتباط دارد. اما مهمترین عامل بروز دیابت نوع دو، اضافه وزن است. چرا که عامل به وجود آورنده این نوع دیابت، مقاومت به انسولین است که در این مقاومت چاقی نقش بسزایی دارد.

عضو هیأت علمی گروه تغذیه بالینی رژیم درمانی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیان داشت: در صورتی که نمایه توده بدنی (شاخص اندازه گیری وزن) بیشتر باشد، مقاومت به انسولین نیز شدیدتر می‌شود و احتمال بروز دیابت نوع دو افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود به افرادی که در خانواده و بستگان درجه یک، بیمار مبتلا به دیابت نوع دو دارند، سعی در حفظ وزن خود در محدوده نرمال کنند که این مورد با تغذیه صحیح و تحت نظر متخصص تغذیه باشد و فعالیت بدنی منظم طی ۵ روز هفته امکان پذیر است.

سهراب در ادامه تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، تعداد زیادی از افرادی که حداقل ۵۰ درصد کربوهیدرات دریافتی شأن از انواع تصفیه نشده بوده است و از گوشت‌های قرمز و فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس و روغن جامد مصرف کردند در بلند مدت مبتلا به دیابت نوع دو شده اند.

وی علاوه بر کنترل وزن و فعالیت بدنی منظم، مصرف نان و غلات سبوس دار، انواع سبزی‌ها کلم، هویج، کرفس و…، به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی که دارند را نقش حفاظتی در بروز دیابت نوع دو دانست.
 

توصیه مصرف زیاد مایعات به بیماران دیابتی

این متخصص تغذیه، بر مصرف مایعات به بیماران مبتلا به دیابت در دوران کرونایی تاکید کرد و گفت: این بیماران می‌توانند از انواع گوشت‌های سفید بخصوص ماهی که اثر ضد التهابی در بدن دارد، استفاده کنند و این افراد باید توجه داشته باشند که کربوهیدرات‌ها را از انواعی استفاده کنند که حاوی قند زیاد نباشد.

سهراب افزود: بیماران مبتلا به دیابت در دوران کرونایی از دوغ رقیق بدون نمک، چای کمرنگ، آب و انواع دمنوش‌ها استفاده کنند و سعی کنند آب میوه را با آب مخلوط و مصرف کنند. چرا که با این روش یک دفعه حجم بالای قند وارد بدنشان نمی‌شود.

وی بر عدم مصرف قند‌های ساده در دوران کرونا تاکید کرد و اظهار داشت: مصرف قند‌های ساده در بدن ایجاد التهاب می‌کند و افرادی که قند ساده زیاد استفاده می‌کنند، سرعت حرکت گلبول‌های سفید شأن کند می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه تغذیه بالینی رژیم درمانی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به شعار جهانی روز و هفته ملی دیابت امسال اشاره کرد و گفت: امسال در هفته ملی دیابت به پرستاران اشاره شده است. چرا که در همه دنیا گفته می‌شود ما برای پیشگیری از دیابت نیاز به پرورش تعداد زیادی پرستار داریم تا از آموزش‌های صحیح بهره ببرند و این آموزش‌ها را جهت پیشگیری از بروز عوارض دیابت به بیماران مبتلا ارائه شود.

سهراب پیشگیری از دیابت را مقدم بر درمان دانست و بیان داشت: پرستاران می‌توانند با ارائه آموزش به بیماران مبتلا به دیابت یاد بدهند تا این افراد چگونه بتوانند بیماری شأن را کنترل کنند.

منبع:مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->