افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد قیمت خودرو‌های خارجی رشد ۳ تا ۳۵ میلیون تومانی پیدا کرد (۲ دی ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های داخلی در مسیر کاهش (۲ دی ۱۴۰۳) | پژو ۲۰۷ اتوماتیک یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان موتور بورس با بزرگان بازار روشن ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۲ دی ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در مشهد (۲ دی ۱۴۰۳) حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی، فقط ۱۴ درصد!
سرخط خبرها

چراغ «ارج» و «آزمایش» روشن می‌شود؟

  • کد خبر: ۵۳۹۰۶
  • ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
چراغ «ارج» و «آزمایش» روشن می‌شود؟
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی
حسرت خاموش‌شدن چراغ کارخانه‌های «ارج» و «آزمایش» شاید سال‌ها باقی بماند و این پرسش بی‌پاسخ گذاشته شود که چگونه لوازم‌خانگی ایرانی جای خود را در خانه ایرانی‌ها به برند‌های خارجی داد. پیش‌بینی رشد ۳۰ درصدی تولید لوازم‌خانگی در امسال و آمار‌های رسمی از افزایش ۲۸ درصدی تولید یخچال‌فریزر، ۴۰ درصدی تلویزیون و ۵۸ درصدی ماشین‌لباسشویی نشان می‌دهد که می‌توان چراغ صنعت لوازم‌خانگی را روشن نگه داشت. البته مشروط به‌اینکه سیاست‌های ارزی، صنعتی و تجاری درست به‌کار گرفته شود و به‌بهانه حمایت از تولید داخل، رقابت در این صنعت قربانی نشود.
 
دلیل رشد تولیدات لوازم‌خانگی دست‌کم در یک‌سال اخیر مرهون رشد قیمت ارز، غیبت برند‌های خارجی و البته کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان به‌علت تورم بوده و پرسش اساسی اینجاست که در صورت کاهش نرخ تورم و حضور کالا‌های خارجی، این صنعت قادر به رقابت خواهد بود یا نه. ناگفته پیداست که هرچند افزایش نرخ ارز و محدودیت در اختصاص ارز برای ثبت سفارش لوازم‌خانگی خارجی، فرصتی را پیش‌روی تولیدکنندگان داخلی قرار داده است تا سهم بیشتری از بازار داخلی به‌دست بگیرند، اما بیم آن می‌رود که با برداشته‌شدن تحریم‌ها و به‌احتمال زیاد سرکوب دوباره نرخ ارز، انگیزه برای واردات لوازم‌خانگی به‌جای توجه به تولید داخل بیشتر شود و از سوی دیگر افزایش نرخ ارز هزینه تمام‌شده کالا‌های ساخت داخل را هم افزایش می‌دهد.
 
راه نجات و رونق صنعت لوازم‌خانگی داشتن استراتژی روشن، رقابتی و سالم صنعتی است و به‌جای بستن مرز‌ها و افزایش تعرفه‌ها، می‌توان با اجرای سیاست ارزی و تجاری درست در کنار اتخاذ راهبرد صنعتی شفاف، هم رقابت در صنعت را حفظ کرد و هم راه را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه تولید هموارتر ساخت. از قضا یکی از مشکلات جدی صنعت لوازم‌خانگی در ایران، فاصله فناوری و دانش فنی با این صنعت در کشور‌های دیگر است و به‌همین دلیل برداشته‌شدن تحریم‌ها می‌تواند راه را برای سرمایه‌گذاری مشترک خارجی باز کند و کارخانجات موجود هم به نوسازی خطوط تولید و به‌روزرسانی دانش فنی خود اقدام کنند؛ مشروط به‌اینکه دوباره سیاست وارداتی جایگزین سیاست‌های صنعتی منطقی نشود. نکته مهم دیگر به ارتقای کیفیت تولیدات داخلی برمی‌گردد.
 
هرچند ظرفیت خوبی برای صادرات این محصولات به بازار‌های هدف صادراتی ایجاد شده است، اما صادرات یک فرایند مستمر و نیازمند الزاماتی همچون کانال بانکی مطمئن برای انتقال ارز، زیرساخت‌های لجستیکی و زنجیره تأمین قطعات برای پشتیبانی در بخش خدمات‌پس‌ازفروش خواهد بود. یادمان باشد که نه مصرف‌کننده ایرانی و نه مصرف‌کننده خارجی پول مفت ندارند که آن را صرف خرید کالای بی‌کیفیت کنند. اگر به‌دنبال روشن‌نگه‌داشتن چراغ صنعت لوازم‌خانگی و جلوگیری از مرگ زودتر برند‌های داخلی هستیم، باید راه را برای بهره‌مندی از فناوری روز دنیا، حضور در بازار‌های خارجی و رقابت سالم در نتیجه سرمایه‌گذاری مشترک باز نگه داریم و تصور نکنیم کیفیت در تولید و سلامت در تجارت اتفاقی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->