سرخط خبرها

گزارشی از فعالیت هم‌نوع دوستانه خانم‌های محله امیرالمؤمنین (ع) مشهد

  • کد خبر: ۵۴۰۰۴
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
گزارشی از فعالیت هم‌نوع دوستانه خانم‌های محله امیرالمؤمنین (ع) مشهد
هفته گذشته باخبر شدیم که گروهی از بانوان محله امیرالمؤمنین (ع) همانند سال‌های گذشته می‌خواهند در اقدامی خیرانه و خیرخواهانه تعدادی بسته حمایتی شب یلدا تهیه و آن‌ها را بین نیازمندان محله‌شان توزیع کنند. به محلی رفتیم که این بانوان مشغول آماده‌سازی بسته‌ها بودند و با تعدادی از آن‌ها گفتگو کردیم.
عطار | شهرآرانیوز؛ هفته گذشته باخبر شدیم که گروهی از بانوان محله امیرالمؤمنین (ع) همانند سال‌های گذشته می‌خواهند در اقدامی خیرانه و خیرخواهانه تعدادی بسته حمایتی شب یلدا تهیه و آن‌ها را بین نیازمندان محله‌شان توزیع کنند. به محلی رفتیم که این بانوان مشغول آماده‌سازی بسته‌ها بودند و با تعدادی از آن‌ها گفتگو کردیم. گزارش ذیل بخشی از این دیدار است.

 

جشنواره یلدایی و کمک به خانواده‌های کم‌برخوردار

اینجا هر کسی به کاری مشغول است. بذل مهربانی اهالی محله امیرالمؤمنین (ع) به راه است و امسال هم یک روز پیش از بلند‌ترین شب سال مشغول بستن خنچه‌هایی از مواد غذایی و میوه و کیک و بسته فرهنگی برای خانواده‌های کم‌برخوردار‌تر محله هستند.
 
معتقدند اکرام مستمندان با بسته‌بندی شکیل هدایا بهتر بر دل مستمندان می‌نشیند و طرحشان که یک ضلعش پایگاه بسیج محله می‌رسد وضلع دیگرش را شورای اجتماعی محله و ضلع آخر را هم خیران محله و مؤسسه روان‌شناسی ترنم زندگی گرفته‌اند تکریم افراد کم برخوردار نام گرفته است تا مثلثی از مهربانی‌شان باشد و به زیبایی خنچه‌ای شادمانی شب یلدای خانواده‌ای شود.
 
سال‌هاست که پایگاه بسیج بانوان ریحانه‌النبی در مسجد ابوالفضل‌العباس (ع) در خیابان یعقوبی ۳۰ پیش‌قدم می‌شود تا یلدای زیبایی را برای اهالی محله تدارک ببیند. چندین سال با برگزاری جشنواره‌های غذا، تزئین میوه شب یلدا و چیدمان سفره یلدایی همراه اهدای جوایز به برندگان جشنواره و در کنار آن کمک به تعداد کمی از خانواده‌های کم‌برخوردار محله این اقدام خداپسندانه را انجام داده است.
 
هر سال حدود ۳۰ نفر از اعضای پایگاه بسیج بانوان پایه ثابت کار‌های خیر و کمک برای تدارکات برنامه‌ها هستند و امسال هم به دلیل شیوع بیماری، تنها ۱۰ نفر از آن‌ها برای کمک آمده‌اند که فاصله اجتماعی رعایت شود و کسی دچار بیماری نشود. راضیه محسنی، نماینده بانوان در شورای اجتماعی محله امیرالمؤمنین (ع) و مسئول حلقه صالحین پایگاه بسیج محله که منزلش را در برنامه یلدایی امسال در اختیار خانم‌هایی که می‌خواهند بسته‌های غذایی و فرهنگی شب یلدا را آماده کنند گذاشته است، می‌گوید: این برنامه‌ها هر سال در مسجد برگزار می‌شد، اما ۲، ۳ سال گذشته را علاوه بر برگزاری مراسم در مسجد، جشنواره را در دبستان پسرانه امام جعفر صادق (ع) نیز برگزار کرده‌ایم و حالا امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا و تأثیر آن در وضعیت معیشتی خانواده‌های محله برنامه را کمی تغییر دادیم.

 

کمک به ۱۲ خانواده کم‌برخوردار

فرمانده پایگاه بسیج ریحانه‌النبی با اشاره به تأمین حدود ۱۲ بسته معیشتی و فرهنگی و توزیع آن میان خانواده‌های کم‌برخوردار محله در یلدای امسال می‌گوید: در سال جدید به دلیل شیوع بیماری که امکان گرفتن مراسم با تعداد نفرات زیاد نبود حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ صندوق نذورات را در بین اهالی محله توزیع کردیم تا بتوانیم از ماحصل آن برای تأمین بسته معیشتی و کمک به خانواده‌های نیازمند محله بهره‌مند شویم.
 
فاطمه عیدی توضیح می‌دهد: همچنین این برنامه را در گروه تلگرامی هیئت منتظران ظهور که خانم‌های پایگاه بسیج اعضای آن هستند و گروه اصلی پایگاه بسیج فراخوان زدیم که هر کسی توان کمک در این‌باره را دارد هر چقدر که در توان دارد برای این اقدام خداپسندانه به بهانه یلدا کمک کند.

 

شناسایی بیش از هزار خانواده کم‌برخوردار

یلدای امسال با ولادت حضرت زینب (س) عجین است و برای همین نام این برنامه را «یلدای مهربانی زینبی» گذاشته‌اند. راضیه محسنی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان ۱۰ گروه سه نفری بسیج شده بودند تا به شناسایی خانواده‌های کم‌برخوردار محله بپردازند، می‌افزاید: تا کنون از طریق تیم‌های شناسایی پایگاه بسیج بیش از هزار خانواده نیازمند در این محله را شناسایی کرده‌ایم که بر حسب میزان کم‌برخورداری به ۳ گروه الف و ب و ج تفکیک شده‌اند و بر حسب اولویت تعداد فرزند بیشتر و کم‌برخوردار‌تر بودن آن‌ها هر ماه ۵ تا ۲۰ بسته معیشتی تهیه و میان خانواده‌های کم‎‌برخوردار محله به ترتیب اولویت‌ها توزیع می‌کنیم، اما اقلام این بسته‌ها به میزان کمک‌های شهروندان محله در آن ماه بستگی دارد.

 

هزینه اجرای طرح یلدایی حدود یک میلیون و ۳۰۰ تومان

حدود یک میلیون و ۳۰۰ تومان از میان خیرانی که صندوق خیرات و نذورات تحویل گرفته‌اند یا به پایگاه کمک‌های نقدی کرده‌اند جمع‌آوری شده است. با این مبلغ علاوه بر تهیه میوه، کیک، پفیلا، نقل، تخمه، رب، ماکارونی و روغن، برای هر خانواده یک بسته ماسک نیز در نظر گرفته شده است و در کارت تبریکی که به مناسبت یلدای زینبی تدارک دیده شده است در یک سو متنی مختص ولادت حضرت زینب (س) آورده شده است و در سوی دیگر هم به مناسبت شب یلدا صحبت‌هایی از امام زمان (عج) آمده است. فاطمه عیدی، فرمانده پایگاه بسیج بانوان می‌گوید: ۱۲ خنچه برای شاد کردن ۱۲ خانواده کم برخوردار محله آماده شده است که هزینه هر کدام ۱۱۵ هزار تومان است.

 

مرحله بعدی کار، تأمین نیاز‌های دیگر است

با هم عهد بسته‌اند که تا جایی که مقدور است پای کار نیازمندان محله باشند. برای اینکه به این عهدشان عمل کنند وقتی که دیدند خیرانی اقلامی از وسایل خانه برای کمک دارند قرار شد دوباره تیم شناسایی دست به کار شوند و بازنگری به وضعیت معیشتی خانواده‌ها داشته باشند تا کسری لوازم منزل آن‌ها را هم بررسی کنند که اگر خیری خواست وسیله‌ای کمک کند بدانند کدام خانواده در اولویت دریافت آن کمک است.
 
به جز ۲ پسربچه چهار ساله که در این گروه ۱۰ نفری کمک دست خانم‌ها هستند؛ مهلا کاشانی ۱۲ ساله کوچک‌ترین عضو است که در ساخت موارد فرهنگی بسته کمک می‌کند و خانم‌ها سکینه گندمی، زهرا داوودی، سیما رفسنجانی، فاطمه عیدی، سمیرا کاشانی، زهرا سادات موسوی (نماینده شورای اجتماعی محله امیرالمؤمنین (ع))، راضیه عباسی، زهرا پوراحمدی، محدثه جعفری، فاطمه‌هنرمند و راضیه محسنی در این کار خداپسندانه سهیم بودند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->