سرخط خبرها

من یک معلم خرید خدماتی هستم

  • کد خبر: ۵۳۴۲۴
  • ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
من یک معلم خرید خدماتی هستم
آموزگار طرقی رتبه دوم پژوهنده برتر کشور را در میان هزاران طرح برتر کسب کرد
جلائیان | شهرآرانیوز؛ سال پیش مریم محمدی به عنوان نیروی خرید خدماتی در پایه سوم دبستان شهید میراب شهرک طرق با وجود سختی‌هایی همچون فاصله زیاد مشغول به تحصیل شد. این معلم پایه سوم در سال تحصیلی گذشته با مشاهده رفتار پرخاشگرانه یکی از دانش‌آموزان خود تصمیم می‌گیرد به او کمک کند. کاری که پس از ۵ ماه تلاش و پیگیری مستمر تغییر رفتار دانش‌آموز پرخاشگر نتیجه‌اش شد. پس از آن بود که این معلم تصمیم می‌گیرد درقالب یک پژوهش ماحصل اقداماتی که برای دانش‌آموزش انجام داده است به نگارش در بیاورد. طرحی که در نهایت باعث معرفی وی به عنوان دومین معلم پژوهنده در کشور شد.
 
تدریس در محلات پیرامونی کار چندان آسانی نیست. حضور دانش‌آموزان مهاجر و تفاوت‌های فرهنگی دانش‌آموزان، مشکلات اقتصادی خانواده‌ها به همراه ده‌ها عامل دیگر مشکلات کادر آموزشی در مدارس محلات پیرامونی هستند. عواملی که البته برخی اوقات می‌تواند به ایجاد پرخاشگری در دانش‌آموزان نوجوان نیز منجر شود. موضوعی که در قالب یکی از دانش‌آموزان مریم محمدی، معلم پایه سوم دبستان، ظاهر شده بود. عاملی که باعث شد این آموزگار برای تغییر رفتار دانش‌آموز خود دست به کار شود و با انجام یک سری اقدامات علمی و تجربی برای کاستن از روحیه پرخاشگری دانش‌آموز خود تلاش کند.
 
 

تلاش معلم برای کاستن از پرخاشگری دانش‌آموز

محمدی درباره چگونگی تصمیمش برای کمک به دانش‌آموز پرخاشگر کلاس توضیح می‌دهد: سال تحصیلی گذشته دانش‌آموزی داشتم که به دلایلی از جمله مشکلات خانوادگی پرخاشگری شدیدی داشت و در خواندن، نوشتن و یادگیری دچار اختلال بود. با توجه به اینکه وظیفه آموزش و پرورش است تصمیم گرفتم برای حل مشکل این دانش‌آموز با او، والدینش، کادر آموزشی مدرسه، دیگر دانش‌آموزان و دوستانش صحبت کنم و روی او کار پژوهشی انجام دهم. در ادامه نیز با تحقیقاتی که انجام دادم مشاهده کردم عواملی همچون روابط اعضای خانواده روی او به ویژه بر رفتار این دانش‌آموز در کلاس تأثیر زیادی گذاشته است. وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه ما قادر نیستیم تمام شرایط زندگی دانش‌آموز را تغییر دهیم، اما می‌توانیم با ارائه مهارت زندگی به او برای بهبودی شرایطش کمک کنیم. تصمیم گرفتم برای یاری رساندن به شاگردم اقدام کنم. من بلافاصله کارم را با گفتگو و انجام مذاکراتی شروع کردم که در ادامه باعث کاهش چشمگیر پرخاشگری این دانش‌آموز در محیط مدرسه و خانواده شد. همچنین بسیاری از مشکلاتش برطرف شد و اعتماد به نفس او بهبود پیدا کرد و توانست رابطه بهتری با اعضای خانواده و دیگران برقرار کند.
 
 

کسب عنوان دوم معلم پژوهنده کشور

پس از ۵ ماه تلاش، محمدی با دیدن نتایج مثبت زحمات خود کار خود را برای تدوین طرح با انجام یک سری تحقیقات علمی و جمع‌آوری مستندات شروع کرد و در ۸۰ صفحه به نگارش در آورد. در ادامه نیز مطالب خود را به عنوان یک طرح اقدام پژوهی به آموزش و پرورش ناحیه ۲ مشهد ارائه می‌دهد. طرحی که از میان هزار پژوهش دیگر به همراه ۵ طرح از معلمان برتر استان در کشور مطرح می‌شود و مقام دوم معلم پژوهنده کشور را از آن خود می‌کند.
 
معلم پژوهنده برتر کشور با اشاره به نحوه آماده کردن پژوهش خود ادامه می‌دهد: از روز اول تنها قصد من کمک به دانش‌آموزم بود، اما عواملی همچون کمک به کادر آموزشی و دانش‌آموزانی که دچار این مشکلات هستند باعث شد تصمیم بگیرم کار‌هایی که برای این دانش‌آموز انجام دادم یادداشت کنم و در قالب یک طرح در اختیار معلمانی قرار دهم که در کلاس خود دانش‌آموز پرخاشگر دارند، به این امید که آن‌ها نیز از این روش بهره گیرند و نتیجه آن را که تغییر و بهبود در رفتار دانش‌آموز است مشاهده کنند. محمدی درباره چگونگی تدوین طرح خود توضیح می‌دهد: مدرک تحصیلی من کارشناسی ارشد مشاوره خانواده است که همین امر کمک زیادی برای موفقیت درتغییر رفتار دانش‌آموزم و همچنین آماده کردن این طرح داشت. در هر صورت من اولین طرح خودم را در حوزه اقدام پژوهی و پرورشی آماده کردم و در آن مجموعه اقداماتی که از مهر تا بهمن انجام دادم به همراه مستنداتی مانند مصاحبه با این دانش آموز، اعضای خانواده و همچنین دوستان او تدوین کردم.
 
در کنار این پرسش‌نامه‌هایی تهیه و ارائه دادم که از دید دیگران نشان دهنده تغییر رفتار این دانش‌آموز بود. در هر صورت من کار تهیه طرح را از بهمن سال گذشته آغاز کردم و تا خرداد امسال برای آماده کردن آن زمان گذاشتم و در نهایت پس از اتمام آن را به ناحیه ۲ آموزش و پرورش مشهد تحویل دادم. طرح اقدام پژوهی من در ادامه به عنوان طرح برتر به مراحل بالاتر رفت و از میان هزاران طرح دیگر در کشور به عنوان دوم رسید.
 
 

نگاه منفی به معلمان خرید خدمات

محمدی در انتها با انتقاد از نگاه منفی که به معلمان نیروی خرید خدمات می‌شود می‌افزاید: متأسفانه دید جامعه این است که معلمان خرید خدماتی به دلیل تجربه کمی که دارند قادر به آموزش دانش آموزان نیستند. من تنها معلم در استان بودم که به عنوان دومین معلم پژوهنده مطرح شدم و امیدوارم این عنوان و البته زحماتی که دیگر همکاران من برای آموزش دانش آموزان می‌کشند باعث تغییر نگاه‌های منفی به ما شود و مردم معلمان خرید خدمات معلمان توانمندی هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->