پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

روایت کشف ۱۰ تن روغن خوراکی در یک انبار خانگی مشهد

  • کد خبر: ۵۴۰۳۳
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
روایت کشف  ۱۰ تن روغن خوراکی در یک انبار خانگی مشهد
انگار قصه احتکار روغن در گوشه‌وکنار شهر پایان ندارد و دلالان و محتکران به این راحتی‌ها بی‌خیال کالایی که در این روز‌ها حکم طلا را برایشان پیدا کرده است، نمی‌شوند.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ انگار قصه احتکار روغن در گوشه‌وکنار شهر پایان ندارد و دلالان و محتکران به این راحتی‌ها بی‌خیال کالایی که در این روز‌ها حکم طلا را برایشان پیدا کرده است، نمی‌شوند. بالای شهر و پایین‌شهر و فقیر و غنی هم ندارد؛ ممکن است انبار محتکران، خانه‌ای در بالای شهر یا سوله‌ای متروکه در حاشیه شهر باشد، اما مدتی است که ورود نیرو‌های اطلاعات سپاه و رصد و شناسایی انبار‌های مخفی کالا‌های اساسی، کار را برای محتکران سخت کرده است.

مسئولان می‌گویند مشکلی در تامین مواد اولیه کارخانجات روغن وجود ندارد و ۱۲۰هزار تن مواد اولیه خام روغن به کشور وارد شده است، اما اگر سری به بازار زده باشید، می‌بینید که روغن خوراکی را نمی‌توان در همه وزن‌ها و به‌وفور پیدا کرد. اگر هم باشد، نرخ فروش آن بیشتر از قیمت مصرف‌کننده است.
 
اگر سلسله‌گزارش‌های شهرآرا را درباره روغن خوانده باشید، می‌دانید که بخشی از سهمیه روغن‌های خام خراسان‌رضوی برای تبدیل به روغن خوراکی به شهر‌های دیگر فرستاده می‌شود و بازگشت روغن‌های خوراکی تولیدشده از سهمیه ما به داخل استان، همیشه با مشکلاتی ازجمله ورود دلالان و احتکار و... همراه بوده است. هرچند روز گذشته امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی روغن‌نباتی، به باشگاه خبرنگاران گفته بود که توزیع روزانه ۳ هزارو۵۰۰تن روغن فعلا به بازار روغن آرامش داده است، اما آرامش وقتی به سفره مردم می‌رسد که دست متخلفان از آن کوتاه شود.


لقمه چرب ۱۰ تنی

ابتدای همین هفته بود که با رصد سازمان اطلاعات سپاه، خانه‌ای که در آن حدود ۱۰ تن روغن بود، در بولوار رضوی مشهد کشف شد. در گزارش‌های قبلی شهرآرا بیشتر کشفیات انبار‌های کالا‌های اساسی مربوط‌به مناطق کم‌برخوردارتر و حاشیه شهر بود، اما حالا این لقمه چرب، گویا به محله‌های بالاتر هم رسیده است.

چنان‌که یکی از ماموران سازمان اطلاعات سپاه به خبرنگار ما می‌گوید، چندوقت قبل خبری مبنی‌بر اینکه در خانه‌ای در بولواررضوی چند نیسان بار تخلیه شده است، به ما رسید. در ابتدا مشخص نبود که این نیسان‌ها حامل چه کالا‌هایی هستند، بنابراین سوژه تحت پیگیری نیرو‌های اطلاعات ناحیه مقاومت بسیج سپاه حمزه قرار گرفت و این ماموران روز شنبه با حکم قضایی به محل وارد شدند و حدود ۱۰ تن روغن خوراکی شامل روغن مایع ۸۰۰ گرمی، ۵/۱ لیتری و ۲ لیتری را کشف کردند.


روغن وارداتی برای صادرات بیودیزل

نکته جالب ماجرای روغن‌های کشف‌شده، این‌بار صاحب آن است. او مدیرعامل یک شرکت صادرات بیودیزل است. بگذارید کمی درباره این ماده برایتان بگوییم. بیودیزل یک سوخت گازوئیلی پاک است که از منابع طبیعی و تجدیدپذیر مانند روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود. بیودیزل درست مانند گازوئیل نفت در موتور‌های احتراقی کار می‌کند. این یعنی آقای مدیرعامل سعی می‌کرده است با روغن خوراکی که این روز‌ها با کمبود آن در بازار مواجه هستیم و مواد اولیه آن با ارز دولتی وارد می‌شود، سوخت پاک، تولید و صادر کند. البته در مجوز این شرکت آمده بود که این محصول باید از روغن‌های خوراکی سوخته تهیه شود.
 
همین موضوع هم باعث شد معاون مدیرعامل که این روز‌ها در خارج از کشور است، به‌جای او پاسخ دهد و ادعای جدیدی را مطرح کند. او به ماموران می‌گوید: با یک رستوران قرارداد داریم که روغن‌های سالم را به آن‌ها بدهیم و روغن سوخته بگیریم. به همین دلیل این مقدار روغن را خریداری و انبار کرده‌ایم.

اما حرف‌های او ادعایی بیش نیست. کارشناس سازمان اطلاعات سپاه مشهد می‌گوید: نیرو‌های ما با هدف کشف احتکار کالا‌های اساسی به این خانه ورود پیدا کردند، اما ادعا‌های این فرد نشان می‌دهد که به احتمال قوی، دامنه ماجرا گسترده‌تر از احتکار است. همچنین با‌توجه‌به ادعا‌های این فرد، درصورت قانونی بودن عملکرد آن‌ها، باید حداقل یک انبار رسمی یا آزمایشگاه برای این شرکت وجود داشته باشد که خبری از آن‌هم نیست.

مشاهده گزارشگر ما می‌افزاید، در این خانه چند عدد قیف نیز کشف شد که به احتمال زیاد برای مخلوط کردن روغن سوخته و سالم بوده است. ازسوی دیگر نه خبری از قرارداد با رستوران بود، نه فاکتوری برای خرید روغن‌های سالم وجود داشت، با این حال روغن‌ها برای عرضه تنظیم بازار از این انبار خانگی خارج شد. دیگر زوایای پرونده نیز درحال بررسی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->