آغاز تزریق ۲ واکسن جدید کودکان در جنوب کشور تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی جدید در خراسان رضوی طی یک سال گذشته تربت‌جام و تایباد دارای بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان‌رضوی هستند خوش بینی حال جامعه را خوش می‌کند اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) قرعه‌کشی زمین برای خانه‌دار‌شدن ۵۰۰ خانواده روستایی در شهرستان مشهد سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد زیرمیزی در کار حقوقی جزئیاتی تازه از کشف نیم‌تن مواد مخدر در تایباد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند
سرخط خبرها

کشف بیش از ۶ تن روغن خوراکی در ۳ انبار خانگی توسط اطلاعات سپاه مشهد

  • کد خبر: ۵۸۷۴۰
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
کشف بیش از ۶ تن روغن خوراکی در ۳ انبار خانگی توسط اطلاعات سپاه مشهد
با علنی شدن حضور ماموران و ورود قانونی آن‌ها، در آهنی و زنگ‌زده انبار در قسمت همکف خانه باز می‌شود که پشت آن فقط حلب‌های چرب روغن است که به‌چشم می‌آید. در این انبار حدود ۴۰۰ عدد روغن ۵ کیلویی و ۶۵ عدد روغن ۱۶ کیلویی تا نزدیک به سقف نسبتاکوتاه انبار روی یکدیگر چیده شده‌اند.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ چند ماهی می‌شود که کمبود و گرانی روغن به یکی از دغدغه‌های مهم در بازار کالا‌های اساسی تبدیل شده است؛ کمبودی که در ابتدا بخش زیادی از آن به اختلال در واردات مواداولیه روغن به کشور برمی‌گشت. مسئولان در این مدت، بار‌ها از رفع این مشکل و تامین مواداولیه خبر دادند، اما اگر سری به بازار بزنید، بازهم با کمبود و گرانی این کالای اساسی در فروشگاه‌ها مواجه خواهید شد؛ مشکلی که حالا، دلالان و احتکارکنندگان این کالا نیز به آن دامن می‌زنند. مبارزه با این تخلف این روز‌ها به یکی از دغدغه‌های مهم نیرو‌های نظارتی تبدیل شده است و این‌بار نیرو‌های اطلاعات سپاه، سه انبار حاوی بیش از شش تن روغن خوراکی را در یک روز، آن‌هم مربوط به یک فرد که سابقه احتکار دارد را کشف کردند.

درپی گزارش‌های رسیده به سازمان اطلاعات سپاه، این‌بار همراه ماموران به محله گلشهر می‌رویم تا سر از کار خانه‌ای دربیاوریم که ورود روغن خوراکی به آن، گزارش شده است؛ اقدامی که در ابتدا فکرش را هم نمی‌کردیم به کشف هم‌زمان سه انبار چرب در یک محدوده منجر شود.


۳ انبار در پشت‌پرده مغازه ۶ متری

به محل می‌رویم. پس از چندبار در زدن ماموران، مرد میان‌سالی از ساکنان خانه خارج می‌شود و طبق معمول در مقابل سوال ماموران، از وجود انبار اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. مرد که حاضر به همکاری نیست، بالاخره پس از سوال‌وجواب‌های ماموران به دادن آدرس مغازه‌ای در همان حوالی که شاید با آن به جواب سوال‌هایمان برسیم، رضایت می‌دهد.

مغازه‌ای شش‌متری با دو فروشنده جوان از اتباع افغانستان که هرچند نام سوپرمارکت روی آن نوشته شده است، جنس‌های چیده‌شده در درون قفسه‌هایش فقط به چند قلم کالای اساسی به‌ویژه روغن ختم می‌شود. برای بررسی موضوع، نیرو‌های اطلاعات بسیج سپاه ناحیه میثم در کسوت مشتری برای پرسیدن قیمت کالا به داخل مغازه می‌روند. چندتایی روغن با قیمت‌های سربه‌فلک‌کشیده درکنار هم ردیف شده است. فروشنده در پاسخ به مشتری‌های جدیدش، قیمت یک روغن ۱۶ کیلویی خوراکی را ۳۶۰ هزار تومان و قیمت روغن ۵ کیلویی را ۱۴۵ هزار تومان اعلام می‌کند. از قضای روزگار هم‌زمان با ورود ماموران، مشتری دیگری وارد مغازه می‌شود و درخواست حدود ۱۲ عدد روغن ۱۶ کیلوگرمی را می‌کند؛ درخواستی که اجابت تامین آن به لو رفتن انباری جدید در همان نواحی می‌انجامد.

یکی از فروشنده‌ها برای آوردن جنس از انبار با مشتری همراه می‌شود که ماموران نیز به‌صورت نامحسوس آن‌ها را تعقیب می‌کنند و پس از ورود مرد جوان و مشتری به داخل خانه‌ای مسکونی که حکم انباری چرب را دارد، ماموران وارد عمل می‌شوند.

با علنی شدن حضور ماموران و ورود قانونی آن‌ها، در آهنی و زنگ‌زده انبار در قسمت همکف خانه باز می‌شود که پشت آن فقط حلب‌های چرب روغن است که به‌چشم می‌آید. در این انبار حدود ۴۰۰ عدد روغن ۵ کیلویی و ۶۵ عدد روغن ۱۶ کیلویی تا نزدیک به سقف نسبتاکوتاه انبار روی یکدیگر چیده شده‌اند. با شلوغ شدن خانه، سروکله چند زن که از خانواده دو برادر صاحب‌انبار هستند، نیز پیدا می‌شود تا شاید با پادرمیانی آن‌ها، ماجرا به همین‌جا ختم شود. اما شگرد‌های زنانه برای پنهان‌کاری، منجر به کشف دومین انبار این خانواده می‌شود و ماموران اطلاعات سپاه با پیگیری به خانه یا بهتر است بگوییم انبار دیگری با فاصله یک کوچه از انبار اول می‌رسند.


احتکار در خانه

حیاطی کوچک با راه‌پله‌ای بلند در گوشه آن، صحنه ورودی خانه را ساخته است. در زیر پله‌های این خانه در گوشه همین حیاط کوچک حدود ۱۸۰ روغن ۵ کیلویی جا خوش کرده است. اما داستان به همین‌جا تمام نمی‌شود. پس از صورت‌جلسه این احتکار خانگی، ماموران قصد ترک محل را دارند که مرد جوان لب به سخن باز می‌کند و می‌گوید آن انبار که در فاصله کمی با دو انبار قبلی و مغازه شش‌متری آن‌ها قرار دارد، نیز متعلق به او و برادرش است.

حداقل ما فکرش را نمی‌کردیم که در پشت‌پرده یک مغازه شش‌متری، سه انبار با حداقل شش تن روغن آن‌هم مربوط به یک نفر وجود داشته باشد.
انبار سوم هم پارکینگ خانه‌ای است که باز شدن در آن به کشف حدود ۱۰۰ عدد روغن ۱۶ کیلویی و تعداد زیادی روغن مایع در ابعاد مختلف می‌انجامد که سرجمع حدود سه تن می‌شود.


برای خرید روغن‌ها، خانه‌مان را فروختیم

سکانس آخر ماجرا با حرف‌‍‌ها و خواهش‌وتمنا‌های صاحبان بار همراه است. مرد جوان با نشان دادن برگه احضاریه دادگاه به ماموران می‌گوید: «حدود سه ماه قبل نیز بار دیگری از من را سازمان صنعت، معدن و تجارت مصادره کرد و بعد از آن، من و برادرم از صفر آغاز کردیم و برای خرید این بار، خانه خودمان را فروختیم. اگر این بار نیز مصادره شود، ما بیچاره می‌شویم. خیلی‌های دیگر هم این کار را می‌کنند، مگر فقط ما هستیم؟»

هیچ‌کدام از حرف‌های این فرد تأثیری بر روند فعالیت ماموران اطلاعات سپاه نمی‌گذارد، اما تاحدودی مشخص می‌کند که چرا با وجود اعلام مسئولان درباره تولید و توزیع روغن بیش از نیاز کشور در ۱۰ ماه از سال ۹۹ بازهم بازار با کمبود و گرانی این کالا مواجه است. براساس آمار اعلام‌شده ازسوی مسئولان کشوری، از ابتدای امسال حدود یک‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار تن روغن خام دراختیار کارخانه‌های روغن‌نباتی کشور قرار داده و تولید شده است و ازسوی دیگر، مصرف روغن در کشور به‌طور متوسط حدود یک‌میلیون‌و۷۰۰هزار تن در سال است، بنابراین در ۱۰ ماه گذشته این کالا حتی بیشتر از نیاز کشور، تولید و توزیع شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->