تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است
سرخط خبرها

نیکزاد: اگر بودجه اصلاح نشود تورم سنگینی در سال ۱۴۰۰به وجود خواهد آمد

  • کد خبر: ۵۴۰۹۲
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
نیکزاد: اگر بودجه اصلاح نشود تورم سنگینی در سال ۱۴۰۰به وجود خواهد آمد
نایب رییس مجلس گفت: پیرو نامه‌ای که رییس مجلس به رییس جمهوری نوشته است، باید لایحه بودجه هر چه زودتر اصلاح و این اصلاحیه به کمیسیون تلفیق ارسال شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی نیکزاد روز دوشنبه در حاشیه جلسه غیرعلنی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه مشکلات عدیده‌ای دارد، اظهار کرد: از جمله مشکلات بودجه وابستگی آن به نفت و پیش بینی فروش روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت است.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: علاوه بر این از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه فقط ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به موضوع عمرانی اختصاص دارد که  ۱۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

نیکزاد تصریح کرد: پیش از این رهبر انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته به اصلاح ساختار بودجه و افزایش تولید و توجه به زیرساخت‌ها تاکید داشتند اما این اصلاح در بودجه ۱۴۰۰ دیده نشده است.

 

وی خاطرنشان کرد: رییس جمهوری اخیرا نامه ای به رهبر انقلاب اسلامی نوشتند و براساس فرمایشات رهبری، اگر در روز بیش از یک میلیون بشکه نفت به فروش برسد مازاد بر این یک میلیون بشکه باید ۳۸ درصد به صندوق توسعه ملی اختصاص داده شود و ۴.۵ درصد به شرکت ملی نفت داده شده و الباقی بدهی گذشته پرداخت شود.

اگر بودجه اصلاح نشود تورم سنگینی در سال ۱۴۰۰به وجود خواهد آمد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: پیرو نامه‌ای که رییس مجلس به رییس جمهوری نوشته است باید بودجه هر چه زودتر اصلاح و این اصلاحیه به کمیسیون تلفیق ارسال شود.

 

نیکزاد با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ ریل‌گذاری برای اولین سال کاری مجلس یازدهم و آخرین ماه‌های دولت دوازدهم است و نیاز به اصلاح دارد، خاطرنشان کرد: اگر چنین اصلاحاتی انجام نشود تورم سنگینی در سال ۱۴۰۰بوجود خواهد آمد و زمانی که برای اصلاح بودجه می‌توان در نظر گرفت، زمان طلایی است که می‌توان با همکاری دولت و مجلس بودجه عملیاتی بدون کسری را تصویب کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی کشوری ثروتمندی است اما دولت فقیری دارد، گفت: ما می‌توانیم در موضوع مبانی مالیاتی تدابیر بهتری در بودجه اتخاذ کنیم و از فرار مالیاتی جلوگیری کرده و از اشخاص ثروتمند مالیات اخذ کنیم و نه اینکه بخواهیم دوباره بر اقشار ضعیف مالیات وضع کنیم.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از طریق واگذاری اموال دولتی می‌توان ۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد که با این مبلغ می‌توان در ساختار بودجه به نحو موفقی اصلاح عملیاتی انجام دهیم. در غیر این صورت اگر کمیسیون تلفیق کلیات بودجه را رد کند جزییات بودجه بررسی نخواهد شد.

دولت اشکالات فنی و ریز بودجه را اصلاح کند تا بودجه تورم‌زا نباشد

نیکزاد تصریح کرد: لذا به دولت توصیه می‌شود اشکالات فنی و ریزی که در بودجه وجود دارد را اصلاح کند تا بودجه تورم‌زا نباشد و زیرساخت‌ها را توسعه داده و به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر باشد.

 

نیکزاد درباره دستاوردهایی که از ۱۱ سفر استانی او بدست آمده است، اظهار داشت: در سفر استانی برای استاندار تصمیم گیری نمی کنیم،بلکه به دعوت نمایندگان حوزه  و برای حل مشکلات آنها این سفرها انجام شده است.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای حل مشکلات آنها دو راه کار وجود دارد، عنوان کرد: نخست اینکه به عنوان جایگاه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مسئولان حوزه انتخابی را دعوت کرده و از آنها بخواهیم که چرا این مشکلات حل نشده است.  اما راه دوم این است که با حضور در حوزه انتخابیه و با همراه با مسئولین که حضور دارد پیگیر حل مشکلات شویم.

 

نیکزاد افزود: از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۰ فقط ۴۵ هزار میلیارد تومان بودجه استانی است که مبلغ زیادی نیست و فقط ۵درصد به  استان‌ها تعلق گرفته است و سایر بودجه در تهران هزینه می‌شود. بر همین اساس ما در این سفرها مشکلات را دیده و  در حضور اهالی رسانه و مردم و مسئولین صورتجلسه نوشته می شود و برای حل آن پیگیری می کنیم. البته تاکنون نیز به نتایج مطلوبی رسیده و نمایندگان نیز درخواست هایی از ما برای سفر به حوزه انتخابی خود داشتند.

 

نایب رییسه مجلس با طرح این سوال که چرا سیمان یا فولاد به ریال تولید می‌شود ولی به قیمت جهانی عرضه می‌شود، گفت: ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود در حالی که مصرف داخلی فقط ۱۵ میلیون تن است و همچنین بالغ بر ۶۰ میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود اما حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان مصرف داخلی است.

 

وی یادآور شد: جلساتی با سرپرستان وقت وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار شد و آنها به صراحت اعلام کردند قیمت فولاد با توجه به هزینه پرداخت کارگر، انرژی، تسهیلات و فعالیت‌هایی در این بخش انجام می‌شود نباید بیش ۸ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم باشد.

 

نیکزاد ادامه داد: در مقطعی قیمت فولاد در کشور از قیمت جهانی آن نیز گرانتر بود در حالی که کشورهای خارجی با انرژی و اقتصاد آزاد فولاد را تولید می‌کنند. همچنن وقتی وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد در جلساتی که این نهاد داشتیم مقرر شد قیمت هر کیلو فولاد به زیر ۱۰ هزار تومان برسد اما اخیراً قیمت فولاد سیر صعودی گرفته و از ۱۲ هزار تومان نیز فراتر رفته است.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: اعتقاد کارشناسی بنده و کمیسیون صنایع و معادن مجلس این است که حداکثر قیمت فولاد باید ۱۰ هزار تومان باشد و در سیمان نیز چنین وضعیتی داریم و وزارت صمت به مجلس قول داده که  قیمت فولاد به زیر ۱۰ هزار تومان برسد و مجلس این موضوع را پیگیری می کند.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت قیر هم گفت: یک ماه پیش دولت و مجلس با همکاری خوب و تایید شورای نگهبان اصلاحیه ای به قانون ۱۳۹۹ اضافه کردند که بر اساس آن قیر با قیمت هر تن 4 میلیون تومان با بودجه ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومانی در اختیار ۶ دستگاه وزارت راه و شهرسازی،وزارت کشور، بنیاد مسکن، نوسازی مدارس، منابع طبیعی و سازمان بسیج قرار گیرد.

نباید به اسم بخش خصوصی و بورس، قیمت قیر چندین درصد افزایش یابد

وی ادامه داد: هدف این بود که این مبلغ را مدیران صرف آسفالت راه های عشایری، حیاط مدارس، حیات نیروهای انتظامی، شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر خانوار و روستاها  کنند. اما بعد از این مصوبه قیمت قیر به تنی ۷ میلیون تومان افزایش یافت و از رییس جمهور و دولت می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنند.

 

نیکزاد افزود: نباید به اسم بخش خصوصی و بورس، قیمت قیر چندین درصد افزایش یابد زیرا این رویه نشان دهنده بازگشت کشور به شرایط گذشته است و به رغم اینکه وزارت نفت شرایط کشور را برای تولید و صادرات مطلوب ارزیابی می‌کند چرا در کشور که هیچ ارزبری و هیچ مواد خارجی نیاز ندارد، قیمت قیر افزایش یافته است.

 

وی خاطرنشان کرد: آنهایی که انحصار قیر را در اختیار دارند، نباید از این وضعیت سوء استفاده کنند و اینکه ۴ هزار تا ۵ هزار میلیارد تومان پول یا اوراق در اختیار دستگاه اجرایی قرار بدهیم ولی به جای آسفالت، این عدد به نصف تقلیل پیدا کند، مجلس آن را برنمی‌تابد.

 

منبع: 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->