تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در سال ۱۴۰۳ | سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایش نیافته است تعرض به زنان عزادار به بهانه شرکت در مراسم ترحیم نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان چیست؟ قانون مهریه چند سالی است که معطل مانده است بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟ تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی + ویدئو با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟ تداوم وزش باد و بارش باران در کشور (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟ سبزی مقوی برای رشد انفجاری مو‌ها | اسفناج منبع سرشار از فولیک اسید است آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ | رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

در ماه گذشته ۸ پرونده کلاهبرداری فیشینگ در مشهد تشکیل شده است

  • کد خبر: ۵۴۱۹۰
  • ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
در ماه گذشته ۸ پرونده کلاهبرداری فیشینگ در مشهد تشکیل شده است
اگر به‌اشتباه پولی به حساب شما واریز شد، تا ۴۸ ساعت پول را در حساب خود نگه دارید و اگر خواستید پرداخت کنید، به همان شماره‌حسابی که برایتان واریز کرده است، پرداخت کنید و رسید آن را نگه دارید.

طنین همتی|شهرآرانیوز، در منزل و محل کار خود هستید و پیامک واریز وجه به حسابتان دریافت می‌کنید و به‌محض ارسال این واریزی، فردی با شما تماس می‌گیرد و از شما می‌خواهد مبلغ را که به‌قول خودش به‌اشتباه به حساب شما واریز شده است، به شماره کارت دیگری انتقال دهید.

غافل از اینکه آن فرد ساعاتی قبل پیش‌پرداخت یک معامله جعلی یا دروغین را گرفته و شماره‌کارت شما را برای واریز در اختیار فرد واریزکننده قرار داده است و الان برای مثال در طلافروشی است و شماره‌کارت طلافروش یا هر فروشگاهی را برای واریز به شما می‌دهد و آن فرد صاحب طلا می‌شود، اما شما همراه با طلافروش به کلانتری هدایت و ناخواسته شریک یک کلاهبرداری می‌شوید.


بنابراین اگر پولی به‌اشتباه به حساب شما واریز شد، تا ۴۸ساعت پول را در حساب خود نگه دارید و اگر خواستید پرداخت کنید، به همان شماره‌حسابی که برایتان واریز کرده است، پرداخت کنید و رسید آن را نگه دارید.


رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با بیان اینکه این نوع کلاهبرداری‌ها آماری رو به افزایش دارد که نیاز است به شهروندان اطلاع‌رسانی شود، اظهار کرد: در ماه گذشته ۸ پرونده فیشینگ تشکیل شده است.

به‌گفته سرهنگ جهانشیری، برای جلوگیری از این‌گونه سرقت‌ها، در وهله اول افراد نرم‌افزارهای بانکی خود را از سایت بانک یا حتی در سایت پلیس فتا که نام بانک‌ها درج شده است، دانلود کنند و به‌جای جست‌وجو در گوگل برای انتخاب درگاه بانکی، از سایت پلیس فتا استفاده کنند. اگر در بانک مشکلی پیش بیاید، با فرد تماس می‌گیرند و مطمئن می‌شوند. اگر واریز اشتباه است، بانک باید پیگیری کند نه اینکه به درگاه بانکی جعلی مراجعه کنند و اطلاعات بانکی‌شان سرقت شود.


وی گفت: متأسفانه کلاهبردارها از فضای اینستاگرام و سایتی مثل دیوار سوژه‌های خود را برای کلاهبرداری انتخاب می‌کنند. بهترین کار برای انجام و تکمیل این‌گونه معاملات، حتما این است که نام فروشنده با اطلاعات کارت او مطابقت داشته باشد. یکی از این راه‌ها این است که شماره‌کارت را در یکی از نرم‌افزارهای بانکی وارد کنید تا نام گیرنده مشخص شود.

 

سرهنگ جهانشیری تأکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی فروشگاه‌هایی را دارای مجوز می‌داند که نشان enamad داشته باشند. سایت‌هایی دارای این نشان هستند که مراحل احراز هویت و صلاحیت را طی کرده و همه شاخص‌های مدنظر سایت معتبر را داشته باشند.
وی افزود: سایت‌هایی که enamad دارند، نشانی اینترنتی معتبرشان با این نشان دیده می‌شود و وقتی که بر روی این نشان کلیک کنیم، مشخصات این فروشگاه از جمله مکان آن و اقلام مجاز به فروش، شماره تماس و اعتبار نمادش را نشان می‌دهد.


وی با بیان اینکه سازوکار خریدهای اینترنتی از طریق شبکه‌های اجتماعی تعریف نشده است، تأکید کرد: اگر خرید از طریق شبکه‌هایی مثل واتس‌اپ، اینستاگرام و... انجام شود، میزان ریسک آن به‌دلیل اینکه سازوکاری برای آن تعریف نشده، زیاد است. با استناد به یک عکس نمی‌توان خرید کرد، چون ممکن است شبکه اجتماعی با یک آی‌دی جعلی یا شماره تماس مجازی ایجاد شده باشد. در نتیجه تشخیص اصالت سایت در وهله اول بسیار مهم است.


وی افزود: در خریدهای اینترنتی بازهم در نظر بگیرند که enamad ایجادشده جعلی نباشد و حتما بر روی آن کلیک کنید که مشخصات آن سایت در سامانه صمت مشاهده شود تا خریدی مطمئن انجام دهید. از مواردی که می‌توانیم مطمئن شویم سایت عملکرد درستی دارد، این است که کالاهای مجوزدار می‌فروشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->