سرخط خبرها
تأکید رئیس شورای شهر مشهد در بازدید از دفاتر تسهیلگری محله بلال؛

اساس فعالیت بازآفرینی بر مبنای نگاه اجتماع‌محور باشد

  • کد خبر: ۵۴۴۵
  • ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲
اساس فعالیت بازآفرینی بر مبنای نگاه اجتماع‌محور باشد

فیضی
دبیرشهر آرا محله 

رئیس شورای شهر مشهد به‌اتفاق جمعی از مدیران شهری هفته گذشته از دفتر تسهیلگری محله بلال بازدید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، محمدرضا حیدری در حاشیه بازدید از دفاتر تسهیلگری محله بلال واقع در منطقه3 شهرداری، اظهار کرد: بر اساس قوانین بالادستی، مدیریت‌های شهری ملزم هستند که با کمک دستگاه‌های دولتی اقدام به راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری کنند؛ متأسفانه حدود یک دهه این الزام قانونی در شهر مشهد اجرایی نشد ولی شورای پنجم بر اساس رویکرد توسعه عدالت‌محور خود عزم جدی داشت و در اولین گام‌ها، تشکیل سازمان بازآفرینی را به تصویب رساند.
وی بابیان اینکه تاکنون 21دفتر تسهیلگری در شهر مشهد ایجادشده و خوشبختانه فعالیت خوبی نیز داشته‌اند، گفت: دفاتری که امروز فرصت بازدید از آن‌ها فراهم شد، باوجود مدت‌زمان کوتاه فعالیت، سعی کرده‌اند شناخت مناسبی از محدوده خود به دست آورند و ارتباطات و تعاملات خوبی با مجموعه‌های تأثیرگذار محله برقرار کرده‌اند.حیدری خاطرنشان کرد: دفاتر تسهیلگری در حال طراحی و برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات اجتماعی به مردم هستند تا از این طریق بتوان در گام نخست اعتمادسازی کنند و سپس در جهت آغاز اصلاحات بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی گام بردارند.رئیس شورای شهر مشهد با تأکید بر لزوم پرهیز از توجه کالبدی صرف به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، افزود: تجربه 40ساله نشان داده که چنین نگاهی، به‌هیچ‌وجه گره‌گشا نبوده و نیست؛ اساس فعالیت بازآفرینی باید بر مبنای نگاه اجتماع‌محور باشد و در دل گفت‌وگو با مردم و جلب مشارکت و اعتماد آن‌ها به اصلاح بافت‌ها بپردازیم که البته در کنار این مهم باید مشوق‌های لازم را هم برای تسریع در فرآیندها در نظر گرفت.
حیدری تصریح کرد: مسیری که شکل‌گرفته، امیدبخش و امیدوارکننده است و باید تداوم پیدا کند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بابیان اینکه سازمان بازآفرینی فضاهای شهری از ابتدای شکل‎‌گیری، اقدامات خوبی برای ایجاد هماهنگی‌های بین‌بخشی داشته است، گفت: از استاندار خراسان رضوی، فرماندار شهرستان مشهد مقدس و تمامی دستگاه‌هایی که قدم در این عرصه گذاشته‎اند، تقدیر و تشکر می‌کنیم؛ تمامی ظرفیت‌های موجود باید در حوزه دفاتر تسهیلگری متمرکز شوند و از موازی‌کاری پرهیز کرد چراکه موجب
خنثی شدن فعالیت‌ها خواهد شد.
رئیس شورای شهر مشهد اظهار کرد: دفاتر تسهیلگری نقش راهبردی برای ایجاد موفقیت مشترک در شهر و مناطق کم برخوردار دارند و امیدواریم در این مسیری که مدیریت شهری مشهد به همت تمامی دستگاه‌ها قدم نهاده، موفقیت حاصل شود و دین خود را نسبت به بخش عظیمی از مردمی که حق بسیاری به گردن این نظام و انقلاب دارند، ادا کنیم.
نگاهی به مصوبه راه‌اندازی و فعال‌سازی دفاتر توسعه محله (تسهیلگری) که اردیبهشت 98 صادر شد.
ماده‌واحده:به شهرداری مشهد مقدس (سازمان بازآفرینی فضاهای شهری) اجازه داده می‌شود، با رویکرد برون‌سپاری، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، جلب مشارکت مردمی و مدیریت هزینه‌های بهسازی - نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر مشهد ، نسبت به ارزیابی، انتخاب و عقد قرارداد با متقاضیان دفاتر توسعه محله (تسهیلگری) مطابق دستورالعمل تعرفه‌های پیوست (ممهور به مهر شورای اسلامی شهر)و با رعایت تبصره‌های زیر اقدام کند.
تبصره1- به‌منظور تحقق طرح‌های احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، مدت قراردادهای مربوط به بازآفرینی محلات هدف، دوساله منعقد می‌شود. شهرداری مشهد مقدس می‌تواند قرارداد ایشان را در صورت موفقیت دفاتر توسعه محله در تحقق حداقل 10درصد سند مصوب ستاد بازآفرینی(ظرف مدت دو سال)، برای مدت دو سال دیگر تمدید کند.
تبصره2- هرگونه پرداخت به دفاتر توسعه محله(تسهیلگری) می‌بایست مطابق با تعرفه‌های پیوست صورت پذیرد.
تبصره3- شهرداری مشهد مقدس (سازمان بازآفرینی فضاهای شهری) باید تمهیدات لازم برای اخذ صلاحیت اشخاص حقیقی و حقوقی (موضوع ماده 4 قانون حمایت از احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری) را برای دفاتر توسعه محله (تسهیلگری)، در طول مدت قرارداد به عمل آورد.
تبصره4- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، گزارش اقدامات این مصوبه را هر 6ماه یک‌بار به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->