شهردار مشهد: هر مدرسه، یک فرهنگ‌سرا

  • کد خبر: ۵۵۰۰۶
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
شهردار مشهد: هر مدرسه، یک فرهنگ‌سرا
شهردار مشهد در دیدار با وزیر آموزش و پرورش: آماده‌ایم از مدارس حاشیه شهر به عنوان فرهنگ سرا برای آموزش  شهروندی استفاده کنیم
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ در روزی که شهرداری مشهد با امضای تفاهم نامه هشت میلیاردتومانی با وزارت آموزش وپرورش عهده دار تأمین تبلت دانش آموزی و مشارکت در هوشمندسازی مدارس ویژه مناطق کم برخوردار شد، شهردار مشهد از آمادگی مدیریت شهری مشهد برای امضای تفاهم نامه‌ای دیگر با آموزش وپرورش برای ایجاد فرهنگ سرا در مدارس حاشیه شهر برای ارائه آموزش‌های شهروندی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، بعد از حضور گسترده و ارائه خدمات متعدد عمرانی برای تغییر و دگرگونی در سیمای حاشیه شهر مشهد، مدیریت شهری مشهد در اقدامی دیگر این بار برای تغییر در سیمای آموزشی حاشیه شهر قدم به میدان گذاشت. در همین راستا طی مراسمی با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش وپرورش، و محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، تفاهم نامه تأمین خدمات آموزشی به امضا رسید. شهردار مشهد در این مراسم گفت: در ۳ سال گذشته چندین تفاهم نامه بین شهرداری، شورای اسلامی شهر و آموزش وپرورش منعقد شده است. این تفاهم نامه‌ها در زمینه‌هایی مانند حمل ونقل دانش آموزان معلول، ارائه خدمات به بخش‌های مختلف آموزش وپرورش یا تأمین منابع مالی بوده است.

کلائی با بیان اینکه شهرداری با هدف جلوگیری از ایجاد افت تحصیلی برای دانش آموزان حاشیه شهر این مهم را اجرایی کرده است، افزود: علاوه بر این مهم مذاکره دیگری با وزیر داشتیم که با تأیید ایشان مقرر شد شهرداری با کمک آموزش وپرورش از مدارس در ساعات غیرآموزشی به عنوان پایگاهی برای ارتقای سطح خدمات در مناطق پیرامونی و حاشیه شهر مشهد استفاده کند.


هرمدرسه در حکم یک فرهنگ سرا

کلائی ادامه داد: معتقدم هرمدرسه خود به تنهایی می‌تواند در حکم یک فرهنگ سرا تعریف شود. اگر چه با شیوع کرونا مقداری از فعالیت‌های مشترک بین شهرداری و آموزش وپرورش کم شد، اما در دل این تهدید فرصتی نهفته است که می‌توانیم با کمک آن ترویج فرهنگ شهروندی با ابزار‌های دیجیتال را توسعه دهیم. شهردار مشهد با بیان اینکه مشهد دارای ۶۶ محله با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حاشیه نشین است، اضافه کرد: این امکان در شهرداری وجود دارد که در قالب تفاهم نامه بعدی با آموزش وپرورش از ظرفیت مدارس با محوریت فرهنگی و اولویت حاشیه شهر مشهد استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دراین رابطه نیز با نظر مثبت و تأیید وزیر وارد عمل خواهیم شد. این اقدام هم کاری بزرگ و ماندگار است و امیداوریم در یکی دو ماه آینده عملیاتی شود.


مسیر یادگیری در استان و مشهد کوتاه‌تر است

وزیر آموزش وپرورش نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه رویکرد فرهنگی در شهر مشهد مناسب است، افزود: در ایجاد این رویکرد فرهنگی در شهر مشهد شورای شهر و شهرداری نقش بی بدیلی دارند.
محسن حاجی میرزایی اظهار کرد: تحقق وضعیت خاص در شهروندان محقق نمی‌شود مگر به کمک جریان یادگیری؛ ضمن اینکه کار کردن در این حوزه زمان بر است، اما خوشبختانه مسیر در این شهر و استان به گونه‌ای آغاز شده است که می‌توان زمان کوتاه تری طی طریق کرد.
وی تأکید کرد: به عنوان یک متولی آموزش وپرورش بر خود می‌بالیم که این نوع از همکاری‌ها در این سطح بین شهرداری مشهد و آموزش وپرورش برقرار است.


پرداخت ۳ درصد از عوارض شهری به آموزش وپرورش

مدیرکل آموزش وپرورش استان نیز در ادامه این جلسه گفت: شورای پنجم و شهرداری مشهد در بسیاری از امور مهم دست آموزش وپرورش را گرفته اند. مصداق بارز آن هم ارائه عوارض نوسازی به مدارس بود که در دوره قبل شورای شهر حذف شده بود، اما شورای پنجم و مدیریت شهری جدید اختصاص ۳ درصد عوارض شهری به آموزش وپرورش را در دستور کار قرار دادند و مصوب کردند.

قاسمعلی خدابنده با بیان اینکه شهرداری مشهد افزون بر فعالیت هرساله خود در پروژه مهر برای جدول گذاری رنگ آمیزی و شست وشوی مدارس نیز همراهی خوبی با ما دارد، افزود: از تفاهم نامه‌های مهم دیگر، اختصاص اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان به آموزش وپرورش برای ریشه کنی و حذف بی سوادی از مشهد بود.
وی ادامه داد: بر این اساس ما نیز متعهد شدیم تا برای شناسایی افراد بی سواد اقدام کنیم و ظرف ۳ سال کلا بی سوادی از مشهد برچیده شود.


تبلت‌ها امانی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی اضافه کرد: اجرای طرح شاهنامه خوانی در مقاطع پیش دبستانی و پایه چهارم ابتدایی از دیگرطرح‌های مشترک ما و شهرداری بود و دیگرطرح مهم ما موضوع تهیه ابزار الکترونیکی و تبلت برای دانش آموزان بی بضاعت بود که براساس آن مقرر شد ما فهرستی از دانش آموزان نیازمند تهیه کنیم.
خدابنده یادآور شد: تبلت‌ها با تأمین اعتبار از سوی شهرداری تهیه و به مدیران مدارس تحویل داده می‌شود. این وسایل تا پایان سال تحصیلی به صورت امانی در اختیار دانش آموزان نیازمند است و بعد از پایان سال تحصیلی توسط مدیران برای سال آینده و دانش آموزان نیازمند سال تحصیلی بعد جمع آوری خواهد شد.


احداث هنرستان تخصصی راه آهن در مشهد

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با تأیید اولیه از وزیر قرار است هنرستان تخصصی راه آهن در مشهد ایجاد شود، افزود: با تجهیز هنرستان کشاورزی در ناحیه ۶ آموزش وپرورش امیدواریم ظرفیت این هنرستان نیز از ۷۵۰‌نفر به ۳ هزار نفر برسد.


۴۳ درصد متوسطه دوم در هنرستان و کارودانش

وی با اشاره به اینکه در مجموع استان حدود ۴۳ درصد دانش آموزان متوسطه دوم ما در مقطع فنی وحرفه‌ای و کارودانش تحصیل می‌کنند ادامه داد: امروز با افتخار می‌گوییم حدود ۱۰۰ ساعت محتوای الکترونیکی در مرکزی با همین مضمون توسط همکاران ما تهیه و راه اندازی شده است و بر این اساس تفاهم نامه‌ای با صداو سیمای استان امضا شده تا در روز‌های زوج برای ۳ درس فارسی، ریاضی و علوم ویژه مقطع ابتدایی این برنامه‌ها پخش شود.


ترک تحصیل ۴۰ هزار دانش آموز پذیرفتنی نیست

وزیر آموزش وپرورش سه شنبه در روزی پربازدید و افتتاح در مشهد، همچنین در نشست با مدیران منتخب مدارس خراسان رضوی، گفت: شیوع ویروس کرونا و شرایط ناشی از آن به مثابه سنگ محک عیار توانمندی‌ها برای همه فعالان در عرصه آموزش وپرورش است.

حاجی میرزایی همچنین از کاروان تجهیزات هنرستان‌های فنی وحرفه‌ای و کارودانش اعزامی به مناطق مختلف آموزشی خراسان رضوی به ارزش ۸۷ میلیارد ریال رونمایی کرد و در آیین افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی و مراکز رشد و کارآفرینی مشهد نیز شرکت کرد و ضمن بازدید از مرکز تولید محتوای آموزش مجازی آموزش وپرورش در مشهد، در مراسم افتتاح هم زمان پروژه‌های آموزشی و پرورشی سردار سلیمانی در استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان وبلوچستان، خوزستان، کرمان و خراسان رضوی به صورت متمرکز شرکت کرد. وی در نشست با مدیران آموزش وپرورش استان که به صورت ویدئوکنفرانس در مدرسه دارالفنون برگزار شد گفت: بنده به هیچ عنوان نمی‌پذیرم که ۴۰ هزار دانش آموز در خراسان رضوی ترک تحصیل کرده اند. همه مدیران مسئول هستند تا روند ثبت نام دانش آموز و نحوه آموزش او را پیگیری کنند؛ همچنین مدیران موظف اند تا دانش آموزانی را که از ثبت نام جا مانده اند پیگیری کنند و جویای علت شوند. ما در تمام استان‌ها در حال انجام و پیگیری این امور هستیم.

مدیرکل آموزش وپرورش استان نیز درباره پروژه آموزشی و پرورشی شهید سلیمانی در مشهد اظهار کرد: این مجتمع با زیربنای ۱۲ هزار و ۳۵۷ مترمربع شامل پیش دبستانی، دوره‌های اول و دوم دبستان و دوره‌های اول و دوم دبیرستان با ۴۹ کلاس، کارگاه، آزمایشگاه، ۲ سالن ورزشی، ۲ آمفی تئاتر، ۲ کتابخانه و سالن بازی کودکان ایجاد شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->