نگهداری از ۹۹ کتاب نایاب ترجمه انگلیسی شاهنامه فردوسی در کتابخانه آستان قدس رضوی رئیس‌جمهور در پیامی برای روز بزرگداشت فردوسی: زبان فارسی آینه فرهنگ مشترک اقوام ایران‌زمین است رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی شناسنامه‌ای از اصالت و هویت ما است یک کتاب جادویی برای فردوسی در نمایشگاه تهران | شاهنامه سه بعدی ویژه کودکان برای نخستین بار رونمایی شد + فیلم مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴)+فیلم علی‌محمد مؤدب: شعر، جان‌پناه تمدن ایرانی است | بازآفرینی فردوسی‌ها مانع اسیدپاشی فرهنگی می‌شود تشویق ۵ دقیقه‌ای برای «ماموریت غیرممکن» تام کروز نقدپذیری به سبک فراستی؛ «هیچی، مزخرف می‌گویند» فروش ۳۵۰ میلیاردی در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران اعتراض کارکنان جشنواره فیلم کن به وضعیت حقوقی خود نام‌آوران شاهنامه بر روی پرده تبارشناسی آمدند ابراز همدردی و اظهارات رئیس صداوسیما در بازدید از محل انفجار بندر شهید رجایی بندرعباس معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: لزوم احیای سازمان کشور‌های فارسی‌زبان با محوریت مشهد معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی: نباید بین هویت ملی و مذهبی تقابل ایجاد کرد | شاهنامه ظرفیتی مغفول در گردشگری فرهنگی رئیس انجمن نسخ خطی ایران از روشی جدید برای تعیین قدمت اسناد خبر داد نقالی، صدای امروزِ فردوسی | گفت‌وگو با پریسا سیمین‌مهر، نقال بین‌المللی شاهنامه فردوسی یاحقی: شاهنامه با نقش‌آفرینی در ساخت هویت فرهنگی ایرانیان، از دیگر آثار متمایز شده است + فیلم
سرخط خبرها

تئاتر هنوز برای کسی جدی نیست

  • کد خبر: ۵۵۰۳۲
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
تئاتر هنوز برای کسی جدی نیست
رضا صابری - پیشکسوت تئاتر
مشکل اول پول است. تئاتر، هنر هزینه‌برداری است، اما برای تئاتر، بودجه مناسبی تدوین و تعریف نشده است. واقعا اگر قرار است این هنر ادامه پیدا کند باید برای آن، بودجه کافی در نظر بگیرند.
تئاتر به عنوان یک اتفاق فرهنگی‌هنری، خیلی اهمیت دارد، اما متأسفانه در دو دهه اخیر چنین نگاهی به آن نشده و در مملکت ما هنوز خیلی این موضوع اهمیتی ندارد که کسی بخواهد به مطالبات اهالی تئاتر پاسخگو باشد.


کمبود‌های مالی جبران شود

موارد ذکر شده در بیانیه خانه تئاتر شامل حال همه اهالی این هنر در کشور است و دولت باید به گونه‌ای کمبود‌های مالی این قشر را جبران کند. گرچه تعدادی از اهالی تئاتر مشهد، کارمند هستند و دغدغه معیشت شامل حال همه نمی‌شود، اما یک عده جوان که تازه واردِ این عرصه شده‌اند به سختی روزگار می‌گذرانند و به دلیل اینکه در تنگنای اوضاع مالی بوده‌اند برای خودشان مشاغل کاذب ایجاد کرده‌اند تا زندگی معمولی‌شان بگذرد. حتی پرداخت حق بیمه هم برای بعضی‌هایشان سخت است.


مشکل ریشه‌ای حل شود

در مشهد، ساخت پردیس تئاتر شهر، اتفاق بزرگی است و نشان از این دارد که حقانیت این هنر برای مسئولان ما به اثبات رسیده و این خیلی خوب است، اما خدمات ذکر شده و کمک‌های جسته‌گریخته شهرداری کافی نیست و مشکل را به صورت ریشه‌ای حل نمی‌کند.
هنوز هم به نظر من خطر ویروس منحوس کرونا مرتفع نشده، اما یک عده‌ای ترسیده‌اند و میدان را خالی کرده‌اند. به شخصه باور دارم اگر عشق و علاقه باشد، در هر شرایطی می‌توان کار کرد.
 
گروه نمایشی بیست‌نفره ما، در دوره کرونا نمایش «خون‌رقصه» درباره زندگی شهید مهدی سورچی را تمرین کرد بدون اینکه ذره‌ای به سلامتی کسی خدشه وارد شود، هفته قبل در تهران اجرا کرد. گرچه خیلی سخت بود، ولی ما نگذاشتیم سختی بر ما تحمیل شود و یک کار را به سلامت در این دوران سامان دادیم.
بدون شک این اپیدمی تمام خواهد شد، اما از دوران کرونا چه برجای خواهند ماند؟ بعد از پایان کرونا ما چه یادگاری از آن داریم؟ این برای آیندگان می‌تواند جذاب باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->