ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون
سرخط خبرها

نگاهی به سرگذشت حیوانات در جنگ ‌جهانی اول

  • کد خبر: ۵۵۱۳۵
  • ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
ارتش‌های درگیر در جنگ‌جهانی اول، به تلاش‌ها و مهارت‌های حیوانات در حوزه‌های حمل‌ونقل، تدارکات و ارتباطات نیازمند بودند و گاهی اوقات حتی حضور حیوانات برای آرامش و دل‌گرمی سربازان اهمیت داشت.
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛ در زمان جنگ‌جهانی اول، فناوری‌های جنگی تقریبا پیشرفته و مدرن به حساب می‌آمدند، اما همچنان ارتش بیشتر کشور‌ها به برخی شیوه‌های جنگی که به نظر باستانی بودند، تکیه می‌کردند. با وجود تانک‌ها، هواپیما‌ها و مسلسل‌ها، جنگ هنوز به فداکاری انسان‌هایی بستگی داشت که مجبور بودند در گِل و شن و آب و با وجود بیماری‌های سخت به مبارزه ادامه دهند. علاوه بر این، ارتش‌های درگیر در جنگ‌جهانی اول، به تلاش‌ها و مهارت‌های حیوانات در حوزه‌های حمل‌ونقل، تدارکات و ارتباطات نیازمند بودند و گاهی اوقات حتی حضور حیوانات برای آرامش و دل‌گرمی سربازان اهمیت داشت.
 
سرگذشت حیوانات در جنگ‌جهـانی اول

سربازان آلمانی در کنار اسبی که مسلسلی کامل بر آن سوار است
 
رساندن مهمات به ارتش که یکی از مهم‌ترین بخش‌های تدارکات نظامی بود، معمولا تا جایی که امکان داشت، از طریق قطارها، کامیون‌ها و کشتی‌ها صورت می‌گرفت، اما درنهایت برای رساندن مهمات به دست سربازان در جبهه، از صدهاهزار اسب، الاغ، گاو و حتی شتر یا سگ استفاده می‌شد. اسلحه‌های میدانی با تیم‌های متشکل از ۶ تا ۱۲ اسب به جبهه‌ها منتقل می‌شد و کشته‌ها و زخمی‌ها با آمبولانس‌هایی که اسب‌ها آن را می‌کشیدند، حمل می‌شدند.
 
سرگذشت حیوانات در جنگ‌جهـانی اول

سگ بریتانیایی حامل کمک‌های اولیه برای سربازان، ۱۹۱۵.
 
علاوه بر این، میلیون‌ها سرباز در جبهه‌ها و پشت خطوط مقدم به آب و غذا نیاز داشتند و برای حمل این بار هم از چهارپایان استفاده می‌شد. زیرا با وجود گِل بسیار و حفره‌های عمیق در راه جبهه‌ها، این کار فقط برای آن‌ها امکان‌پذیر بود. وجود اسب‌ها از منظری دیگر نیز اهمیت داشت. به ارتش‌ها ثابت شده بود که با وجود مسلسل‌ها، سیم‌های خاردار و سنگرها، استفاده از سواره‌نظام در جنگ‌های درحرکت به‌طرز چشمگیری مؤثر است.
 
سرگذشت حیوانات در جنگ‌جهـانی اول

یک سرباز تنها سوار بر اسب خود، در حین گشت سواره‌نظام در جنگ‌جهانی اول
 
شاید مهم‌ترین نقش حیوانات در جبهه‌ها، استفاده از آن‌ها برای برقراری ارتباط و انتقال پیام بود. در جبهه‌های مختلف، از سگ‌ها و کبوتر‌های آموزش‌دیده برای انتقال پیام از خط مقدم به ستاد مرکزی و بالعکس، استفاده می‌شد. استفاده از کبوتر‌ها به‌عنوان پیام‌رسان، بیشتر وقت‌ها مطمئن‌تر و ایمن‌تر از رادیو‌ها بود. پیام‌هایی که حیوانات منتقل می‌کردند، در بسیاری از عملیات‌ها جان تعداد زیادی از سربازان ارتش متفقین در طول جنگ‌جهانی اول را نجات داده بود. حیوانات همچنین تأثیرات مهم روان‌شناختی برای سربازان داشتند.
 
سرگذشت حیوانات در جنگ‌جهـانی اول

از کبوتران نه‌تنها به‌عنوان پیام‌رسان، بلکه برای گرفتن عکس‌های هوایی نیز استفاده می‌شد
 
داستان‌های زیادی درباره روابط نزدیک بین سربازان و حیوانات آن‌ها در طول جنگ‌های جهانی وجود دارد. حیوانات گاه زندگی مسالمت‌آمیز پیشین در خانه و مزرعه سربازان را به آن‌ها یادآوری می‌کردند و گاه در جهانی پر از کشت‌وکشتار تنها همراه مهربان و انسانیِ سربازان بودند. متأسفانه تلفات حیوانات در طول جنگ جهانی اول کم از تلفات انسانی نداشت. در جنگی که ۱۰ میلیون سرباز در آن کشته شدند، فقط تعداد تلفات اسب‌های نظامی ۸ میلیون رأس گزارش شد.
 
 
سرگذشت حیوانات در جنگ‌جهـانی اول

سوءاستفاده آلمانی‌ها از فیل هندی باغ‌وحش هامبورگ برای مقاصد نظامی
 
 
سرگذشت حیوانات در جنگ‌جهـانی اول

بیمارستان هلال‌احمر در فلسطین، ۱۹۱۶
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->