آمار‌های اعتیاد در کشور مربوط به دهه ۹۰ است قتل شرور غرب تهران به دست یک مجرم سابقه دار اعترافات تکان دهنده قاتل چاقوکش کارهای مهمی که باید پس از سرقت گوشی انجام دهید قتل پسر همسایه به خاطر یک دختر ربودن زن جوان از خودروی همسرش +جزییات خودکشی متهم به سرقت از صندوق امانات بانک ملی ۱۲ هزار تماس مزاحمتی با آتش‌نشانی مشهد طی یک ماه! دستگیری پسری که مادرش را به خاطر سرزنش دیگران به قتل رساند + عکس موبایل‌قاپ حرفه‌ای در مشهد به دام افتاد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) دستگیری ۱۱ سرشاخه یک شرکت هرمی در مشهد ۱۰ فایده گریه کردن | تا چه حد مجازیم که گریه کنیم؟ انجام مشاوره‌ ژنتیک در مرحله‌ پیش‌ از ازدواج، به همه‌ زوجین توصیه می‌شود درباره لطفعلی خان زند از تاج گذاری تا مرگ | یک تراژدی خون بار در چهار پرده یکی از راه‌های سوء استفاده از قانون معافیت سربازی سد شد آیا ضعف در برقراری ارتباط با دیگران سبب جذب همزیستی با حیوانات می­ شود؟ آداب سفر در فصل گرما جزئیات شهریه مدارس؛ شروع از ۱۰ میلیون تومان | شهریه ۲۵ درصد مدارس بالای ۳۰ میلیون تومان ابتلا به کیست مویی در بین مردان شیوع بیشتری دارد  روایت سرزده از اورژانس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد | رد خون
سرخط خبرها

وقتی همه در پیدایش آلودگی هوا مقصریم

  • کد خبر: ۵۵۲۸۹
  • ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
وقتی همه در پیدایش آلودگی هوا مقصریم
آلودگی هوا معمولا به آلودگی شیمیایی و در چهارچوب سلامت انسان تعبیر می‌شود، درصورتی‌که امروز پذیرفته شده که آلودگی هوا تأثیراتی فراتر از سلامتی انسان دارد.
محمدمعین وطن خواه  | شهرآرانیوز؛ مدتی است به صورت پیاپی شاهد آلودگی هوا هستیم. آلودگی هوا در کلان شهر‌ها علاوه بر آسیب به محیط زیست، سبب خسارت بر ساختمان‌ها و افزایش بیماری‌های قلبی و تنفسی در میان گروه‌های حساس شده است، آن‌هایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند یا سالمندان. البته زندگی در کلان شهر‌ها همواره مسائل و مشکلات خاص خود را داشته است. آلودگی هوا، ترافیک شهری، آلودگی صوتی و انبوه ساختمان‌های مرتفع تنها گوشه‌ای از این مسائل و مشکلات هستند. این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟ پرسشی که پاسخ آن به صراحت در قوانین کشوری هم آمده است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره‌ای می‌کنیم.‌

قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶

ماده ۲- همه اشخاص، دستگاه‌ها و مؤسسات اعم از دولتی و غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است و همه اشخاص مستقر در مناطق آزاد تجاری صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی موظف اند مقررات این قانون را رعایت کنند.
 
ماده ۴- تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آن‌ها مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌های موضوع این قانون، اعلامی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست است.
 
ماده ۷- شهرداری ها، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی ربط موظف اند نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری و سامانه حمل ونقل شهری را به صورتی طراحی و سامان دهی کنند که ضمن کاهش آلودگی هوا، جواب گوی سفر‌های روزانه شهری باشد.
 
ماده ۸- همه اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلف اند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسئولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند.

شهرداری‌ها در کاهش آلودگی هوا چه نقشی دارند؟

توسعه سیستم حمل ونقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی
 
توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس رانی شهری
 
الزام معاینه فنی خودرو‌ها و نظارت بر عبور و مرور کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها
 
نظارت مستمر بر فعالیت واحد‌های صنعتی سطح شهر
 
الزام سازندگان خودرو به رعایت آخرین استاندارد‌های زیست محیطی
 
توسعه سیستم‌های مدیریت هوشمند ترافیک (ITS)
 
گسترش فضای سبز در مناطق مختلف شهر‌ها
 
کاهش سفر‌های درون شهری از طریق توسعه خدمات دولت الکترونیک

نقش شهروندان در کاهش آلودگی هوا

توصیه می‌شود تا حد امکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.
 
با مراجعه به مراکز معاینه فنی از ایمنی و سلامت خودرو شخصی خود اطمینان یابید.
 
ساکنان مجتمع‌های مسکونی می‌توانند برای رفتن به محل کار خود از خودرو‌های اشتراکی استفاده کنند.
 
با رعایت این نکات، به حقوق شهروندی افراد جامعه احترام بگذاریم.
 
با کاهش تردد خودرو شخصی، به سلامت محیط زیست کمک کنیم.
 
در روز‌های تعطیل، اگر به تفرجگاه‌ها و ییلاقات شهر سفر کردیم، زباله هایمان را در محیط زیست رها نکنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->