تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است
سرخط خبرها

تاوان دوئل ترامپ با پرنده آبی

  • کد خبر: ۵۵۳۸۵
  • ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
تاوان دوئل ترامپ با پرنده آبی
از حساب توئیتر ترامپ حالا فقط یک اسم باقی مانده است که آن هم به دردی نمی‌خورد. نه از عکس پروفایلش خبری است و نه از توئیت هایش، توئیت‌هایی که یا با اعتمادبه نفس تمام از جایگاه ریاست جمهوری آمریکا آن‌ها را بارگذاری می‌کرد.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ از حساب توئیتر او حالا فقط یک اسم باقی مانده است که آن هم به دردی نمی‌خورد. نه از عکس پروفایلش خبری است و نه از توئیت هایش، توئیت‌هایی که یا با اعتمادبه نفس تمام از جایگاه ریاست جمهوری آمریکا آن‌ها را بارگذاری می‌کرد یا برخی اوقات آن‌ها را با کپس لاک روشن می‌نوشت تا مثلا نشان دهد خیلی عصبانی است! حالا بعد از همه تنش‌هایی که حضور ترامپ در خود کشور آمریکا و حتی در عرصه بین الملل ایجاد کرده است به ویژه بعد از شکست سختی که در انتخابات ۲۰۲۰ متحمل شد، توئیتر اعلام کرد که حساب کاربری دونالد‌ترامپ را برای همیشه مسدود کرده است. حسابی که بیشتر از ۸۸ میلیون دنبال کننده داشت و در همه مدت ریاست جمهوری ترامپ اصلی‌ترین راه ارتباطی او با مخاطبانش بود.


شبکه‌های اجتماعی؛ رها یا کنترل شده؟

بعد از این اتفاق ترامپ هم ساکت ننشست. او به حساب کاربری ریاست جمهوری آمریکا آمد و نوشت توئیتر نمی‌تواند او را ساکت کند. توئیتر هم دوباره دست به کار شد و پست ترامپ را پاک کرد. ترامپ دوباره از طریق حساب کاربری ستادش وارد شد و همان پست را بارگذاری کرد. این بار هم توئیتر این حساب کاربری را به حالت تعلیق درآورد.
 
در این میان، نزدیکان و هم فکران ترامپ هم از اقدامات توئیتر بی نصیب نماندند. این شبکه اجتماعی حساب کاربری مایکل فلن، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، و سیندی پاول، وکیل حامی او، را هم بست که دلیل آن هم مطرح کردن و ترویج تئوری توطئه درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر بوده است. اتفاقی که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت و صحبت‌های زیادی را با محور بررسی این اقدام و درست یا غلط بودن آن از سوی یک شبکه اجتماعی به وجود آورد.
 
یکی از فعالان رسانه و کارشناسان حوزه ارتباطات دراین باره نوشته بود: «همیشه درباره رها و بدون کنترل بودن شبکه‌های اجتماعی نگرانی‌هایی وجود داشت، اما بسته شدن حساب توئیتری ترامپ نشان داد هر خبر جعلی یا مطلب توهین آمیزی در شبکه‌های اجتماعی قابل انتشار نیست.»


این رشته سر دراز دارد

کل کل ترامپ و توئیتر سر درازی دارد و پیش از این بار‌ها اتفاق افتاده است. ماه می‌بود که توئیتر به دنبال انتشار خبر‌های گمراه کننده درباره همه گیری کرونا، امکان راست‌آزمایی توئیت‌ها را فراهم کرده بود. ۲۶ ماه می، ترامپ که به نظر شکست سنگینی را در انتخابات پیش رو برای خود پیش بینی می‌کرد، در توئیتی نوشت رأی دادن از طریق پستی تقلب گسترده‌ای را در انتخابات به دنبال خواهد داشت: «صندوق‌های رأی به سرقت خواهند رفت، برگه‌های رأی جعل و حتی به طور غیرقانونی چاپ و به طور جعلی امضا می‌شوند.» توئیتر هم برمبنای اینکه صحبت‌های ترامپ یک ادعای غیرمستند است، به توئیت او اخطاری اضافه کرد و با این کار درواقع امکان راستی آزمایی آن را فراهم کرد، به صورتی که کاربران بتوانند با مراجعه به لینک‌های پیوند داده شده، اطلاعات بیشتر و دقیق تری را درباره حرف‌هایی که ترامپ بیان کرده بود به دست بیاورند.
 
فراهم کردن این امکان و الصاق برچسب گمراه کننده چیزی بود که حسابی فریاد ترامپ را بلند کرد. حدود ۴ ماه بعد هم ترامپ در توئیتر خود از این نوشت که شبکه‌های اجتماعی نظر‌های جمهوری خواهان را سانسور می‌کنند، در صورتی که به صحبت‌های طیف مخالف کاری ندارند، یعنی درست در زمانی که توئیتر حساب کاربری الکس جونز، یکی دیگر از حامیان ترامپ، را مسدود کرده بود.


با پست ومقام یا بی پست ومقام، مسئله این است

توئیتر البته اقدامی را که حالا عملی کرده است، در روز‌های آغازین ماه نوامبر به ترامپ گوشزد کرده بود، اینکه در صورت شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، حساب کاربری ویژه او بسته خواهد شد. اتفاقی که دلیل آن از سوی توئیتر نقض مکرر قوانین توئیتر و نوشتن توئیت‌هایی با محتوای گمراه کننده بود. بد نیست بدانید طبق سازوکاری که توئیتر برای کاربرانش در نظر دارد، صاحب حساب کاربری اگر سیاست مدار و دارای پست ومقام مهمی باشد و توئیت‌های جنجالی بزند، صرفا برچسب راستی آزمایی می‌گیرد تا کاربران خودشان از طریق لینک‌های موجود اطلاعات دقیق تری را کسب کنند.
 
اما برای سیاست مداران بدون پست ومقام گزینه اصلی و اولیه حذف همیشگی حساب کاربری است. بنا به گفته‌های سخنگوی توئیتر، براساس قوانین و سیاست گذاری‌های این شبکه، توئیت‌هایی که ترامپ و هم فکران او در این مدت بارگذاری می‌کردند، چون نشان دهنده رفتار‌های خطرناکی بوده و منجر به آسیب و ضرر می‌شده است و همچنین به دلیل اینکه ظرفیت داشته اند دوباره به خشونت رو بیاورند، به صورت دائمی مسدود شده اند.


خوش حال مثل هیلاری کلینتون

بسته شدن حساب کاربری ترامپ واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. هیلاری کلینتون، رقیب پیشین ترامپ برای به دست گرفتن سکان ریاست جمهوری آمریکا، توئیت قدیمی خود در سال ۲۰۱۶ را که خواستار حذف حساب کاربری توئیتر ترامپ شده بود، دوباره بازنشر کرد و ابراز خوش حالی خودش را از این اتفاق بعد از ۵ سال با گذاشتن یک تیک آبی در کنار آن نشان داد. پسر دونالد ترامپ هم در توئیتی نوشت: «ما درحال زندگی کردن در ۱۹۸۴ جورج اورول هستیم.
 
آزادی بیان دیگر در آمریکا وجود ندارد.» واکنش‌های مردمی هم به این قضیه کم نبود. کاربری نوشته بود: «اینجاست که شاعر می‌گه از در می‌ره بیرون از پنجره می‌آد تو.» کاربر دیگری هم به توئیت کلینتون اشاره کرده بود و نوشت: «فکر نکنم الان هیچ کس مثل هیلاری کلینتون خوش حال باشه.» در این میان کاربرانی هم بودند که معتقد بودند ترامپ در عرصه جدال با توئیتر و برای بازپس گیری قدرتش همچنان می‌جنگد و دوباره از طریقی دیگر وارد صحنه می‌شود تا سرانجام، حرف هایش را به گوش اندک هوادارنش در آمریکا برساند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->