نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند
سرخط خبرها

نفرت‌پراکنی پمپئو برای توجیه فشار حداکثری بر ایران

  • کد خبر: ۵۵۸۲۲
  • ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
نفرت‌پراکنی پمپئو برای توجیه فشار حداکثری بر ایران
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، حتی در آخرین روز‌های حضورش در این مسند، دست از دروغ‌پردازی و ایران‌هراسی برنمی‌دارد و همچنان بر طبل نفرت‌پراکنی می‌کوبد.
گروه سیاست | شهرآرارنیوز؛ مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، حتی در آخرین روز‌های حضورش در این مسند، دست از دروغ‌پردازی و ایران‌هراسی برنمی‌دارد و همچنان بر طبل نفرت‌پراکنی می‌کوبد. او روز سه شنبه، ۲۳‌دی ماه، در کنفرانسی خبری در «باشگاه ملی مطبوعات» در واشینگتن مدعی شد که ابومحمد المصری، از افراد برجسته القاعده، در تاریخ ۱۷‌مرداد سال جاری در ایران کشته شده است.
 
وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام اینکه حضور وی در ایران جای تعجب نداشته است، مدعی شد: «حضور المصری در ایران به دلیلی که ما امروز در اینجا حضور داریم اشاره دارد.» پمپئو که به «آقای دروغ و فریب» معروف است، در ادعایی اعجاب‌انگیز و متوهمانه، ایران را پایگاه جدید القاعده خواند و گفت این گروه تروریستی، اکنون کار‌هایی که پیش از این از‌طریق افغانستان و پاکستان انجام می‌داد، از‌طریق ایران انجام می‌دهد. وی در ادامه ادعا‌های مضحک خود گفت که القاعده از سه دهه قبل با ایران در ارتباط بوده است و تعداد زیادی از مقامات بلندپایه القاعده به‌همراه خانواده هایشان پس‌از حملات ۱۱‌سپتامبر به ایران پناهنده شده اند. این ادعا‌های بی‌پایه و اساس پمپئو با واکنش‌های بسیاری در داخل و خارج کشورمان مواجه شد.


واکنش ایران به ادعای سخیف پمپئو

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، در واکنش به اظهارات موهوم اخیر پمپئو در توئیتی نوشت: «از قرار‌دادن کوبا در لیست کشور‌های حامی تروریسم تا اسناد ساختگی خارج‌شده از طبقه‌بندی در‌مورد ایران؛ آقای «ما دروغ می‌گوییم، تقلب می‌کنیم و می‌دزدیم»، دوره فاجعه‌بار وزارت خارجه اش را با دروغ‌های جنگ طلبانه، به‌صورت رقت‌باری دارد به پایان می‌برد. هیچ‌کس دیگر گول نمی‌خورد. تمام تروریست‌های ۱۱‌سپتامبر از (کشور) مقصد محبوب پمپئو در خاورمیانه آمده بودند و هیچ‌کدام از ایران نبودند.»
 
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، نیز در واکنش به اظهارات دروغین وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی نوشت: «با افتضاح سیاسی دونالد ترامپ در حمله به کنگره و طرح استیضاح وی، پمپئو دست به کار شده است تا آبروی ریخته شده را جمع کند؛ لذا با فرافکنی، اتهاماتی را متوجه ایران کرده است. او می‌داند تنها راه‌حل مشکل رژیم آمریکا، عدم دخالت نامشروع و خلاف حقوق بین‌الملل در امور دیگر کشورهاست.»


ادعایی بدون سند و مدرک

فرافکنی پمپئو واکنش‌های خارجی بسیاری نیز به دنبال داشت، از‌جمله واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه. ضمیر کابلوف، درپی ادعای وزیر امور خارجه آمریکا مبنی‌بر وجود ارتباط میان ایران و گروه تروریستی القاعده، روز گذشته در بیانیه‌ای گفت که ادعای واشینگتن درباره اینکه ایران «پناه امنی» برای القاعده شده، بی‌اساس است. کابلوف در پاسخ به این سؤال که آیا مسکو اطلاعاتی درباره ارتباط احتمالی تهران با القاعده دارد یا نه، گفت: «به نظر می‌رسد که آقای پمپئو در پایان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، می‌خواهد کار دیگری برای آسیب‌زدن به ایران انجام دهد.
 
اما این کاملا اثبات نشده و غیرمعقول است و مطلقا هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.» همچنین باربارا اسلوین، پژوهشگر مسائل خاورمیانه در اندیشکده شورای آتلانتیک، در توئیتی نوشت: «مایک پمپئو ادعا‌های فوق‌العاده مضحکی درباره اینکه ایران پایگاه جدید القاعده است، بیان کرد. او حاضر به پاسخ به سؤال خبرنگاران نشد که خودش گویای عمق استدلال اوست. او همچنین از اشاره به داعش، که امروز تهدید القاعده را زیر سایه برده، ناتوان مانده است. او مدعی شد که ارتباط ایران با القاعده از سال‌۲۰۱۸ تا‌کنون افزایش یافته است. سال ۲۰۱۸ چه اتفاق دیگری افتاد؟ عقب‌نشینی یک‌جانبه آمریکا از برجام!».
 
تریتا پارسی، پژوهشگر اندیشکده مؤسسه کوئینسی برای صلح، نیز در توئیتی در واکنش به سخنان اخیر پمپئو نوشت: «از خودتان سؤال کنید اگر پمپئو دلیل قانع‌کننده‌ای برای این ادعاهایش داشت، چرا گذاشت یک هفته مانده به ترک مقامش، آن را برملا کند؟ در نظر بگیرید که پمپئو چهار سال برای شکست ایران تلاش کرد و اگر تا حالا واقعا می‌توانست از این مدارک به‌هر‌شکلی برای توجیه سیاست فشار حداکثری استفاده می‌کرد. توضیح محتمل‌تر اینکه پمپئو در‌حال قلب واقعیت است تا وسواس خودش برای درگیری با ایران را توجیه کند. حالا که با شکست کودتای ترامپ، شانس درگیری نظامی با ایران از دستان پمپئو خارج می‌شود، او تمام تلاشش را می‌کند تا برای جلوگیری از برگرداندن نتایج فاجعه‌بار عملکردش توسط دولت بایدن، مانع تراشی کند.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->