مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

بهمن ماه دستگاه قضایی برای ساختمان های «ناایمن»‌ تعیین تکلیف می‌کند

  • کد خبر: ۵۶۱۸۰
  • ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
بهمن ماه دستگاه قضایی برای ساختمان های «ناایمن»‌ تعیین تکلیف می‌کند
مسئولان آتش نشانی عنوان می‌کنند که امروز (۳۰ دی ماه ۹۹)، فرصتی که به این ساختمان‌های ناایمن داده شد، به پایان می‌رسد.
الهام مهدیزاده | شهرارانیوز؛ «هزار ساختمان شبیه ساختمان پلاسکو داریم.» این اظهارنظر صریح عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، دیروز رسانه‌ای شد. اوضاع ساختمان‌های ناایمن در مشهد، آن طورکه مسئولان می‌گویند به مرحله «برخورد» رسیده است. مرداد امسال و پس از تشکیل کارگروه اماکن ناایمن، بازدید از این واحد‌ها شروع شد و تا امروز ۱۷۶ بازدید صورت گرفته است. مسئولان آتش نشانی عنوان می‌کنند که امروز (۳۰ دی ماه)، فرصتی که به این ساختمان‌های ناایمن داده شد، به پایان می‌رسد. آن‌ها می‌گویند اگر واحد‌ها ناایمن است و مالکان تا امروز برای رفع مشکل خود مراجعه نکنند، وضعیت آنان اوایل بهمن ماه و در نشستی که با دستگاه قضا برگزار خواهد شد، تعیین تکلیف می‌شود.


صدر اخبار

وضعیت ساختمان‌های بزرگ اقامتی، تجاری و تفریحی مشهد از مردادماه و پس از حادثه کلینیک سینای تهران در صدر خبر‌ها قرار گرفت؛ البته اوج گیری این اخبار با پست اینستاگرامی محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، رقم خورد. شهردار مشهد در پست خود دغدغه اش درباره ساختمان‌های ناایمن مشهد را این طور با مردم به اشتراک گذاشت: «یکی از دغدغه هایم ارتقای امنیت برای شهروندان شهر بود و به همین دلیل سعی کردیم تا هیچ چشم پوشی‌ای درباره مشکلات مجتمع‌های تجاری، اداری، برج ها، مراکز درمانی، آموزشی و ساختمان‌های مهم نداشته باشیم.»

همان روز‌ها و پس از پیگیری‌های صورت گرفته، اسامی چند واحد ناایمن مشهد منتشر شد. حالا با گذشت چند ماه، محمد جواد حیدری، معاون نظارت و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد، به روند پیگیری و بازدید از واحد‌های ناایمن اشاره می‌کند. آخرین بازدید مربوط به پاساژ فیروزه است که روز گذشته انجام شد. او می‌گوید: مرداد امسال بود که کارگروه اماکن پرخطر در مشهد تشکیل شد و بازدید‌های بسیاری از واحد‌های بزرگ مشهد در بخش اقامتی، تجاری و تفریحی صورت گرفت. امروز (دوشنبه) نیز قرار است از پاساژ فیروزه بازدید کنیم.

معاون نظارت و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد به اوضاع نابسامان پاساژ فیروزه اشاره می‌کند. به گفته معاون نظارت و پیشگیری آتش نشانی شهرداری مشهد، این پاساژ نیز درمیان پاساژ‌های ناایمن قرار دارد و با وجود اعلام‌های صورت گرفته، از سوی متولیان این پاساژ اقدامی صورت نگرفته است.


بازدید‌های ایمنی از ۱۷۶ واحد

فهرست بازدید‌هایی که این مقام مسئول ارائه می‌کند ۱۷۶ مورد است که به اذعان او شامل واحد‌های تفریحی، سینما، اماکن اقامتی و بازارهاست. حیدری بر این نکته نیز تأکید دارد که این بازدید‌ها به دلیل گستردگی و تعداد درخور توجه واحد‌ها هنوز به مرحله دوم نرسیده است.
اما ارزیابی کلی معاون نظارت و پیشگیری آتش نشانی شهرداری مشهد از وضعیت واحد‌هایی که بررسی شده است، وضعیتی نامناسب به لحاظ ایمنی را نشان می‌دهد. او معتقد است که در کلیات ایمنی و لحاظ کردن شرایط آن، بسیاری از واحد‌های بازدیدشده لنگ می‌زنند.


بی خیالی ناایمن‌ها

نکته دیگری که او به آن اشاره دارد، بی توجهی متولیان این واحد‌ها برای رفع مشکلات است. حیدری می‌گوید: انتظار ما از واحد‌هایی که موارد ایمنی در آن لحاظ نشده است، این بود که حداقل هرکدام از این واحد‌ها یک بار به ما مراجعه کنند و بپرسند مشکل کار کجاست، یا آنکه پرونده‌ای تشکیل دهند و با اعلام یک زمان بندی، اقدام به رفع موارد ناایمن کنند. با این حال فقط ۲۰ درصد از انتظارات ما در این زمینه محقق شد؛ به عبارتی فقط چند بازار و واحد تجاری برای رفع مشکل به ما مراجعه کردند.
در میان بازار‌هایی که برای رفع مشکلات ایمنی خود اقدام کرده اند، حیدری به نام بازار رضا و زیست خاور اشاره می‌کند.


بین سینما‌ها اوضاع «آفریقا» ناایمن‌تر است

بازدید از سینما، یکی دیگر از اقداماتی است که در راستای بررسی وضعیت ایمنی واحد‌های بزرگ مشهد صورت گرفت. حیدری می‌گوید: از این تعداد بازدیدی که داشتیم ۱۲ مورد مربوط به سینما‌های مشهد بود که در میان سینما‌ها متأسفانه اوضاع ایمنی در سینما آفریقا حادتر از سایر سینماست.
بازدید از اماکن درمانی و رعایت کردن شرایط ایمنی، یکی دیگر از سرفصل‌های بازدید‌های آتش نشانی بوده است. حیدری آخرین بازدید را هفته گذشته و از بیمارستان امام رضا (ع) اعلام می‌کند.

معاون نظارت و پیشگیری آتش نشانی شهرداری مشهد درباره شرایط ایمنی بیمارستان‌ها می‌گوید: بیمارستان‌هایی که جدید در مشهد ساخته شده اند، از نظر ایمنی شرایط مناسبی دارند. بیشترین دغدغه‌هایی که داریم، مربوط به بیمارستان‌های قدیمی مشهد است؛ بیمارستان‌هایی که بخش درخور توجه مراجعه بیماران به آن هاست.
او نبود سیستم اعلام اطفا را از شاخص‌ترین مشکلات بیمارستان‌های مشهد ذکر می‌کند؛ سیستمی که به گفته او بیشتر بیمارستان‌های مشهد از آن بی بهره هستند.


آخرین فرصت

معاون نظارت و پیشگیری آتش نشانی شهرداری مشهد در ادامه به همراهی شهرداری مشهد با واحد‌های ناایمن به منظور رفع مشکلاتشان اشاره می‌کند و می‌گوید: ما شرایط واحد‌ها را درک می‌کنیم و تأکیدی که داریم، این است که این واحدها، کلیات موارد ایمنی را رعایت کنند؛ حتی به این واحد‌ها فرصت داده شد تا برای رفع مشکلات خود اقدامات لازم را انجام دهند.
حیدری به پایان فرصت داده شده اشاره می‌کند، فرصتی که به گفته او امروز (۳۰ دی ماه) به پایان می‌رسد. او درباره سرنوشت واحد‌های بزرگ ناایمن معتقد است که در برخی از این واحد‌ها شرایط ایمنی به نحوی است که بهتر است تا رفع نواقص، این واحد‌ها پلمب شوند.


بهمن؛ موعد تعیین تکلیف ناایمن‌ها توسط

البته معاون نظارت و پیشگیری آتش نشانی شهرداری مشهد، سرنوشت نهایی و تعیین تکلیف این واحد‌ها را به جلسه با دستگاه قضایی گره می‌زند و در این باره می‌گوید: قرار است بهمن ماه نشستی با دستگاه قضایی به منظور تعیین تکلیف این واحد‌ها برگزار شود. مرداد امسال و پس از اعلام اسامی ۱۲ واحد ناایمن، حجت الاسلام سید جواد حسینی، معاون دادستان مرکز استان، بر موضوع «تعامل» با این واحد‌ها تأکید کرد.
 
او درباره سرنوشت واحد‌هایی که اقدام به رفع مشکلات نکنند، به رسانه‌ها گفت: بنای دستگاه قضایی، تعامل با مالکان و مدیران این مجتمع هاست؛ اما اگر قصور یا تقصیر متوجه آنان یا مدیران و مسئولان دستگاه‌های دولتی و غیردولتی باشد، دستگاه قضایی با در نظر گرفتن حقوق عامه مردم به شدت با متخلفان برخورد می‌کند. معاون دادستان مرکز استان همچنین به اهتمام شهرداری مشهد برای پیگیری وضعیت ساختمان‌ها اشاره کرد و با یک تأکید، حرف هایش را تکمیل کرد؛ اینکه اگر برای اعضای کارگروه، تامین نشدن ایمنی از سوی مالکان محرز شود، در صورت نیاز، برای پلمب این اماکن با هدف حفظ منافع مردم، قاطعانه اقدام خواهد شد.
حالا با توجه به گفته‌های مسئولان آتش نشانی و همراهی نکردن واحد‌های ناایمن باید منتظر اقدام دستگاه‌ها بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->