سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نخستین سلامتکده کرونا در مشهد گشایش یافت

  • کد خبر: ۵۶۳۰۱
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
نخستین سلامتکده کرونا در مشهد گشایش یافت
همه پزشکان این مرکز دارای تحصیلات پزشکی و دکتری طب ایرانی و مکمل هستند
محدثه شوشتری | شهرآرانیوز؛ با گذشت نزدیک به یک سال از تقابل مدعیان حوزه طب سنتی با طب مدرن در بحث پیشگیری و درمان کووید ۱۹، سرانجام با افتتاح نخستین سلامتکده ویژه کرونا در مشهد، پای طب سنتی به طور رسمی به مبارزه با این ویروس باز شد.

به گزارش شهرآرا، درست از نخستین ماه‌هایی که کرونا به جان بشر افتاد، طب سنتی، طب مدرن را به مبارزه می‌طلبید. در شرایطی که علم پزشکی هیچ دارویی برای مبارزه با کرونا کشف نکرده بود، اسم ترکیبات گیاهی مختلفی برای پیشگیری و درمان کرونا دهان به دهان براساس نسخه پیچی مدعیان طب سنتی می‌چرخید. حتی بعد از کشف نخستین واکسن‌ها و آغاز تزریق آن در نقاط مختلف جهان، همچنان عده‌ای برای مبارزه با کرونا به همان شیوه‌های طب سنتی پافشاری می‌کنند.

در این میان اختلاف دیدگاه بین مخالفان و موافقان درمان کرونا با طب سنتی، حتی تا بهارستان هم رسید. تا جایی که ۶ ماه پیش فراکسیون طب سنتی در مجلس تشکیل شد و مطالبه اش از وزارت بهداشت بحث کارآزمایی و درمان با طب سنتی بود. هرچند دیرهنگام و با گذشت نزدیک به یک سال از شیوع کرونا، اما حالا بیماران مشکوک به کرونا یا بیماران مبتلا به این ویروس می‌توانند از خدمات طب سنتی هم در زیرمجموعه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده کنند. سلامتکده ویژه درمان کرونا در مشهد نیز با همین رویکرد طب سنتی قرار است به بیماران خدمات رسانی کند.


وزارت بهداشت بالاخره ترکیبات گیاهی را برای کرونا تجویز کرد

هرچند اسم طب سنتی در میان مردم جا افتاده و شناخته شده است، اما به طور رسمی مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی این شیوه درمان را «طب ایرانی و مکمل» می‌نامند. وزارت بهداشت نیز در چارت خود، دفتر مربوط به امور پیشگیری و درمان با طب سنتی را با نام طب ایرانی و مکمل نام گذاری کرده است. مدیرکل این دفتر که روز گذشته برای افتتاح سلامتکده ویژه کرونا به مشهد سفر کرده بود، در سخنانی بر ضرورت استفاده از شیوه‌های درمان کرونا با طب مکمل تأکید کرد و گفت: در درمان کرونا ۲ مکتب طب رایج و سنتی باید در کنار هم باشند، چنان که کشور‌های دارای مکاتب غنی طب سنتی، برای کمک به کنترل بیماری کرونا از این ظرفیت استفاده کرده اند.

آن طور که پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد (وبدا) سخنان دکتر نفیسه حسینی یکتا را رسانه‌ای کرده است، وی از فعال شدن ۲۵ سلامتکده در کشور خبر داده است که با افتتاح مرکزی جدید در مشهد، بیماران کرونایی این کلان شهر هم می‌توانند از خدمات درمانی ویژه کرونا با طب سنتی بهره‌مند شوند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت همچنین درباره مراحل تحقیقات رسمی درمان کرونا با استفاده از طب سنتی و ترکیبات گیاهی، اعلام کرد: از ابتدای همه گیری بیماری کرونا تاکنون ۹۰ طرح تحقیقاتی بر پایه طب سنتی و ایرانی در سامانه کارآزمایی کشور ثبت شده که از این تعداد ۴۵ طرح به اتمام رسیده است. برخی از این طرح‌ها درکمیته‌های تخصصی سازمان غذا و دارو به عنوان داروی کمک به درمان کرونا مجوز‌های لازم را دریافت کرده اند و برخی نیز در حال طی کردن دریافت مجوز هستند.


مزاج سنجی بیماران در سلامتکده ویژه کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در توضیحاتی درباره نخستین سلامتکده ویژه درمان کرونا گفت: تمام خدماتی که در مراکز ۱۶ ساعته جامع سلامت این دانشگاه ارائه می‌شود، در سلامتکده منتخب کرونا نیز ارائه خواهد شد، اما رویکرد درمان بیماری کووید ۱۹ در این سلامتکده طب ایرانی و مکمل است.
براساس اعلام دکتر محمدحسین بحرینی خدمات مرتبط با کرونا شامل آزمایش پی سی آر، غربالگری و مراقبت‌های سلامت در سلامتکده منتخب کرونا با رویکرد طب ایرانی و مکمل انجام خواهد شد، به طوری که مزاج‌ها اندازه گیری می‌شود و درمان با ترکیبات گیاهان دارویی و سایر درمان‌های مکمل خواهد بود.


ترکیبات گیاهی درمان کرونا، طبق آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت

مسئول کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار شهرآرا درباره خدمات این سلامتکده اعلام کرد: علاوه بر خدمات حضوری، مشاوره تلفنی در حوزه طب سنتی و کرونا نیز در این سلامتکده ارائه می‌شود و مردم می‌توانند با سامانه ۱۹۱ به این مرکز وصل شوند و سؤالاتشان درباره کرونا و طب سنتی را از کارشناسان این سلامتکده بپرسند.
حمیدرضا رحیمی در پاسخ به این سؤال که پزشکان این سلامتکده چه تخصصی دارند، توضیح داد: تمام پزشکان این سلامتکده هم دارای تحصیلات پزشکی و هم دارای تحصیلات دکتری طب ایرانی و مکمل هستند و از بهترین پزشکان حاذق به شمار می‌روند.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه آیا پزشکان این سلامتکده در تجویز نسخه سنتی درمان کرونا آزاد هستند یا براساس شیوه نامه خاصی از سوی وزارت بهداشت شیوه‌های درمان سنتی تعیین شده است، گفت: برای شیوه‌های درمان سنتی، پزشکان سلامتکده مشهد همگام با دستورالعمل‌های دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت عمل خواهند کرد؛ به طورمثال براساس شرایط، بیمار کرونا اگر درد عضلانی دارد، به جای داروی شیمیایی، ترکیب گیاهی تجویز خواهد شد؛ یا اگر سرفه و علائم تنفسی دارد، به جای ترکیب دارو‌های رایج، ترکیبات و جوشانده‌های گیاهی تجویز خواهد شد.

به گفته وی، حتی شیوه‌های کمک کننده به بهبود حال بیماران کرونایی از جمله حجامت و سایر روش‌های درمان طب سنتی نیز در این سلامتکده در نظر گرفته شده است.
وی تأکید کرد: خدمات بستری شبانه روزی در این سلامتکده برای بیماران کرونایی ارائه نمی‌شود، بلکه خدمات به صورت ویزیت و سرپایی و تجویز دارو‌های طب سنتی است. اگر حال بیمار کرونایی وخیم و به بستری شدن نیاز باشد هم از طریق سلامتکده بیمار به سایر مراکز بستری بیماران کرونایی ارجاع خواهد شد.
شهروندانی که تمایل به استفاده از خدمات درمانی در این حوزه دارند می‌توانند به آدرس کلاهدوز ۲۰، سلامتکده ویژه درمان کرونا در مشهد مراجعه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->