تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
سرخط خبرها

درباره نیمرو، آن غذای بازاری پرطرف‌دار

  • کد خبر: ۵۶۴۵۴
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
درباره نیمرو، آن غذای بازاری پرطرف‌دار
غذایی به ارزانی و آسانی نیمرو که در کسری از دقیقه حاضر می‌شود، مگر ممکن است در بازار طرف‌دار پیدا نکند؟ تا جایی که می‌شود جست، نیمرو در بین غذا‌های دکان‌های سیار و ثابت بازار‌های ایران بوده است.
گروه جامعه | شهرآرانیوز؛ غذایی به ارزانی و آسانی نیمرو که در کسری از دقیقه حاضر می‌شود، مگر ممکن است در بازار طرف‌دار پیدا نکند؟ تا جایی که می‌شود جست، نیمرو در بین غذا‌های دکان‌های سیار و ثابت بازار‌های ایران بوده است. رد نیمرو را می‌شود تا حدود ۷۰۰ سال قبل از روی آثار ادبی زد. شیخ اطعمه که از شاعران دوره تیموری است و دیوان شعری در وصف طعام‌ها دارد، به این موضوع اشاره کرده است که آشپزان بازار در دکان‌هایشان قیمه و خاگینه (نیمرو) و سُختو (گوشت در روده گوسفند که همان کالباس و سوسیس امروزی است) و سیخک (چنجه امروزی) و... می‌فروختند.
 
دکان‌های سیار غذا جایشان مقابل نانوایی‌ها بوده است و دکان‌های ثابت غذا هم در دل بازار‌ها جا داشتند. امروز در شهری مثل مشهد دکان‌های سیار غذا بیشتر سراغ باقالی و لبو یا هات‌داگ و قارچ کبابی می‌روند، دکان‌های ثابت هم جایشان در ییلاقات شهر است و آش و بلال و این‌طور غذا‌های سبک طبخ می‌کنند. نیمرو هم رفته در دل قهوه‌خانه‌ها جا خوش کرده است، هر قهوه‌خانه‌ای هم به سبک‌وسیاق خاص خودش نیمرو درست می‌کند و همین موضوع نیمروی برخی قهوه‌خانه‌ها را اسمی کرده است.
 
مثلا در پایین‌خیابان، قهوه‌خانه‌ای هست که نیمروی آلمانی سرو می‌کند. اگر بروید ته‌توی ماجرا را در بیاورید، می‌فهمید که نه تخم‌مرغ آن نیمرو آلمانی است، نه آشپزش، نه نانش، بلکه این قهوه‌خانه در زمان حضور کارگران آلمانی در مشهد (در زمان پهلوی) به درخواست آن کارگران زرده نیمرو را سالم نگه می‌داشته و بعد از مدتی اهل کافه و مشتری‌ها آن سبک از نیمرو را آلمانی نامیدند.
 
در گذشته نیمرو را در دوری درست می‌کردند، که بشقاب مسی لبه‌داری است و در حقیقت چیزی است میان تابه و بشقاب. امروز هم در کافه‌ها نیمرو را در همان دوری می‌پزند، منتها نه دوری مسی بلکه در ظرف‌های رویی و همان ظرف با انبردست در سینی و بعد هم جلو مشتری گذاشته می‌شود. چاشنی نیمروی بازار می‌تواند ماست و خیارشور و پیاز باشد. در بهار و تابستان سبزی‌خوردن و در زمستان ترشی هم به چاشنی‌ها اضافه می‌شود.
 
نیمروی قهوه‌خانه‌ای شامل ۲ تخم‌مرغ است که در روغن جامد و گاهی به درخواست مشتری در کره روی حرارت زیاد در دوسه دقیقه طبخ می‌شود. برخی کافه‌های سرشناس شهر در روز‌های معمول کارشان تا ۵۰۰ پرس نیمرو یا املت جلو اهل بازار و مردم رهگذر می‌گذارند، البته این آمار مربوط به قبل از کرونا و آفتی بود که به بازار زده است، ولی فارغ از داستان کرونا، در وضعیت فعلی قهوه‌خانه‌ها، نیمرو در کنار املت از محبوب‌ترین غذا‌های کافه‌ای به شمار می‌رود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->