قسمت هجدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر بهادر اسدی کارگردان مشهدی درگذشت + بیوگرافی (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر
سرخط خبرها

نگاهی به فیلم‌های دفاع مقدسی در فجر سی‌ونهم

  • کد خبر: ۵۷۳۰۸
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
نگاهی به فیلم‌های دفاع مقدسی در فجر سی‌ونهم
در دوره سی‌ونهم این رویداد نیز با وجود تمام محدودیت‌های رخ داده فیلم‌هایی با محوریت دفاع مقدس و مقاومت حضور دارند. آثاری که می‌تواند حداقل سیمرغ بخش نگاه ملی یا جایزه ویژه شهید سردار سلیمانی را از آن خود کنند. در این نوشتار نگاهی داریم به مهم‌ترین این آثار.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - تا به امروز فیلم‌های زیادی با محوریت دفاع مقدس در سینمای ایران ساخته شده‌است. فیلم‌هایی که هر کدام از زاویه مختلفی به هشت سال جنگ تحمیلی پرداخته‌اند. اما همچنان داستان‌ها و اتفاقات ناگفته زیادی درباره آن وجود دارد که می‌تواند در قالب یک فیلم‌سینمایی بیان شود. از همین‌رو نیز بعد از گذشت چند دهه از جنگ تحمیلی همچنان سینماگران به سراغ ساخت فیلم‌هایی با این محوریت می‌روند تا روایت‌های مختلفی را از حاشیه و متن جنگ برای مردم به نمایش بگذارند. جشنواره فیلم فجر هم در دوران برگزاری‌اش هرسال میزبان چند فیلم دفاع مقدسی بوده است.

در دوره سی‌ونهم این رویداد نیز با وجود تمام محدودیت‌های رخ داده فیلم‌هایی با محوریت دفاع مقدس و مقاومت حضور دارند. آثاری که می‌تواند حداقل سیمرغ بخش نگاه ملی یا جایزه ویژه شهید سردار سلیمانی را از آن خود کنند. در این نوشتار نگاهی داریم به مهم‌ترین این آثار.


نگاهی به فیلم‌های دفاعی مقدسی در فجر سی‌ونهم
 

روایت «تک‌تیرانداز»

 

نگاهی به فیلم‌های دفاعی مقدسی در فجر سی‌ونهم

 

فیلم قهرمان‌محور «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری برشی کوتاه از حضور حماسی شهید عبدالرسول زرین بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس را در قالب یک داستان اکشن روایت می‌کند. در این اثر کامبیز دیرباز در نقش شهید عبدالرسول زرین حاضر شده است. درکنار او دیگر بازیگرانی، چون علیرضا کمالی و امیررضا دلاوری و چند هنرمند از کشور‌های مصر، نیجریه، سنگال و ساحل عاج به ایفای نقش پرداخته‌اند. بخش زیادی از قصه «تک‌تیرانداز» در دل نیرو‌های دشمن تعریف می‌شود و به تأثیر حضور و مبارزه تک‌تیرانداز ایرانی در عقیم کردن عملیات‌های دشمن می‌پردازد.
 

داستانی نوجوانانه از دفاع مقدس

مهدی جعفری که دو سال پیش با فیلم دفاع مقدسی ۲۳ نفر در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، امسال از «یدو» در مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور رونمایی می‌کند. این اثر که در گونه فیلم‌های دفاع مقدس و کودک و نوجوان ساخته شد، اولین ماه‌های جنگ تحمیلی را در آبادان در حال محاصره به‌تصویر کشیده است. به‌جز بازیگر نقش اول زن فیلم (ستاره پسیانی) دیگر بازیگران «یدو» همگی خوزستانی هستند. براساس اخبار منتشر شده فیلم جدید جعفری که از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود، حال وهوایی مشابه با «۲۳ نفر» دارد، اما پروداکشن آن سنگین‌تر و فضا‌های خارجی‌اش بیشتر است.

نمایش اقتدار ملی روی پرده نقره‌ای
 
نگاهی به فیلم‌های دفاعی مقدسی در فجر سی‌ونهم

 

قصه ساخت اولین جنگنده ایرانی

فیلم «منصور» با نام قبلی «اوج ۱۱۰» به کارگردانی سیاوش سرمدی نیز از آثار دفاع مقدسی امسال جشنواره است. این فیلم سینمایی با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کاملا ایرانی ساخته شده که در آن بخش‌های ناگفته‌ای از هشت سال دفاع مقدس نیز روایت می‌شود. در فیلم «منصور» جمعی از بازیگران تئاتری به ایفای نقش پرداخته‌اند و علیرضا داوودنژاد نیز به عنوان مشاور کارگردان درکنار عوامل این اثر حضور دارد. سرمدی که پیش از این مستند‌های «ادواردو»، «امام موسی صدر»، «چمران به روایت دختر جبل عامل»، «۸۰ سال مقاومت»، «داوطلب مرگ» را روی پرده نقره‌ای برده، حدود سه سال درگیر نگارش فلیم‌نامه و کار‌های مطالعاتی و پژوهشی فیلم «منصور» بوده است.

نمایش اقتدار ملی روی پرده نقره‌ای

 

دیگر فیلم‌ها با محور مقاومت

از دیگر فیلم‌هایی که به‌نوعی با دوران جنگ و مقاومت در ارتباط هستند می‌توان به فیلم «مامان» به کارگردانی آرش انیسی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر اشاره کرد. این فیلم سه دوره از زندگی شخصیت مامان خانواده‌ای را که در زمان جنگ از آبادان مهاجرت می‌کنند، به تصویر کشیده است.

به نظر می‌رسد حمیدرضا آذرنگ نیز در نخستین ساخته سینمایی‌اش که «روزی روزگاری آبادان» نام دارد ادای احترامی به مردم جنگ‌زده جنوب کشور داشته‌است. او در این فیلم از حضور بازیگرانی، چون فاطمعه معتمدآریا و محسن تنابنده بهره گرفته است.

در میان آثار جشنواره یک فیلم سیاسی و استراتژیک نیز حضور دارند. فیلم «مصلحت نظام» با نام قبلی «پدری» به کارگردانی حسین دارابی که داستانش در دهه ۶۰ و حوادث سیاسی ملتهب آن دوران می‌گذرد. در این اثر که محصول مشترک سینمایی حوزه هنری و سازمان هنری رسانه‌ای اوج به حساب می‌آید، فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینی‌نیا و نازنین فراهانی ایفای نقش کرده‌اند.
 

نمایش اقتدار ملی روی پرده نقره‌ای

توجه داوران به فیلم‌های دفاع مقدسی

تمامی فیلم‌های یاد شده از آثاری هستند که مورد توجه هئیت داوران قرار گرفته‌اند. هر کدام از این آثار با نامزد شدن در یک یا چند بخش سودای سیمرغ توانسته‌اند در فهرست ۱۶ فیلم نهایی جشنواره امسال قرار گیرند و برای مردم و منتقدان به نمایش دربیاند. از این‌رو می‌توان گفت احتمالا امسال آثار درخور توجهی را با موضوع دفاع مقدس در جشنواره خواهیم داشت. البته چندین اثر دیگر هم با محور مقاومت متقاضی حضور در فجر شده بودند که درنهایت نتوانستند به فهرست نهایی راه پیدا کنند. «آفتاب نیمه‌شب» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی شهریار بحرانی یکی از این آثار است. این فیلم فرازی از زندگی شهید حسن طهرانی‌مقدم و مردان بلندبالایی را روایت می‌کند که با تلاش و مشقت فراوان برای اولین بار صنعت موشکی را در ایران اسلامی پایه‌گذاری کردند.

رقیه توکلی نیز امسال با فیلم «مهران» در فجر ثبت‌نام کرده‌بود. این فیلم که در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان توانست پروانه زرین شهید بهنام محمدی و جایزه ویژه دبیر برای توجه به فرهنگ مقاومت و برداشت ملموس مردمی و فهم‌شدنی برای نسل امروز ایران اسلامی را از آن خود کند، داستان پسربچه‌ای به اسم مهران است که در دهه شصت میزبان خانواده‌ای جنگ‌زده از شهر مهران می‌شود.

«بچه‌های طوفان» ساخته صادق صادق‌دقیقی دیگر فیلم مرتبط با جنگ تحمیلی است که در فهرست نهایی داوران قرار نگرفت. داستان این اثر که از حضور بازیگرانی، چون پژمان بازغی، مریم بوبانی، پرهام دلدار، رضا ناجی و سوگل طهماسبی بهره گرفته درباره پسر نوجوانی است که پدرش در دوران هشت سال دفاع مقدس جانباز شده‌است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->