شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

آرامگاه غریبانه ابوریحان بیرونی در شهر غزنی افغانستان + تصاویر

  • کد خبر: ۵۷۴۳۱
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
آرامگاه غریبانه ابوریحان بیرونی در شهر غزنی افغانستان + تصاویر
ابوریحان بیرونی از دانشمندان صاحب‌نام مسلمان است که آثار و تألیفات مهمی از خود به یادگار گذاشته است. او در سال ۴۴۰ هجری در سن ۷۸ سالگی در غزنه بدرود حیات گفت و در همان‌جا مدفون شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ابوریحان محمد بن احمد بیرونی؛ از دانشمندان بزرگ اسلامی است که در علوم حكمت، اخترشناسی، ریاضیات، تاریخ و جغرافیا مقامی ارزنده داشته است. او در سال ۳۶۲ هجری قمری در حوالی خوارزم متولد شده و گفته‌اند که از این جهت به بیرونی یعنی خارج از خوارزم معروف شده است.

 

کتاب‌های زیادی از این دانشمند در حوزه‌های مختلف دانش بشری به یادگار مانده است.

 

او در دربار مأمون خوارزمشاهی قرب و منزلتی عظیم داشته، چند سال هم در دربار شمس المعالی قابوس بن وشمگیر به سر برده، در حدود سال ۴۰۴ هجری قمری به خوارزم مراجعت کرده است، موقعی که سلطان محمود غزنوی خوارزم را گرفت در صدد قتل او برآمد و به شفاعت درباریان از کشتن وی درگذشت و او را در سال ۴۰۸ هجری با خود به غزنه برد.

 

در سفر محمود به هندوستان، ابوریحان همراه او بود و در آنجا با حکما و علمای هند معاشرت کرد و زبان سانسکریت را آموخت و مواد لازمه برای تالیف کتاب خود موسوم به تحقیق ماللهند جمع‌ آوری کرد. ابوریحان بیرونی در سال ۴۴۰ هجری در سن ۷۸ سالگی در غزنه بدرود حیات گفت و در همانجا مدفون شد.

 

اکنون بارگاه بیرونی یکی از غریب‌ترین مزارهای دانشمندان درگذشته و فراموش شده این دیار است.

 

 

برای نخستین بار پس از سال‌ها، مقام‌های دولتی غزنی،‌ کار بازسازی مقبره این دانشمند ارجمند علوم اسلامی و بشری را به یک شرکت خصوصی اجاره دادند؛ اما اکنون از این قرارداد تنها بازسازی باغ مربوط به مقبره ابوریحان بیرونی ساخته شده و خود مزار او همچنان در غربت دیرین و همیشگی خود باقی است.

 

عبدالصبور نگهبان پروژه ساخت مرقد ابوریحان بیرونی است، می‌گوید که در اوایل زمستان سال ۱۳۹۱ خورشیدی، با حضور وال/ استاندار و شماری از مقام‌های دولتی و فرهنگیان غزنی، کار ساخت گنبد و چاه آب مزار بیرونی به یک شرکت خصوصی دیگر واگذار شد؛ اما به گفته وی از آن زمان تاکنون از بازسازی این مکان، خبری نیست.

 

عبدالعلی فکوری، روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی در غزنی، می‌گوید که با وجود وعده وزارت اطلاعات و فرهنگ مبنی بر بازسازی مقبره ابوریحان بیرونی تاکنون اقدامی در‌‌این‌باره صورت نگرفته است.

 

منبع: صدای افغان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->