حمله هواداران تراکتور به بازیکنان+ ویدیو استراحت دو روزه اوسمار به شاگردانش تغییر مالکیت پرسپولیس تنها راه نجات! حنانوف و بیرو در اراک هم نیستند سوال ویژه از دانیال اسماعیلی‌فر| مخاطب تو چه کسی بود؟! عالیشاه بازی با سپاهان را از دست داد نتیجه بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر(۳۱ فروردین ۱۴۰۳)+ ویدیو گل‌ها| بازگشت به صدر ویدیو خلاصه بازی استقلال و شمس آذر قزوین(۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پخش زنده بازی النصر و الفیحا در لیگ عربستان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین یونس امامی به پاریس رسید | چهارمین سهمیه المپیک‌ برای کشتی آزاد ایران سورپرایز زنوزی برای هواداران تراکتور و استقلال| استراماچونی در تبریز؟ پخش زنده بازی تراکتور و نساجی در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حمله سرپرست هوادار به سرپرست پیکان| جنجال دقیقه نودی در نبردتهرانی‌ها شمسایی: تیم‌های کوچک آسیا بزرگ شده‌اند هشدار برای شاگردان شمسایی| قهرمانی آسان نیست نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین
سرخط خبرها

رونمایی از سردیس‌های «عاکف» و «شیرمحمدی» همزمان با تاسیس کمیته ملی پارالمپیک

  • کد خبر: ۵۷۶۱۸
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
رونمایی از سردیس‌های «عاکف» و «شیرمحمدی» همزمان با تاسیس کمیته ملی پارالمپیک
هم‌زمان با سالروز تأسیس کمیته ملی پاراالمپیک و روز زن، فردا از سردیس‌های ۲ بانوی پاراالمپیکی مشهدی رونمایی می‌شود.
مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ هم‌زمان با سالروز تأسیس کمیته ملی پاراالمپیک و روز زن، فردا از سردیس‌های ۲ بانوی پاراالمپیکی مشهدی رونمایی می‌شود. روز گذشته مراسم تجلیل از فعالان ورزش زنان با حضور وزیر ورزش و معاونان این وزارتخانه برگزار شد و پس از آن محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک، اعلام کرد که قرار است روز چهارشنبه، ۱۵ بهمن، از بانوان ورزش‌کار جانباز و معلول قدردانی شود و در یک مراسم ویژه، به‌مناسبت بیستمین سال تأسیس کمیته ملی پاراالمپیک، مصادف با میلاد حضرت زهرا (س)، از سردیس بانوان مدال‌آور المپیکی رونمایی کنند.

بر اساس اعلام کمیته ملی پاراالمپیک، فردا از ۶ سردیس رونمایی می‌شود و در این بین ۲ بانوی مشهدی افتخارآفرین و مدال‌آور نیز حضور دارند؛ نیره عاکف، اولین زن مدال‌آور پاراالمپیک ایران که عضو تیم‌ملی تیراندازی بوده است و نیز راضیه شیرمحمدی، ملی‌پوش پرافتخار تیروکمان که سال ۹۸ درگذشت. به‌جز این ورزش‌کاران، چهره‌هایی همچون زهرا نعمتی، ساره جوانمردی، اعظم خدایاری و سمیرا ارم نیز دیده می‌شوند.

کمیته ملی المپیک و پاراالمپیک با هدف زنده‌نگه‌داشتن یاد قهرمانان پرافتخار ایران در جهان، به‌دنبال ماندگار‌کردن چهره این ورزش‌کاران در تالار مشاهیر ورزش کشور است. این نهاد بین‌المللی ورزشی کشور تیر امسال و هم‌زمان با افتتاح تالار مشاهیر ورزش، از ۶سردیس مدال‌آوران المپیکی و پاراالمپیکی رونمایی کرد و در ادامه قرار است از ۶ سردیس دیگر نیز رونمایی شود.

عاکف، بانوی اولین‌ها

نیره عاکف تجربه حضور در ۳ پاراالمپیک را در کارنامه دارد. در پاراالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی، این بانوی مشهدی توانست در اولین حضورش در این عرصه بزرگ، تاریخ‌ساز شود و اولین مدال بانوان ورزش‌کار ایرانی در پاراالمپیک را به دست آورد. نیره عاکف در رشته تیراندازی به مدال برنز رسید.
عاکف یک‌سال بعد، در سال ۲۰۰۱ در مسابقات بین‌المللی اروپا که در دانمارک برگزارشد، باز هم موفق شد مدال برنز بگیرد.
 
این تیرانداز مشهدی سال ۲۰۰۲ به مسابقات قهرمانی جهان در کره‌جنوبی اعزام شد و مدال خود را به نقره جهانی ارتقا داد. این مدال هم به‌عنوان اولین مدال بانوان ایرانی در مسابقات جهانی تیراندازی بود. عاکف سال ۲۰۰۳ نیز در مسابقات بین‌المللی آلمان حاضر شد و توانست یک مدال نقره دیگر برای ایران به ارمغان بیاورد، اما در پاراالمپیک بعدی، یعنی ۲۰۰۴ آتن، این بانوی ورزش‌کار به‌تازگی مادرشدن را تجربه کرده بود و از آتن دست‌خالی بازگشت. با وجود اینکه کمی از دوران اوج خود دور شده بود، در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۰۷ توانست یک نقره و یک برنز برای ایران کسب کند.
 
در سال ۲۰۰۸ نیز موفق شد در مسابقات بین‌المللی ترکیه به مدال نقره دست پیدا کند و جواز حضور در پاراالمپیک پکن را نیز کسب خود کند تا برای سومین‌بار این مسابقات را تجربه کند، اما در این دوره درحالی‌که نتوانست مدالی برای کاروان ایران بیاورد، ترجیح داد از دنیای ورزش قهرمانی خداحافظی کند تا زمان بیشتری برای خانواده‌اش داشته باشد. نزدیک به ۱۲ سال است که این ورزش‌کار ورزش حرفه‌ای را کنار گذاشته است. درست یک‌سال بعد از خداحافظی عاکف، ساره جوانمردی وارد دنیای مدال‌آوری شد و به‌نوعی جای خالی او را در تیم‌ملی پر کرد.

سفر بی‌پایان راضیه به دومین پاراالمپیک

اولین حضور راضیه شیرمحمدی در مسابقات بین‌المللی در سال ۲۰۱۰ رقم خورد. او همراه با زهرا جوانمرد، دیگر ورزش‌کار پاراتیروکمان مشهدی و نیز زهرا نعمتی راهی مسابقات قهرمانی جهان چک شد. شیرمحمدی در اولین تجربه خود مدال نقره را به دست آورد. در همان سال به مسابقات پاراآسیایی گوانگژو اعزام شد و موفق به کسب مدال طلای این رقابت‌ها و برنز تیمی شد.
 
در سال ۱۳۹۰ شیرمحمدی همراه با دیگر کمانداران ایران راهی مسابقات جهانی ایتالیا، انتخابی پاراالمپیک ۲۰۱۲ لندن شد. در این مسابقات شیرمحمدی، جوانمرد و نعمتی مدال برنز گرفتند و سهمیه را نیز به دست آوردند. یک سال بعد او راهی پاراالمپیک لندن شد. هرچند نتوانست مدال انفرادی کسب کند، در بخش تیمی همراه با جوانمرد و نعمتی به مدال برنز رسید. او در بازی‌های آسیایی اینچئون با بدشانسی برنز آسیا را از دست داد و چهارم شد. در این بین با تصمیم خود و به علت مشکلاتی که با آن روبه‌رو شده بود، از دنیای قهرمانی دور شد و المپیک ریو را از دست داد.
 
سال ۹۶ و بعد از مدت‌ها دوری از رقابت‌های بین‌المللی عازم مسابقات جهانی چین شد و به طلای تیمی دست پیدا کرد. شیرمحمدی در پاراآسیایی جاکارتا سال ۹۷ به مدال نقره رسید. او با کسب مدال جهانی هلند و ۲ سهمیه انفرادی و تیمی در پاراالمپیک توکیو ۲۰۲۰ قرار بود خود را برای کسب دومین مدال المپیکی آماده کند، اما اجل به او مهلت دردست‌گرفتن کمان را نداد. او اولین مسافر خراسانی کاروان پاراالمپیک ۲۰۲۰ بود که بلیت سفر به توکیو را گرفت، اما خیلی زود از این قطار پیاده شد و ۴ تیر سال ۹۸ در اثر سکته قلبی درگذشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->