واکنش حماس به ترور فرزندان اسماعیل هنیه رایزنی وزرای خارجه ایران و امارات با محوریت غزه اعتراض صهیونیست‌ها در قدس به خشونت کشیده شد + فیلم گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با نخست وزیر قطر حمله حزب الله لبنان به دو پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی (۲۲ فروردین ۱۴۰۳) اطلاعیه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ پیرامون حجاب + جزئیات (۲۲ فروردین ۱۴۰۳) بایدن: تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل در برابر ایران آهنین است پارلمان اروپا اصلاح قوانین مهاجرتی را تصویب کرد حمله آمریکا و انگلیس به فرودگاه بین‌المللی الحدیده یمن (۲۲ فروردین ۱۴۰۳) پیام تسلیت رئیس جمهور به رئیس دفتر سیاسی حماس عاملان انفجار صوتی در زاهدان دستگیر شدند (۲۲ فروردین ۱۴۰۳) گانتس: حمله زمینی به رفح انجام می شود فرانسه: تحریم‌ شهرک‌نشینان اسرائیلی همچنان ادامه دارد ۴ کشتی آمریکایی و اسرائیلی در عملیات یمنی‌ها مورد هدف قرار گرفت سه کشته در پی حمله پهپادی به «کورسک» روسیه روسیه ۲۲ مقام دولتی انگلیس را تحریم کرد حکیم: سکوت جامعه جهانی در برابر جنایات صهیونیست‌ها مشکوک است آمریکا: داعش مسئول حمله مسکو است زلنسکی طرح صلح «ترامپ» را رد کرد واکنش اسماعیل هنیه به شهادت فرزندانش + فیلم حمله هکری به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

درباره دوره سربازی که زمزمه‌های لغو آن نقل محافل اجتماعی شد

  • کد خبر: ۵۷۷۵۱
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
  • ۸
درباره دوره سربازی که زمزمه‌های لغو آن نقل محافل اجتماعی شد
«سربازی اجباری باید جمع شود و سربازی باید حرفه‌ای شود.» گزاره‌ای است که از نظر هر مخاطبی، منطقی است. این ۲ جمله، بخشی از صحبت‌های قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس، در برنامه «جهان آرا» است که در فضای مجازی منتشر شده و بازخورد‌های زیادی هم داشته است.
فرانک باباپور | شهرآرانیوز؛ «سربازی اجباری باید جمع شود و سربازی باید حرفه‌ای شود.» گزاره‌ای است که از نظر هر مخاطبی، منطقی است. این ۲ جمله، بخشی از صحبت‌های قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس، در برنامه «جهان آرا» است که در فضای مجازی منتشر شده و بازخورد‌های زیادی هم داشته است. سربازی اجباری یکی از آن موضوعات مهمی است که لغو آن در بازه‌های زمانی گوناگون به یک خواست جمعی تبدیل شده و تلاش‌هایی برای برداشتن اجبار از آن انجام شده است.


سیلی به سرباز، آرمان ما نبود!

هربار یک اجحاف در حق سربازان، جرقه‌های اعتراض به اجباری بودن خدمت سربازی را می‌زند و آتش زیر خاکستر درخواست لغو یا کاهش زمان آن را شعله ور می‌کند. این روز‌ها هم دوباره آن خاکستر با ماجرای سیلی عنابستانی، نماینده مردم سبزوار، به یک سرباز راهور جان گرفته و پویش‌هایی برای #لغو_سربازی_اجباری ایجاد کرده است.

ماجرای سیلی به این سرباز، از این قرار است که آقای نماینده با خودرو و راننده شخصی قصد ورود به خط ویژه را داشته که عابد اکبری، سرباز راهور، مانع شده و به این سیلی ختم شده است. این اتفاق واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و هشتگ‌های متنوعی درباره آن زده شد که #سیلی_به_سرباز و #سرباز_اکبری و #عنابستانی پررنگ‌ترین آن‌ها بود.
 
بماند که عنابستانی سیلی زدن را انکار کرده و نماینده دیگری از سبزوار به دفاع از او رسانه‌ها را شعبان بی مخ نامیده و نماینده اصفهان هم گفته است که نماینده نیروی انتظامی باید از نماینده مردم عذرخواهی کند! اما از قول یکی از کاربران توئیتر: «ناجا پشت سربازش ایستاده و به قوه قضائیه شکایت کرده است. بازپرس هم گفته بدون هیچ فشارپذیری از سوی نمایندگان، پرونده را بررسی می‌کند. البته عنابستانی از چند نماینده خواسته بود از او دفاع کنند. علیه سرباز و ناجا هم مصاحبه کردند که البته این نقشه زیرکانه نقش بر آب شد.»


همه تلاش‌های لغو اجبار سربازی

پیش از این هم اتفاقات ناخوشایندی برای سربازان وطن پیش آمده بود تا آغازگر پویش‌های جمعی برای حذف سربازی اجباری یا بهبود آن بوده باشند. یکی از این اتفاقات، سقوط اتوبوس سربازان به دره نی ریز در سال ۱۳۹۵ بود که به شهادت بیش از ۱۳ سرباز انجامید. در همان روز‌ها بود که پویش #نه_به_سربازی_اجباری راه اندازی شد تا قانون سربازی در ایران را با استناد به قوانین سربازی در دیگر کشور‌ها تغییر دهد. اینکه فقط ۹ درصد کشور‌ها سربازی اجباری دارند، در ۳۰ درصد کشور‌ها اختیاری اجباری و در ۶۱ درصد کشور‌ها کاملا اختیاری است. «بهبود سربازی» شعار پویش دیگری است که با هدف تغییر و بهبود سربازی در راستای منافع ملی آغازبه کار کرد.

جالب است بدانید قانون اجباری بودن خدمت سربازی در ایران، اولین بار در سال ۱۳۰۴ تصویب شد و با اینکه ۹۵ سال از آن می‌گذرد، همچنان بر قوت خود باقی است، به جز مواقعی که زمان آن را تغییر داده اند. از سال ۱۳۹۱، زمان سربازی ۲۱ ماه تعیین شده که برای مناطق جنگی و امنیتی ۱۸ ماه و برای مناطق محروم ۱۹ ماه در نظر گرفته شده است. بااین حال مهرماه همین امسال بود که مدت سربازی به ۲۴ ماه افزایش یافت و همان موقع درخواست‌هایی برای کاهش آن از سوی جوانان مطرح شد که پاسخ مسئولان، تغییرنکردن مصوبه بود.

به همین ترتیب در آذرماه ۹۹ دوباره کارزاری با عنوان #لغو_سربازی_اجباری ایجاد شد که بیانیه‌ای از طرف عموم مردم ایران به ویژه مشمولان غایب، دانشجویان و دانش آموزان به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نوشته و از او خواسته شده بود سربازی اجباری را لغو کند که تا لحظه نگارش این مطلب ۱۶ هزار و ۶۵ امضا برای آن جمع شده است.
اما هنوز سال ۱۳۹۹ را به پایان نرسانده ایم که نایب رئیس مجلس، کورسوی امیدی را در دل جوانان روشن کرد تا به برداشته شدن اجبار از قانون سربازی امیدوار باشند.


سحر نزدیک است؟

۷ بهمن ماه بود که خبر افزایش حقوق سربازان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در سال آینده مطرح شد و گمانه زنی‌هایی برای لغو سربازی اجباری و جایگزینی آن با سربازی حرفه‌ای را ایجاد کرد. سیدمحسن دهنوی، عضو کمیسیون تلفیق۱۴۰۰، به جز این افزایش حقوق، از دیگر مزایای در نظر گرفته شده برای سربازان مثل حق مأموریت، تأهل، بدی آب وهوا و مناطق مرزی که علاوه بر حقوق تعیین شده محاسبه می‌شود نیز گفت.

البته مردم به همین افزایش حقوق و مزایا راضی نبودند و معتقد بودند تا زمانی که سربازی اجباری باشد، هیچ فرقی نمی‌کند حقوق آن چقدر باشد. کاربران زیادی در فضای مجازی از سختی‌های سربازی و اشکالات اجباری بودن آن نوشتند، مانند کاربری در توئیتر که گفته بود: «خلاصه تا #سربازی_اجباری هست، فرقی نداره به سرباز حقوق زیاد بدهی یا به او چک بزنی، تفاوتی نمی‌کند به سرباز ۱۸۰هزار تومان پول بدهی یا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان. باید به این سمت برویم که سربازی اجباری برداشته شود.»
یا کاربر دیگری که درد مشترک سربازان تحصیل کرده را مطرح کرده بود: «یکی از رفقام ۶ سال توی بهترین دانشگاه کشور مهندسی برق خونده و حالا ناامید از آینده، داره اقدام می‌کنه برای #سربازی_اجباری. دیشب بهم زنگ زد، قشنگ معلوم بود دیگه کم آورده.»

بااین حال صحبت‌های نایب رئیس مجلس مهر تأییدی بر آن گمانه زنی‌ها شد و دغدغه مجلس برای حرفه‌ای شدن سربازی را مطرح کرد: «سربازی اجباری باید جمع شود. سربازی باید حرفه‌ای شود. مجلس دراین زمینه طرح دارد که باید با ستاد کل به توافق برسیم. ما به خوبی از سرباز‌ها استفاده نمی‌کنیم و وقت آن‌ها تلف می‌شود.» صحبت‌هایی که دل بسیاری از جوانان و خانواده هایشان را روشن کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رص
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
28
همسر من با 12 سال تحصیل همه مقاطع تا دکترای تخصصی توی بهترین دانشگاه دولتی بعد از تموم شدن مهلت یکسال، ماه بعد باید بره سربازی اجباری . اونم با 4 سال متاهلی و ... واقعا ظلم هست در حق این جوان با این همه علم و مدرک خوب
منو همسرم خسته شدیم از ناراحتی و غصه خوردن برای سربازی
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
43
تو رو خدا مجلس و ستاد کل به توافق برسید من یک جوان 26 ساله هستم و الان دانشجو هستم من از 8 سال قبل تا الان برای اینکه سربازی نرم فقط دارم الکی به دانشگاه اون هم ازاد هزینه میکنم تا سربازی نرم من از سربازی میترسم و اصلا روحیم سازگار نیست و حتی رشته تحصیلی خودم رو هم به اشتباه برای اینکه سربازی نرم انتخاب کردم الان ارشد کلی هزینه میکنم از دانشگاه هم راضی نیستم فقط برای فرار از سربازی درس می خونم اون هم الکی دارم اتلاف وقت میکنم به خدا روحیم با سربازی جور نیت التماس دارم ستاد کل موافقت کنه
ناشناس
Germany
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
0
41
افسردگی از خفیف تا شدید اکثر جوانان را درگیر کرده، متاسفانه خیلی از جوانان داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند و این موضوع جای تامل و نگرانی دارد، صرفنظر از سختی های سربازی، امید به کاریابی و اشتغال بکار بعد از سربازی هم بسیار کمرنگ و موجب بی انگیزگی جوانان گشته، محیط پادگانها و رفتار نظامی، برای عده ای از جوانان این عصر به لحاظ روحی، خطرناک و ریسک بالایی دارد. لطفا با توجه به همه این موارد، سربازی اجباری را هر چه زودتر لغو و سربازی حرفه ای - اختیاری را جایگزینش نمایید چون افرادی هستند که با علاقه و اشتیاق به نظامیگری، برای ستاد کل مفیدتر بوده و به این شغل شریف روی خواهند آورد که هم برای ستاد کل مفید خواهند بود و هم سربازی شغلشان خواهد بوددو از معضل بیکاری کاسته خواهد شد و در نتیجه ازدواج بموقع جوانان موجب پیشگیری از رفتن کشور بسوی کهنسالی خواهد بود و نشاط و انگیزه به جامعه جوانان تزریق خواهد شد. با سپاس از مسئولین امر. موفق و موید باشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
0
21
قانون سربازی روسیه رو برای ایران هم اجرا کنین. سن بالای 28 سال رو اونا معاف میکنن، قبلش هم 1 سال اجباری یا 2 ساله اختیاری دارن با حقوق کامل برای 2 ساله ها.
الکی آدم سن بالا رو نبرین سربازی، فقط ضد نظام تولید میکنین. خودم سنم 28 نرسیده، ولی اون قانون روسیه عقلانیه.
ناشناس
Netherlands
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
2
23
لطفا مقاله رو بروز کنید، تعداد امضا ها بسیار افزایش یافته
M
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
16
بحران امنیت ملی یعنی ۱۴میلیون مجرد
یعنی تحریم همه جانبه ی ۴میلیون جوونه غایب و فراری
یعنی اتلاف چیزی که ارزشش از طلا هم بیشتره
یعنی ندادن حق مسلم شهروند
و.....
علیرضا قائم پناه
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
0
16
سلام و خداقوت به مسئولین خدوم جمهوری اسلامی ایران
با توجه ب شواهد و قرائن و اینکه قانون بسیار قدیمی سربازی اجباری باعث بسیاری از معضلات اجتماعی در جامعه ما شده اعم از: تحصیل طولانی مدت در رشته های بدون کاربرد یا کم کاربرد، مهاجرت نخبگان از کشور و در نتیجه کاهش بار علمی و بنیه ی دانشی کشور، افزایش سن ازدواج و درنتیجه کاهش فرزنداوری و نرخ تولد و درنتیجه پیری زودرس جمعیت و کاهش بنیه ی تولید و اقتصاد کشور،متاسفانه گاهی افزایش فساد دربین افراد ،کاهش امید و نشاط دربین جوانان، کاهش شاخص امید ب زندگی افراد ، گاهی خودکشی در بین جوانان برای فرار از سربازی، افزایش حجم پرونده های دادگاهی در رابطه با رسیدگی ب پرونده های غیبت مشمولین و وووووووووو هزاران علت و دلیل منطقی و عقلانی دیگر که به ما نشان میدهند #سربازی_اجباری دیگر دوره اش ب پایان رسیده و باید هرچه سریعتر انرا با #سرباز_حرفه ای جایگزین کنیم ک این خود مزایای بشدت زیادی برای کشور دارد اعم از :
_ ایجاد شغل برای جوانان جویای کار
_و درنتیجه کاهش نرخ بیکاری و کاهش معضلات اجتماعی و اقتصادی
_تسهیل در امرمقدس ازدواج و
_رشد شاخص جمعیت و فرزنداوری،و
_ افزایش شاخص امید ب زندگی هم در مشمولان غائب و هم در سربازان حرفه ای ،
_پرورش نیروهای اموزش دیده و حرفه ای نظامی ک باعث تقویت بیش از پیش بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
1
14
سلام و عرض ادب
اگر سربازی حرفه ای تصویب بشه بهتون قول میدم کشور پیشرفت و امنیت بسزایی پیدا کنه دیگه جوان ها دست از خودکشی بر میدارن و حق سرباز ها هم ضایع نمیشه میتونن پیشرفت کنن و به اهدافشون برسند لطفا رسیدگی کنید من هم فرار میکنم از سربازی الان نمیرم چون یه سربازم چون یه رفتارایی دیدم ودیگه زیر بار زور نمیرم قید سربازی اجباری رو زدم مگه من چن سال عمر میکنم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->