اعمال‌قانون ۳۰۶۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۵ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۱ مهر ۱۴۰۳) پلمب واحد‌های صنفی شغل مزاحم و انبار‌های ضایعات متخلف در مشهد حفاری طولانی‌ترین مسیر قطار شهری مشهد به میدان امام علی (ع) رسید آغاز عملیات جمع‌آوری تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی از ۱۵ مهر ۱۴۰۳ مردم مشهد پس از وعده صادق ۲ | شادمانی مردم مشهد در پی حمله قدرتمندانه موشکی ایران به رژیم صهیونیستی + فیلم (۱۰ مهر ۱۴۰۳) تمام پرواز‌های فرودگاه مشهد لغو شد (۱۰ مهر ۱۴۰۳) خانه‌های تاریخی مشهد، آماده حضور علاقه‌مندان است تجمع ضدصهیونیستی کادر درمان مشهد در اعلام آمادگی اعزام به لبنان + فیلم (۱۰ مهر ۱۴۰۳) قدمت تونل تاریخی میدان ده دی تقریبا ۱۰۰ سال است تونل تاریخی در میدان ده‌دی مشهد آماده بازدید خواهد شد + فیلم گذری بر تاریخ و پیشینه روستایی بسیار قدیمی در شرق مشهد | ردپای قزاق‌ها در «پاوا» ایجاد و توسعه زیرساخت‌های رفاهی برای بانوان مشهدی در شورای ششم در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ حدود ۱۶۰ میلیون سفر از طریق ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد انجام شده است برگزاری نشست «شناسایی رسانه‌های رسمی و غیررسمی فعال در حاشیه شهر و میزان ضریب نفوذ رسانه‌های مشهد در حاشیه شهر» بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی قطعات متروی مشهد نرخ‌نامه ۱۴۰۳ پارکینگ‌های طبقاتی روباز و دارای‌سقف در مشهد اعلام شد مدیریت شهری مشهد پای‌کار برگزاری شایسته دیدار تیم‌های ملی ایران و قطر است ترافیک پرحجم در میدان‌های جمهوری اسلامی و فلسطین و معابر منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۹ مهر ۱۴۰۳) پاسخی برای ممنوعیت چادر زدن در سطح شهر مشهد | شهرداری در بوستان غدیر میزبان زائران است ساخت جمعه بازار خودروی مشهد تا پایان دوره ششم مدیریت شهری فقر در اعتبارات حوزه آبخیزداری شهرستان مشهد
سرخط خبرها

خلیج فارس؛ گزینه جدید انتقال آب به خراسان

  • کد خبر: ۵۷۸۳۹
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
خلیج فارس؛ گزینه جدید انتقال آب به خراسان
انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور لغو شده و قرار است در سناریویی جدید، این خلیج فارس باشد که کار سقایی استان‌های خشک و تفتیده خراسان را انجام دهد.
بنیامین یوسف‌زاده | شهرآرانیوز؛ انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور لغو شده و قرار است در سناریویی جدید، این خلیج فارس باشد که کار سقایی استان‌های خشک و تفتیده خراسان را انجام دهد. این خبر که از سوی منبع خبری موثق به دست شهرآرا رسیده است، آب پاکی را روی دست همه می‌ریزد؛ چه آن‌ها که در ۱۰ سال اخیر سنگ آب رسانی از جنوب شرقی کشور به استان را به سینه می‌زدند و چه آن‌ها که مخالف دوآتشه این انتقال بودند.

براساس اعلام یک منبع موثق و در پی تصمیماتی که در تهران گرفته شده، قرار است به جای انتقال آب از دریای عمان، آب مورد نیاز برای برخی از استان‌های کشور از طریق سواحل خلیج فارس تأمین شود. البته افتتاحیه اخیر پروژه آب رسانی از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران و رسیدن آب به گل گهر سیرجان، به نوعی می‌تواند مهر تأییدی بر صحت این خبر باشد.


پای وزیر در میان است

در این میان یکی از مهم‌ترین اهداف طرح انتقال آب، همواره بهره مندی صنایع مستقر از آب دریای جنوب بوده است و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این بار هم داستان انتقال مسیر آب رسانی به صنعتی‌ها باز می‌گردد. براساس شنیده ها، علیرضا رزم حسینی، استاندار سابق خراسان رضوی و وزیر کرمانی صنعت، معدن و تجارت، یکی از مهم‌ترین افرادی است که بر این نوع انتقال تأکید دارد و قرار است با انتقال آب از خلیج فارس، در کنار صنایع خراسان جنوبی و رضوی، کارخانه‌های کرمان و اصفهان را هم از آب جنوب متنعم کند.
این در حالی است که رزم حسینی ۳ ماه قبل، خبر از رسیدن ۳۰۵ کیلومتر از این خط به سیرجان داده و از انتقال آب خلیج فارس به کرمان تا ۲۲ بهمن امسال سخن گفته بود.


هنوز ابلاغ نرسیده است

هرچند بر اساس شنیده‌های خبرنگار ما، این خط پس از رسیدن به کرمان، به ۲ مسیر خراسان و اصفهان تقسیم می‌شود، اما مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های مرزی شرق کشور نیز در گفتگو با شهرآرا این مبحث را فقط در حد یک طرح موضوع میان مسئولان کشوری و استاندار خراسان رضوی اعلام کرده است.
علی عبداللهی با بیان اینکه فرایند انتقال آب به استان‌های شرقی کشور، همان فرایند انتقال از دریای عمان است، اظهار کرد: هنوز هیچ نامه‌ای درباره تغییر مسیر انتقال آب به دست ما نرسیده و مکاتبه‌ای هم انجام نشده است.

وی البته این را هم گفت که استاندار خراسان رضوی اخیرا یک گزارش مقایسه‌ای بین انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به شرق کشور از ما خواسته، اما هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.
مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های مرزی شرق کشور با اشاره به تخصیص‌هایی که در حوزه آب رسانی استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان صورت گرفته است، تأکید کرد: بر این مبنا سهم تخصیص این استان‌ها به ترتیب ۱۲۰، ۶۰ و ۲۳۰ میلیون مترمکعب است که البته سهم سیستان و بلوچستان با احتساب سهم سواحل مکران حساب می‌شود.

قاسم تقی زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، نیز در نشست تأمین آب کریدور شرق کشور از سواحل چابهار که شهریورماه سال گذشته به میزبانی مشهد برگزار شد، در مجموع امکان برداشت آب از این منبع را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب برآورد کرده بود که حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آن سهم ۳ استان پهنه شرقی کشور است.


همه هزینه‌ها با بخش خصوصی

اما به گفته عبداللهی تمام هزینه‌های اجرایی این پروژه قرار است توسط بخش خصوصی تأمین شود و بسیاری از صنایع در مسیر این طرح هم اکنون خواهان تسریع در روند اجرای آن هستند. برآورد هزینه‌ای صورت گرفته برای این طرح بزرگ نیز در ابتدا ۳.۹ میلیارد دلار ارزیابی شد که این پیش بینی ارزی با مهندسی ارزشی که در مسیر انجام شده به ۲.۲ میلیارد یورو کاهش پیدا کرده است.

او ادامه داد: در کنار این موضوعات، کار‌هایی همچون صدور مجوز زیست محیطی انتقال آب هم موضوع بسیار مهمی است که در حوزه دریای عمان صورت گرفته است.
مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های مرزی شرق کشور اضافه کرد: بااین حال، انتقال آب از هر مسیری که انجام شود، استقبال می‌کنیم و به فال نیک می‌گیریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->