برگزاری مراسم چهلمین روز شهادت رئیس‌جمهور شهید در مشهد + فیلم و عکس آغاز عملیات اجرایی بهسازی و نوسازی گذر تاریخی نوغان مشهد گذری بر تاریخ قدیمی‌ترین هتل مشهد | «پارس» با پنجره‌هایی رو به ارگ قدیم تصادف مرگ‌بار کامیونت با موتورسیکلت در محور چناران-مشهد (۱۱ تیر ۱۴۰۳) صدور بیش از ۱۵۹ هزار مجوز بهره‌برداری از غرف بازار‌های سیار شهرداری مشهد اعلام نرخنامه مصوب عکس پرسنلی اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران مشهد تأمین ۱۰۰ لیتربرثانیه آب موردنیاز فضای سبز مناطق غربی مشهد در یکصدوهفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۱۱ تیر ۱۴۰۳) | تقدیر شورا از عملکرد شهرداری مشهد در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری درباره کوچه تاریخی «وحدت» مشهد | عبور از تاریخ کوچه شرکت «کانتور» ترافیک سنگین در اطراف میدان آزادی و بزرگراه شهید چراغچی | سرعت بالا، جان راکب موتورسیکلت را گرفت (۱۱ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۱ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۳۴۸ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۰ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۱ تیر ۱۴۰۳) بررسی گلایه‌های مشهدی‌ها درباره وضعیت پروژه‌های ناتمام پایانه مسافربری مراسم چهلم شهدای خدمت در مشهد | برگزاری مراسم چهلم شهدای خدمت، فرصتی برای تبیین دستاورد‌ها و خدمات شهید جمهور ضارب نگهبان بوستان خورشید مشهد روانه زندان شد رونمایی از گواهینامه بین‌المللی مدیریت زیست‌محیطی ایزو ۱۴۰۰۱-۲۰۱۵ توسعه کارخانه نوآوری و مراکز نوآوری شهری از اهداف زیرساختی این حوزه مدیریت شهری مشهد است شهروند خبرنگار | درخواست بازگشایی سرویس بهداشتی بوستان شقایق مشهد + پاسخ سلیمی: سایت بانوان بوستان «وحدت» مشهد بازطراحی می‌شود شهردار مشهد: ۱۳۵ میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی اختصاص یافته است مطالبه شهروندان برای دیواره‌سازی حاشیه کانال آب سیس‌آباد مشهد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

۸۰ میلیارد تومان برای جداسازی آب شرب از آب خام در مشهد

  • کد خبر: ۴۵۲۷۳
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
۸۰ میلیارد تومان برای جداسازی آب شرب از آب خام در مشهد
تا پایان سال ۱۴۰۰ و با بودجه‌های تخصیص یافته، ۲ منطقه ۹ و ۱۱ نیز زیر پوشش شبکه مستقل آبیاری فضای سبز قرار خواهند گرفت و بنابراین تا انتهای سال ۱۴۰۰ این‌طرح به پیشرفت ۷۰‌درصدی خواهد رسید.
لیلی رحمانی | شهرآرانیوز؛ مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر کشور سالانه میزبان میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است و درست به‌واسطه همین میزبانی است که باید شرایط میزبانی کامل برای این‌شهر فراهم شود تا مشهدی‌ها شرمنده زائران بارگاه منور رضوی نشوند. در این‌میان یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در سیما و منظر شهری مشهد که می‌تواند علاوه بر تأثیرگذاری در ساختار بصری شهری، عاملی برای افزایش ماندگاری نیز باشد، توجه ویژه به مسئله پارک‌ها و فضای سبز شهر است؛ فضا‌هایی که آب پایه و اساس نگهداری و تداوم حیاتش است. البته رسیدن به چنین استانداردی با توجه به قرار گرفتن مشهد در منطقه‌ای نسبتا خشک، خود تبدیل به چالشی شده است.
 
هرچند با وجود همه این‌مسائل اکنون مشهد از جایگاه نسبتا مناسبی از نظر سرانه فضای سبز در میان کلان‌شهر‌های کشور برخوردار است، اما مسئله فقط احداث و گسترش فضای سبز نیست، بلکه موضوع نگهداری این‌فضا‌ها نیز دغدغه‌ای جدی به شمار می‌رود.

بر همین مبنا شهرداری مشهد از مدتی قبل شروع به جداسازی آب شرب از آب خام برای ایجاد منبعی پایدار برای آبیاری فضای سبز کرده است؛ اقدامی که شاید بتوان آن را در کشور کم‌نظیر دانست.


توزیع مناسب آب در مناطق مختلف شهر

معاون تأمین و توزیع منابع آبی شهرداری درباره این‌پروژه با تأکید بر اینکه وجود تفرجگاه‌ها در مشهد اهمیت بالایی دارد می‌گوید: محدودیت‌هایی در تأمین آب شرب شهر مشهد وجود دارد و برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده باید برنامه‌ریزی خاصی در زمینه آب و استفاده بهینه از آن داشته باشیم و بتوانیم از حداقل آب موجود، حداکثر استفاده را ببریم.
سید محمدهادی برهانی ادامه می‌دهد: اجرای شبکه مستقل آبیاری فضای سبز نیز در همین راستاست که بتوانیم آب را به نحو بهینه استفاده و آن را با توجه به نیاز مناطق مختلف توزیع کنیم. این اولین هدف ما از اجرای این‌پروژه است.

او با این‌توضیح که با توجه به موقعیت جغرافیایی مشهد منابع آبی این‌شهر در شرق آن قرار گرفته‌اند، دومین هدف را انتقال آب به دیگرنقاط می‌داند و می‌افزاید: این‌شبکه مستقل می‌تواند این‌فرایند را به درستی پیش ببرد. همچنین مسئله سوم ما در اجرای این‌طرح توزیع عادلانه براساس نیاز هر منطقه و توزیع مناسب آن است.
او با تأکید بر اینکه پساب قابل استفاده برای آبیاری فضای سبز دارای استاندار‌های خاصی است و نباید بو و جذب حشرات موذی داشته باشد بیان می‌کند: وجود استاندار‌های لازم برای این‌پساب دارای اهمیت است و همه این‌موارد لحاظ شده است. اقدامات صورت‌گرفته برای تأمین این‌نوع از پساب در مشهد در هیچ شهر دیگری مشابه ندارد و برای نخستین‌بار در مشهد اجرایی شده است.
 
برهانی اضافه می‌کند: یکی از روش‌ها برای تأمین این‌پساب‌ها احداث تصفیه خانه‌های محلی یا لوکال برای تصفیه فاضلاب و تزریق به شبکه مستقل آبیاری فضای سبز است. اکنون ۲ تصفیه‌خانه محلی یکی در چهل‌بازه، در انتهای بولوار دانشجو و دیگری در منطقه سیدی و مجاورت پارک پردیس در حال احداث است و طی ۲ ماه آینده به نتیجه خواهد رسید. همچنین برای اینکه این‌پساب به استاندارد لازم و دریافت مجوز‌های محیط‌زیست برسد یک تصفیه‌خانه تکمیلی نیز برای این‌مناسب‌سازی ظرف چند ماه آینده احداث خواهد شد و این مهم‌ترین ویژگی این‌طرح نسبت به شهر‌های دیگر است.


آبیاری مستقل فضای سبز در مناطق ۱۰ و ۱۲

او با بیان اینکه این‌پروژه اکنون در ۲‌منطقه ۱۰ و ۱۲ شهری راه‌اندازی شده است می‌گوید: تا پایان سال ۱۴۰۰ و با بودجه‌های تخصیص یافته، ۲ منطقه ۹ و ۱۱ نیز زیر پوشش شبکه مستقل آبیاری فضای سبز قرار خواهند گرفت و بنابراین تا انتهای سال ۱۴۰۰ این‌طرح به پیشرفت ۷۰‌درصدی خواهد رسی. بودجه این‌طرح نیز در سال ۹۹ معادل ۸۰ میلیارد تومان است.
 
برهانی می‌افزاید: ۵ تصفیه‌خانه لوکال دیگر نیز در برنامه کاری ما قرار گرفته است که طی ۲ یا ۳ سال آینده وارد مدار خدمت خواهد شد. با گسترش شهر این‌تصفیه‌خانه‌ها نیز باید افزایش یابند؛ همچنین با اجرای کامل این‌طرح، تانکر‌های حمل آب نیز حذف می‌شوند و مواردی، چون ترافیک، آلودگی هوا و... نیز کاهش خواهد یافت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->