سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی
سرخط خبرها

«صبر استراتژیک» ایران آیا به زودی نتیجه می‌دهد؟

  • کد خبر: ۵۷۹۷۴
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
«صبر استراتژیک» ایران آیا به زودی نتیجه می‌دهد؟
فرکانس‌هایی که دولت جدید ایالات متحده آمریکا در روز‌های گذشته ارسال کرده، حاکی از آن است که قصد دارد شرایط بازگشت به برجام را هموار کند. می‌توان گفت که راهبرد استراتژیک ایران در چند ماه گذشته دربرابر بدعهدی طرفین غربی برجام مبتنی‌بر «صبر استراتژیک» و بیان شفاف «تعهد دربرابر تعهد»، نتیجه‌بخش بوده است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ فرکانس‌هایی که دولت جدید ایالات متحده آمریکا در روز‌های گذشته ارسال کرده، حاکی از آن است که قصد دارد شرایط بازگشت به برجام را هموار کند. منابع خبری بین‌المللی با دقت، هر عمل آمریکا در این مسیر را پوشش می‌دهند و درصورت صحت اخبار منتشرشده آنان، می‌توان گفت که راهبرد استراتژیک ایران در چند ماه گذشته دربرابر بدعهدی طرفین غربی برجام و کارشکنی رژیم صهیونیستی و عربستان، مبتنی‌بر «صبر استراتژیک» و بیان شفاف «تعهد دربرابر تعهد»، نتیجه‌بخش بوده است.
 
در همین راستا، پایگاه خبری «اکسیوس» در خبری به نقل از منابع آگاه مدعی شده است که کاخ سفید در اقدامی که نشان‌دهنده فوریت مسئله ایران برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکاست، جلسه کمیته اصول امنیت ملی را با تمرکز بر برنامه هسته‌ای ایران تشکیل خواهد داد. دولت بایدن هنوز درحال اصلاح استراتژی‌اش درباره چگونگی احیای توافق هسته‌ای است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، اما می‌گوید که می‌خواهد با متحدانش در راستای کندکردن روند اقدامات ایران برای غنی‌سازی اورانیوم همکاری کند و مانع از رقابت تسلیحاتی در منطقه شود.
 
در همین راستا، چهار منبع مطلع به خبرگزاری رویترز اطلاع داده‌اند که وزیر خارجه آمریکا به‌زودی با همتایان خود در آلمان، انگلیس و فرانسه درخصوص چگونگی احیای توافق هسته‌ای با ایران به گفتگو خواهد پرداخت. وزارت خارجه فرانسه و آلمان و سفارت انگلیس در واشینگتن نیز به درخواست فوری برای اظهارنظر پاسخی نداده‌اند. با این حال، یک منبع آگاه بیان کرده است که یکی از مهم‌ترین محور‌های جلسه پیش روی کمیته اصول امنیت ملی آمریکا این خواهد بود که آیا برای بازگشت به توافق هسته‌ای، پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه تعجیل شود یا اینکه تا بعد از آن صبر کنند.


موضع روسیه درقبال تحولات اخیر درباره برجام

به‌دنبال این اخبار تأییدنشده، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز پنجشنبه ۱۶ بهمن، در نشستی خبری اعلام کرد که واشینگتن درحال ارسال نشانه‌هایی از آمادگی برای بازگشت به برجام است. وی دراین‌باره گفت: «آمریکا درحال ارسال پیام‌هایی قاطع درباره آمادگی برای بازگشت به توافق هسته‌ای است، اما آنچه ما هم‌اکنون شاهد آن هستیم تنها تبادل ادعا‌های دوجانبه میان ایران و آمریکاست که می‌گویند چه کسی باید گام اول را بردارد.» زاخارووا همچنین اشاره کرد که مسکو آماده تعامل سازنده با ایران به‌منظور نجات برجام است.


اظهارات متناقض اروپاییان

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه در گفت وگویی با «اینترفکس» درخصوص توافق هسته‌ای با ایران گفت: «بار دیگر برجام در وضعیتی بحرانی قرار دارد. من به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام درحال به‌کارگیری تمام تلاش خود برای حفظ برجام هستم. هیچ راه ساده‌ای وجود ندارد. دولت جدید آمریکا به‌طور آشکار، رویکرد جدیدی را اعلام کرده و تمامی طرفین برجام آماده تعامل هستند.

خروج آمریکا از برجام و اتخاذ سیاست «فشار حداکثری» علی الخصوص اعمال تحریم‌های ثانویه تأثیری منفی گذاشته‌اند. برجام نتوانست به‌طور کامل به پتانسیل خود به‌ویژه در زمینه اقتصادی برسد. ضروری است که در چارچوب کمیسیون مشترک برجام از «فشار حداکثری» به‌سوی «دیپلماسی حداکثری» حرکت کنیم تا انگیزه مثبت ایجاد کرده و بار دیگر از اجرای کامل توافق ازسوی همه طرفین ازجمله ایران اطمینان حاصل کنیم. هدف نهایی همچنان بازگشت به اجرای کامل توافق است.» همچنین امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز پنجشنبه به اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: «برای حمایت از هر اقدامی از جانب آمریکا برای مشارکت دوباره در مذاکراتی دشوار هر کاری بتوانم انجام خواهم داد. سعی خواهم کرد یک میانجی صادق و متعهد در این مذاکرات باشم.»
 
رئیس جمهور فرانسه پیش‌تر نیز بار‌ها سعی کرده بود دونالد ترامپ را متقاعد کند تا به توافق هسته‌ای پایبند باشد، اما در این راه موفق نبود. با این‌حال ادعای میانجیگری صادقانه و متعهدانه مکرون در شرایطی است که او چندی پیش، خواستار مذاکراتی جدید با ایران با حضور عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی شده بود تا بتوانند محدودیت‌هایی بر برنامه موشکی ایران اعمال کنند. در این شرایط مشخص نیست که پیشنهاد مکرون برای میانجیگری ازطرف واشینگتن و تهران مورد استقبال قرار بگیرد یا نه.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->