۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد+ عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گان و ماسک به‌جای پوشش مخصوص برای پرستاران

  • کد خبر: ۵۸۳۰۵
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
گان و ماسک به‌جای پوشش مخصوص برای پرستاران
پرستاران مشهدی از حذف پوشش کاورال گله دارند، اما مسئولان دانشگاه این تصمیم را براساس شیوه‌نامه‌ای کشوری می‌دانند.
تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ لباس کار، زمانی ضرورت پیدا می‌کند که قرار باشد ساعت‌های طولانی را در محیطی بمانیم که خطر بیماری‌زایی سریع و مرگ وجود داشته باشد. این اتفاق حدود یک‌سال است برای پرستاران بیمارستان‌های درگیر کووید ۱۹ افتاده است. پوششی سنگین و محافظتی سخت برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و پرستارانی که به امید همین پوشش محافظ، در بخش و میان بیماران رفت‌و‌آمد می‌کردند.
 
حالا مدتی است شماری از پرستاران بدون لباس اصلی محافظ یا کاورال بر بالین بیماران حاضر می‌شوند، موضوعی که باعث نگرانی آنان و خانواده‌هایشان شده است و آن را در قالب پیامک و اعتراض به ما اعلام کرده‌اند، اما پاسخ‌ها گویای شیوه‌نامه‌ای کشوری است که ابلاغ شده و چاره‌ای جز اجرای آن نیست؛ زیرا «تحقیقات نشان داده است که نوع لباس چندان هم مانع از ورود ویروس نمی‌شود.»

استفاده از گان به‌جای کیت مخصوص

«چندی است در بخش عفونی بیمارستان امام‌رضا (ع) که مخصوص بیماران مبتلا به کروناست، تصمیم عجیبی گرفته شده است؛ حذف پوشش کاورال پرستاران و استفاده از گان به‌جای کیت مخصوص.» این بخش ابتدایی گلایه یک شهروند است. وی در ادامه با ابراز نگرانی از افزایش میزان مبتلایان به کرونا در‌میان پرستاران نوشته است: «از زمانی‌که این تصمیم گرفته شده است، پرستاران به ترتیب درگیر کرونا شده و مجبور به گرفتن مرخصی استعلاجی شده‌اند. همه این‌ها درحالی است که پزشکان همچنان از کیت مخصوص استفاده می‌کنند.» وی و همسرش یک ماه پیش به کرونا مبتلا شده‌اند و نگرانی‌شان از ابتلای دوباره است.

حق‌خواه شهروند دیگری است که گلایه‌ای مشابه دارد؛ «آنچه شنیدیم، این است که براساس یک شیوه‌نامه، ضرورت پوشش کاورال یا همان لباس‌های سراسری پرستاران حذف شده و در بخش‌های بیمارستان پوشش محافظ همان گان، ماسک و شیلد است.»

همسر آقای علمی هم پرستار یکی از بیمارستان‌های دولتی است. او معتقد است ابتلای همسرش به کرونا به‌علت حذف پوشش کاورال بوده است؛ «همسرم از اسفند پارسال در سلامت کامل مشغول به کار بود، اما مدت کوتاهی که از تغییر پوشش گذشت، به کرونا مبتلا شد. چند نفر از همکارانش هم درگیر کرونا شده‌اند.»
خسروی پزشک بیمارستان درگیر کرونا نیست، اما از موضوع تغییر کاورال و اعتراض‌های پرستاران خبر دارد و می‌گوید: پرستاران، چون مدت طولانی این پوشش را دارند، تعریق باعث ازبین‌رفتن خاصیت آن و ابتلا به کووید می‌شود، اما پرستاران فکر می‌کنند مسائل مالی درمیان بوده است؛ زیرا قیمت هر دست لباس ۳۵ هزارتومان است که هرروز باید برای هر پرستار و پزشک هزینه شود.

تعریق لباس

هفته گذشته محمدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در گفتگو با یکی از رسانه‌های مشهدی با اعلام اینکه حذف لباس‌ها براساس شیوه‌نامه کشوری و پروتکل جهانی صورت گرفته است، این‌گونه توضیح داد: پرستاران بخش‌ها دست‌کم هفت‌ساعت در روز این لباس‌ها را پوشیده‌اند و تعریق، قابلیت مقابله با ویروس لباس را از بین می‌برد.
گفته‌های رحیمی و پرستاران معترض، حاکی از آن است که لباس کاورال همچنان به پزشکان بخش‌ها داده می‌شود و استدلال مسئولان این است که مدت حضور پزشک در بخش کمتر از یک‌ساعت و تنها برای ویزیت است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

جست‌وجوی کوتاهی در اینترنت برای توصیف ویژگی‌های لباس‌های ایزوله، چندجمله‌ای است که یکی از آن‌ها به گزارش ما مربوط می‌شود: «ضدتعریق و جلوگیری از تعریق شدید هنگام استفاده طولانی.» بدیهی است پوششی که قرار است از جان یک فرد محافظت کند، نباید به مدت خاصی برای استفاده محدود شود و با یک تعریق ساده، خاصیت خود را از دست دهد.

فقط در بخش کووید

تماس‌های پی‌درپی ما با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای دریافت اظهارنظر آنان بدون نتیجه می‌ماند. اما سراغی از محسن گچ‌پزان، رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری، مشهد می‌گیریم تا ماجرا را توضیح دهد. گفته‌های وی، اما ماجرا را کمی پیچیده‌تر می‌کند؛ زیرا می‌گوید: حذف لباس‌های مخصوص و سراسری فقط در بخش‌هایی که فیلد کرونا نیستند، صورت گرفته‌است.
وی ادامه می‌دهد: براساس شیوه‌نامه‌های وزارت بهداشت، پوشیدن لباس در بیمارستا‌ن‌های امام‌رضا (ع)، شریعتی و اکبر که بیمار کووید دارند، اجباری است، اما پرستاران دیگر بخش‌های بیمارستانی، تنها ملزم به پوشیدن گان و ماسک هستند.

گچ‌پزان با وجود شنیدن اعتراض‌های پرستاران تأکید می‌کند: پروتکل‌های بهداشتی با جدیت رعایت می‌شود و پرستارانی که به کرونا مبتلا شده‌اند در دیگر بخش‌ها مشغول به کار بوده اند. بخش‌های عادی بیمارستانی مانند فضا‌های شهری هستند. مگر ما در خیابان با چنین لباس‌هایی رفت‌و‌آمد می‌کنیم؟ البته احتیاط اولیه مانند ماسک باید در همه جا رعایت شود.
وی ادامه می‌دهد: در یک‌سال اخیر پرستاران بسیاری از بخش‌های بیمارستانی کاورال نمی‌پوشیدند؛ چون بیمار مبتلا به کووید نداشتند و اکنون بسیاری از پرستاران از حذف اجبار پوشیدن این لباس راضی هستند، زیرا کارکردن با آن‌ها طاقت‌فرساست.

پوشش کاورال حذف می‌شود

برای اطمینان از پوشش کنونی پرستاران بخش‌های درگیر کووید با مسئول یکی از بخش‌های آی‌سی‌یو تماس می‌گیریم. وی استفاده کنونی از پوشش سراسری (کاورال) برای پرستاران بخش کووید را تأیید می‌کند، اما توضیح بیشترش درباره حذف احتمالی آن تا چندروز آینده، علت این تغییر رویکرد را کمی روشن می‌کند؛ «این تغییر رویه براساس برخی مقالات علمی صورت می‌گیرد. تحقیقات و بررسی‌های جهانی نشان داده است که پوشیدن این لباس تأثیر چندانی در پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد. بررسی‌ها درحال تکمیل‌شدن است؛ به‌همین‌دلیل به احتمال فراوان تا پایان همین هفته یا هفته بعد، این پوشش برای پرستاران بخش‌های کرونا هم حذف خواهدشد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->