بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری توسط پلیس فتا افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است | افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در ۷ سال بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو صادر شد برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص بموقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند اهدای عضو در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌کارهایی برای کند کردن بیماری آلزایمر کنکور سراسری مرحله اول سال ۱۴۰۳ با شرکت ۹۱ هزار داوطلب در خراسان رضوی برگزار خواهد شد اعمال قانون ۱۶۴۱ خودروی حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۷ دستگاه خودروی متخلف (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بالاخره نام مادران در کارت ملی نوشته می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۴ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم کاهش دما تا پایان هفته مصرف بیش از حد نمک ارتباط نزدیکی با ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دارد آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین(ع) تهران گلایه شهروندان از پیچ‌و‌خم‌های تهیه دارو‌های خاص
سرخط خبرها

تخفیف‌های پرزرق‌وبرق در فروشگاه‌ها و رواج عادت‌های غذایی اشتباه

  • کد خبر: ۵۸۳۷۲
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
تخفیف‌های پرزرق‌وبرق در فروشگاه‌ها و رواج عادت‌های غذایی اشتباه
اگر به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌های شهر سر بزنیم، با سیلی از تخفیف‌های خوراکی‌ها روبه‌رو می‌شویم، این تخفیف‌ها چقدر سلیقه مصرف‌کننده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد
طنین همتی|شهرآرانیوز، اگر به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌های شهر سر بزنیم، با سیلی از تخفیف‌های خوراکی‌ها روبه‌رو می‌شویم، حال بماند که این تخفیف‌ها هم غیرواقعی است. اما این تخفیف‌ها چقدر سلیقه مصرف‌کننده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در هربار خرید، سبد غذایی ما را چیپس و پفک، غلات و نوشیدنی‌های شیرین پر می‌کند؟ آیا به ارزش غذایی این تنقلات هم دقت کرده‌ایم یا فقط تخفیف‌های وسوسه‌کننده ما را اغوا می‌کند.

از همه مهم‌تر اینکه کودکان ما با مصرف زیاد این اقلام خوراکی، در معرض چه خطر‌هایی در بزرگ‌سالی هستند؟! تحقیقات بر روی تأثیر غذای ناسالم (پر از قند و چربی) در کودکی و تأثیر آن بر زندگی فردی، مشخص کرده است که با خوردن زیاد این غذا‌ها و خوراکی‌ها در کودکی، برخی باکتری‌های روده از بین می‌رود و بدتر آنکه اگر بعد‌ها هم برنامه تغذیه سالم شود، بازهم آن باکتری‌های مفید برنمی‌گردند.

خوراکی‌های ارزان‌قیمتی که عامل کبد چرب است

بیماری کبد چرب به شایع‌ترین بیماری در بین مردم تبدیل شده است که در ابتدای امر علائمی از خود بروز نمی‌دهد و اگر معاینه شوید، ممکن است علائمی از بروز این بیماری دیده شود.
از مواردی که در ابتلا به بیماری کبد چرب نقش دارد، مصرف زیاد فروکتوز است که می‌تواند باعث تجمع چربی در اطراف اندام‌ها و منجر به بیماری‌ای به‌نام کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شود.
 
 
 

شربت ذرت فروکتوز به‌عنوان یک ماده ارزان‌قیمت شیرین‌کننده است که در بیشتر غلات شیرین، نوشیدنی‌های شیرین و شیرینی‌های مختلف استفاده می‌شود. ما نیز در فروشگاه‌ها با حجم متنوعی از این محصولات روبه‌رو هستیم که با قیمت‌های مناسب و تخفیف‌هایی وسوسه‌کننده ما را مجاب می‌کنند در هر مراجعه به فروشگاه، این محصولات را نیز در سبد غذایی خود جا دهیم و مشتری پروپاقرص این محصولات باشیم.

وضعیت شیوع کرونا موجب محدودشدن فعالیت و بیشتر در خانه ماندن شده است که تأثیری مستقیم در خوردن خوراکی‌ها دارد. نتیجه آن هم چاقی و اضافه‌وزن در بزرگ‌سالان و کودکان است. درنهایت چاقی نیز سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و شانس ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.


چیپس و پفک سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند؟

به‌گفته متخصصان تغذیه، چیپس و پفک جزو مواد غذایی چاق‌کننده با کالری بالا و بدون ارزش تغذیه‌ای است. یک بسته چیپس ۵۰ یا ۷۰ گرمی، حدود ۷۰۰ کیلوکالری، معادل یک‌سوم تا نصف کالری مورد نیاز روزانه افراد، را تأمین می‌کند، درحالی‌که از نظر ارزش غذایی بسیار فقیر است و باعث چاقی می‌شود. مصرف این نوع خوراکی‌ها می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی شود به‌ویژه اکنون که شیوع بیماری کرونا بر قوت خود باقی است و کاهش سیستم ایمنی بدن زنگ خطری برای ابتلا به این بیماری است.
 

نوشابه یکی‌دیگر از نوشیدنی‌های آسیب‌زا بر بدن

بیشتر از اینکه نوشابه برای بدن ضرر داشته باشد، مصرف مکرر آن با هر وعده غذایی و اعتیادآوربودن آن ضرر دارد. این نوشیدنی که معمولا همراه با غذا مصرف می‌شود، از دیگر کالا‌های پرطرف‌دار در فروشگاه‌هاست که معمولا در خرید‌های ما هم گنجانده می‌شود.

به‌گفته کارشناسان تغذیه، مصرف نوشابه چه همراه غذا و چه به‌تن‌هایی مضر است، زیرا گاز، مواد رنگی، افزودنی‌ها و قند موجود در نوشابه بر عملکرد دستگاه گوارش تأثیری منفی می‌گذارد. همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضرند و هیچ ماده مفیدی در آن وجود ندارد. نوشابه‌های بی‌رنگ هم اگرچه مواد رنگی ندارند، مصرفشان توصیه نمی‌شود.

ارزش غذایی کالباس و سوسیس

این روز‌ها شاهد افزایش نجومی قیمت مواد غذایی مثل کالباس و سوسیس به‌دلیل افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز هستیم، البته تقاضا برای این محصولات هم افزایش یافته است. اما اگر سلامتی بدن در بلندمدت را در یک ترازو و مصرف غذا‌هایی با ارزش پایین را در ترازوی دیگر قرار دهیم، مسلما همه ما سلامتی بدن را انتخاب می‌کنیم.

اما این روز‌ها نه‌تن‌ها تخفیف‌های سوپرمارکتی بلکه تبلیغات گسترده صداوسیما و بیلبورد‌های شهر برای بعضی محصولات که ارزش غذایی ندارند، خواه‌ناخواه بر عادت غذایی ما تأثیر می‌گذارد.

مسلما این توجیه خوبی نیست که به‌دلیل گرانی پروتئین‌هایی مثل مرغ و گوشت، مواد غذایی‌ای را که آن‌چنان ارزش غذایی ندارند و مصرف بی‌رویه آن در بلندمدت عوارضی به وجود می‌آورد، جایگزین کنیم. هنوز خوراکی های مفید و ارزان قیمتی هم هستند که می توان جایگزین این عادت های غذایی قرار داد از جمله آجیل و خشکبار، حبوبات که علاوه بر ارزش غذایی بالایی که دارند برای بدن هم مفید است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->