افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

طرح تفصیلی حریم حرم رضوی در کمیسیون ماده ۵ استانداری به تصویب رسید

  • کد خبر: ۵۸۵۲۰
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
طرح تفصیلی حریم حرم رضوی در کمیسیون ماده ۵ استانداری به تصویب رسید
پایگاه اطلاع‌رسانی‌استانداری خراسان رضوی: طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم رضوی پس از مدت‌ها انتظار با انجام اصلاحاتی، در کمیسیون ماده ۵ استانداری به تصویب رسید.
به گزارش شهرآرانیوز؛ طبق اعلام پایگاه خبری استانداری خراسان رضوی، پس از گذشت ربع قرن از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) و به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر در سیمای شهری محدوده، استمرار هویت معنوی زیارت، ارتقای شاخص‌های خدمات عمومی و تسهیلات اقامتی برای همه اقشار و نیز حمایت از جمعیت مجاور باقی مانده در بافت پیرامون حرم رضوی و احیای بافت تاریخی موجود، از انتهای سال گذشته بازنگری طرح با هدایت وزارت راه وشهرسازی و همکاری دستگاه‌های محلی در قالب «طرح ویژه تفصیلی» در دستورکار قرار گرفت. با توجه به اهمیت مسئله، مراحل تهیه طرح طی بازه فشرده یک ساله و با مشارکت متخصصان ملی و محلی حوزه شهرسازی به انجام رسید.


میان داری برای اصلاح طرح جدید

دراین راستا و برای دریافت نظرات دستگاه‌های ذی ربط استانی از جمله آستان قدس رضوی، ارکان قضایی و نظارتی استان، استانداری، مجموعه مدیریت شهری مشهد، طرح در قالب جلسات متعددی بررسی شد و تغییرات لازم با هدف غنابخشی و هم گرایی بیشتر صورت پذیرفت.

طرح جدید با میان داری محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی، در مراحل مختلف بررسی و کارشناسی شد و پس از اصلاحات نهایی، در نهایت در واپسین روز‌های هفته گذشته در کمیسیون ماده ۵ استان به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد.

با تصویب این طرح، بیش از ٣٠٠٠ پلاک، از تملک اجباری خارج می‌شود و نوسازی پلاک‌های باقی مانده بر پایه ضوابط تسهیل کننده طرح جدید و توسط مردم و ساکنان صورت می‌پذیرد. همچنین افزایش سهم اماکن اقامتی متناسب با گروه‌های مختلف درآمدی، افزایش سرانه فضای سبز و سایر کاربری‌های خدماتی نسبت به گذشته و احیای ساختار‌های فرهنگی اجتماعی و تاریخی بافت از مهم‌ترین نتایج طرح مصوب است.
حفظ حرائم منظری، حفظ همه مساجد و حسینیه‌ها و عناصر هویتی، ارائه ضوابط ویژه برای آثار ملموس و ناملموس فرهنگی و هویتی، احیای ٢٧ محور تشرف و نیز رونق بخشی به سایر گذر‌های تاریخی از دیگرویژگی‌های طرح حریم رضوی است که مورد تأکید کمیسیون ماده ۵ قرار گرفت.

همچنین اختصاص زمین به بیش از ١٠ هزار محل پارک خودرو در قالب پارکینگ‌های عمومی در حاشیه محور شارستان با جانمایی مناسب و نیز تقویت حمل ونقل عمومی و جانمایی ایستگاه‌های مترو به تأیید رسید.
از دیگرمصوبات کمیسیون ماده ۵ استان اختصاص فرصت دوماهه برای تعیین تکلیف پروژه‌های سرمایه گذاری واقع در محدوده پیرامون حرم در چارچوب طرح جدید بود.


جمع بندی برای تغییر در طرح

دراین باره استاندار خراسان رضوی با حضور در سیمای مرکز خراسان رضوی، با اشاره به سابقه گذشته طرح تفصیلی اعلام کرد: بحث طرح تفصیلی حرم از اوایل دهه ۷۰ مطرح بود و طرح طاش در بافت پیرامونی حرم شروع و خدمات خیلی خوبی هم ارائه شد، اما در روند فعالیت‌ها مشکلاتی وجود داشت.

محمدصادق معتمدیان افزود: در بحث حقوق مجاوران، حقوق مالکانه مردم، بلندمرتبه سازی، معابر و زیرساخت‌ها مشکلاتی وجود داشت که منجر به جمع بندی در استان برای بازنگری در این طرح شد.
وی ادامه داد: برای این مهم کار فشرده یک ساله انجام شد. مشاور مطالعات لازم را انجام داد و طرح اولیه به استان ارائه داده شد. از آنجا که اخذ نظرات و اجماع مهم بود، ۳ تا ۴ ماه است که در این مورد تمرکز کرده ایم تا بتوانیم تغییرات دقیق تری برای این مهم ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: در این مدت جلسات متعددی با محوریت آستان قدس، شورای شهر و شهرداری، دستگاه‌های نظارتی و قضایی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نظرات نماینده، ولی فقیه و تولیت آستان قدس را هم مد نظر قرار دادیم تا به یک جمع بندی رسیدیم که بتوانیم به زودی این طرح را با ملاحظات خاص انجام دهیم.


همه امتیازات طرح جدید

معتمدیان درباره ویژگی‌های طرح جدید نیز بیان کرد: در طرح جدید، حمایت جدی از جمعیت مجاور صورت گرفته است تا براساس آن، جمعیت باقی مانده در اطراف حرم و کسب وکار‌ها و اقتصاد خرد در مناطق پیرامونی حفظ شود. این مهم در کسب وکار مناطق اطراف حرم تأثیر زیادی دارد.

وی ادامه داد: در طرح جدید برای افزایش خدمات عمومی تلاش شده است، در شارستان پارکینگ‌های متعددی در نظر گرفته شده و ۴ ایستگاه مترو و پایانه‌های حمل ونقل هم مد نظر قرار گرفته است. یکی دیگر از موضوعات این است که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که اقشار کم درآمد بتوانند در اطراف حرم اقامت داشته باشند؛ لذا ظرفیت دوبرابری برای اماکن اقامتی ارزان قیمت ایجاد کرده ایم.
 
درواقع از ایجاد و ساخت طرح‌های لوکسی که در سنوات گذشته به شکل بی رویه وجود داشت، تغییر رویه داده ایم. استاندار خراسان رضوی افزود: مدیریت مرتفع سازی ساختمان‌های پیرامونی حرم را هم مد نظر قرار دادیم و تقویت ابعاد هویتی بافت هویتی اطراف حرم را هم در دستورکار داریم و این را که بتوانیم مدارس، تکایا، مساجد، مدارس علمیه و حسینیه‌ها را حفظ کنیم و به میراث فرهنگی نیز توجه جدی داشته باشیم. از جمله مصادیق اقتصادی و فرهنگی این طرح نیز احیای ۲۷ محور تشرف به حرم مطهر است.


کاهش مداخلات در بافت اطراف حرم

وی بیان کرد: مداخلاتی را که در گذشته در بافت‌های تاریخی پیرامون حرم وجود داشت به حداقل رسانده ایم. با تدوین ضوابط جدید این طرح، نوسازی توسط خود مردم انجام می‌شود و افزایش مشارکت مردمی در ساخت وساز و نوسازی این بافت به یک امتیاز بزرگ تبدیل خواهد شد.
وی گفت: با اجرای این طرح ۳ هزار پلاک که در تملک اجباری قرار داشت از تملک خارج می‌شود و با حمایت دولت، همان گونه که بیان شد، مردم میان دار بازسازی و نوسازی خواهند شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->