روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اطلاع رسانی؛ حلقه مفقوده ارتباط بانک‌ها با مهاجران افغانستانی

  • کد خبر: ۵۸۷۹۰
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
اطلاع رسانی؛ حلقه مفقوده ارتباط بانک‌ها با مهاجران افغانستانی
سید محمدرضا هاشمی- روزنامه‌نگار

مسدود‌شدن کارت بانکی مهاجران افغانستانی هر از گاهی به خبری مهم در میان رسانه‌ها تبدیل می‌شود، اتفاقی که مشکلات زیادی هم برای مهاجران ایجاد کرده است. در حالی که هیچ‌گاه بدون اطلاع قبلی کارت بانکی هیچ یک از شهروند ایرانی مسدود نمی‌شود، اما متاسفانه در هفته‌های گذشته بانک مرکزی بدون اطلاع قبلی، کارت بانکی تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی را مسدود کرد.

 

هرچند که بانک مرکزی حق دارد به‌عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری درباره بانک‌ها هر اقدامی برای جلوگیری از سواستفاده از خدمات بانکی و پول‌شویی در کشور انجام دهد، اما مهاجران افغانستانی هم حق دارند از مسدود‌شدن کارت بانکی‌شان قبل از اقدام، مطلع باشند. مهم‌ترین مطالبه مهاجران افغانستانی که حالا بیش از چهار دهه از حضورشان در ایران می‌گذرد این است که مشکلات آن‌ها برای دریافت خدمات بانکی یک‌بار برای همیشه حل شود.

 

با‌توجه‌به اینکه سرپرستی بانک‌ها در استان خراسان رضوی می‌گویند که آن‌ها هم از مسدود‌شدن کارت بانکی مهاجران اطلاعی نداشتند به‌نظر می‌رسد که برخی از مدیران بانک مرکزی از جزئیات زندگی مهاجران در ایران اطلاعات درستی در دست ندارند. به‌خصوص اینکه در ایام کرونا که استفاده از کارت بانکی به‌جای پول نقد رایج شده و مسدود‌کردن کارت‌های بانکی، مشکلات زیادی برای مهاجران افغانستانی ایجاد کرده است.

 

اکنون مشکل با پیگیری و پرداخت خوب رسانه‌های مختلف به این موضوع حل شده است و مسئولان بانک مرکزی به مهاجران افغانستانی برای تکمیل اطلاعاتشان مهلت یک‌ماهه داده‌اند. این مهلت یک‌ماهه اگر همراه با اطلاع‌رسانی پیامکی به مشتریان بانک‌ها باشد می‌تواند مشکلات بسیاری را حل کند، در غیر این صورت، با‌توجه‌به دسترسی نداشتن بسیاری از مهاجران به اطلاعات فضای مجازی این زمان هم کافی نیست و شاید لازم باشد تمدید شود.

 

در سال جاری اداره کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی به‌دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا برای جلوگیری از ازدحام جمعیت، کارت آمایش مرحله ۱۵ مهاجران را بدون نیاز به مراجعه حضوری برای یک‌سال تمدید کرد که خوشبختانه با این ابتکار عمل، سلامتی مردم هم به خطر نیفتاد و کار اداری هم انجام شد. ابتکار عملی که تصمیم‌گیران بانک مرکزی هم می‌توانند از آن الگو بگیرند.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - ۲۷ بهمن 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->