تصویرسازی دیجیتال حسن روح‌الامین برای شعر رهبر انقلاب + عکس مجموعه ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ لغو جایزه انجمن قلم آمریکا در اعتراض به انفعال درقبال مردم غزه
سرخط خبرها

چراغ نگارخانه‌های خصوصی مشهد در آستانه سال نو روشن شد

  • کد خبر: ۵۸۸۱۰
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
چراغ نگارخانه‌های خصوصی مشهد در آستانه سال نو روشن شد
در سالی که گذشت، نگارخانه‌های مشهد در چند مرحله تعطیل بودند و در مقاطعی هم که مجوز فعالیت داشتند، امیدی به فعالیت در خود نمی‌دیدند. نگارخانه‌ها به‌جای اینکه آثار هنری هنرمندان را نمایش دهند، نمایشگاهی بودند از هزینه‌های بدون درآمد خودشان. حالا بازشدن نگارخانه‌های مشهد به روی مردم در چند هفته مانده به آغاز سال نو، مثل یک نسیم بهاری است در یخ‌بندان کرونا.

امیری|شهرآرانیوز - بازشدن نگارخانه‌های مشهد به روی مردم در چند هفته مانده به آغاز سال نو، مثل یک نسیم بهاری است در یخ‌بندان کرونا.

در سالی که گذشت، نگارخانه‌های مشهد در چند مرحله تعطیل بودند و در مقاطعی هم که مجوز فعالیت داشتند، امیدی به فعالیت در خود نمی‌دیدند. نگارخانه‌ها به‌جای اینکه آثار هنری هنرمندان را نمایش دهند، نمایشگاهی بودند از هزینه‌های بدون درآمد خودشان.

حالا چند هفته به سال نو مانده است و چند هفته‌ای است که نگارخانه‌های مشهد رغبت کرده‌اند نمایشگاه‌های هنری خود را برگزار کنند. اعلام حمایت شهرداری این انگیزه را به گالری‌دارها داده است. بر همین اساس بود که روز گذشته معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد از اختصاص ۲ میلیارد برای برگزاری ۱۰۰ نمایشگاه در نگارخانه‌های خصوصی مشهد خبر داده بود.

صدرا یوسفی بر حمایت همه‌جانبه این سازمان از فعالیت‌های هنری و مشاغل هنری که به‌دلیل مشکلات ناشی از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند، تأکید کرده و گفته بود: از ابتدای سال به‌دلیل محدودیت‌‌های قرنطینه‌ای برای انجام فعالیت‌‌های هنری، تصمیم گرفتیم بخشی از صدمات واردشده ناشی از این رخداد جهانی را با حمایت از هنرمندان و نگارخانه‌های خصوصی مشهد جبران کنیم.

 

بر اساس صحبت‌های یوسفی ۱۰۰ نمایشگاه در ۱۳ نگارخانه خصوصی در مشهد با حمایت سازمان فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.

 

حمایت به این صورت است که گالری‌دار‌ها پس از برگزاری هر نمایشگاه با تأیید اداره کل ارشاد خراسان رضوی، مبلغ ۲ میلیون تومان از شهرداری دریافت می‌کنند. این طرح بر اساس تفاهم‌نامه‌ای است که میان اداره کل ارشاد خراسان رضوی، شهرداری مشهد و نگارخانه‌های خصوصی شهر منعقد شده است.

 


بیشتر بخوانید: قرار نیست همه فرشچیان یا داوینچی شوند


 

چراغ روشن نگارخانه‌های خصوصی مشهد در آستانه سال نو

 

چراغ نگارخانه‌های شهر روشن شد

نگارخانه حسین صباغیان از جمله نگارخانه‌هایی است که در این روزها نمایشگاه برگزار می‌کند. همین امروز (۲۷ بهمن‌ماه) نمایشگاهی از آثار استاد حسین صباغیان در این نگارخانه گشایش می‌شود و تا اسفندماه نیز ادامه دارد.
استاد حسین صباغیان با ارائه آثار خود در نمایشگاه امیدوار است بار دیگر رونق به نگارخانه‌ها بازگردد و از سویی مردم هم بتوانند با آثار هنرمندان شهرشان آشنا شوند.

 

استاد صباغیان، هنرمند پیشکسوت نقاشی، از حمایت شهرداری به‌عنوان عاملی که به هنرمندان جرئت داده است تا در این وضعیت خاص بار دیگر فعالیتشان را از سر گیرند، یاد می‌کند. به گفته او با تفاهمی که بین شهرداری، اداره کل ارشاد و نگارخانه‌های خصوصی مشهد منعقد شده است، وضع به‌تدریج بهتر خواهد شد و همین حالا هم این طرح توانسته است چراغ نگارخانه‌های شهر را روشن کند. او می‌گوید در چند هفته گذشته تعداد زیادی از نگارخانه‌ها فعال شدند و نمایشگاه‌های متعددی برگزار شده است و حتی بسیاری از هنرمندان رغبت پیدا کرده‌اند که در مناطق دورافتاده هم نمایشگاه بگذارند که این اتفاق بسیار خوبی برای مردم این نواحی خواهد بود.

 


بیشتر بخوانید: غریبگی شهر با هنر


 

امیدواریم استمرار داشته باشد

نگارخانه آذرنور از دیگر نگارخانه‌هایی است که این روزها با برگزاری نمایشگاه نقاشی فعالیتش را از سر گرفته است. اکنون هم نمایشگاه نقاشی «در انتهای تاریکی» در این محل برپاست که آثار نقاشی الهام برفرازی را به نمایش گذاشته است و تا ۲۹ بهمن‌ماه ادامه دارد.

 

مدیر نگارخانه آذرنور می‌گوید: حمایت شهرداری انگیزه‌ای شده است تا پس از وقفه‌های طولانی در برگزاری نمایشگاه، امیدی برای ادامه فعالیت داشته باشند.

 

به گفته انورحسینی، این حمایت به‌شکلی است که پس از برگزاری نمایشگاه، شهرداری هزینه‌ای به گالری‌دارها اختصاص می‌دهد و این اگرچه مبلغ زیادی نیست، کمک خوبی به حساب می‌آید: برای برگزاری نمایشگاه‌های باکیفیت و دعوت از استادان نقاشی، هزینه‌ای لازم داریم. ما در نگارخانه آذرنور تصمیم گرفتیم مبلغی را که شهرداری به ما کمک می‌کند، برای دعوت از استادان بنام اختصاص دهیم تا نمایشگاه‌های باکیفیتی برگزار کنیم. ضمن اینکه از هنرمندان کم‌تجربه و تازه‌کار هم استقبال می‌کنیم و با دریافت هزینه‌ای از آن‌ها نمایشگاه را برگزار خواهیم کرد.


مدیر نگارخانه آذرنور اظهار امیدواری می‌کند این حمایت ادامه داشته باشد تا نگارخانه‌های شهر بتوانند آثار هنری را به مردم شهر ارائه کنند.

 


بیشتر بخوانید: درباره نمایشگاه نقاشی کودکان با عنوان بوم جهانی در نگارخانه آذرنور


 

وقفه‌های طولانی و ضربه بدی که به نگارخانه‌ها خورد

در نگارخانه آسمان هم نمایشگاه‌ انفرادی نقاشی «درخت‌ها»، آثار سیدمحمود کاشی‌الحسینی برپاست و تا ۵ اسفندماه هم ادامه دارد.

 

مدیر این نگارخانه با بیان اینکه وقفه‌های طولانی در فعالیت نگارخانه‌ها ضربه بسیار بدی به آن‌ها زده است، می‌گوید: در مواقعی امکان فعالیت در وضعیت کرونا وجود داشت، اما شرایط به‌گونه‌ای بود که دیگر چهارچوبی برای فعالیت نداشتیم. کارها هیچ رونقی نمی‌گرفت و هزینه‌ها سرسام‌آور بود به‌ویژه نگارخانه‌های خصوصی که اجاره ملک می‌دهند، به‌سختی توانستند در این مدت خودشان را حفظ کنند. می‌دانیم که این مشکل در کل جهان وجود دارد و ما هم انتظار نداریم همه‌چیز به‌سرعت روبه‌راه شود، اما باتوجهبه وضعیتی که الان به وجود آمده است، توانستیم بار دیگر فعالیتمان را آغاز کنیم.

 

به‌گفته حوریه اسکندی این طرح یک قدم مثبت برای بهبود وضعیت کنونی است و می‌تواند چراغ‌های امید را برای فعالیت نگارخانه‌های خصوصی در مشهد روشن کند.

 

به‌گفته او بر اساس این طرح شهرداری، اکنون قراردادهایی میان نگارخانه‌ها و شهرداری بسته شده است و مدیران نگارخانه‌ها درحال تکمیل و ارائه مدارک خود به شهرداری هستند تا هرچه زودتر از این طرح حمایتی بهره‌مند شوند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->